Výsledok zákazu parkovania na chodníkoch v Žiline: Rozbité autá, úzke cesty a stovky pokút


Foto: Výsledok zákazu parkovania na chodníkoch v Žiline: Rozbité autá, úzke cesty a stovky pokút Foto: Mikuláš Varhola

Žilina, tak ako viaceré väčšie mestá na Slovensku, má v posledných rokoch narastajúci problém so statickou dopravou. Čoraz viac ľudí si kupuje vozidlá, počet parkovacích miest však nepribúda alebo stúpa len veľmi pomaly.

Situácia sa pre vlastníkov automobilov nezlepšila ani spoplatnením parkovania či nedávnym zákazom státia na chodníkoch. Táto novela zákona nadobudla účinnosť začiatkom októbra 2023, samosprávy ju pritom prijali rôzne. V niektorých mestách sa vo veľkom vyberajú pokuty, iné osadili značenie, ktoré parkovanie na chodníkoch dovoľuje. V Žiline sa tak stalo len na niektorých uliciach.

Parkovanie na chodníkoch bude možné iba v tých prípadoch, ak to bude dopravnou značkou alebo dopravným zariadením určené inak alebo ak pôjde o zastavenie alebo státie bicykla, kolobežky s pomocným motorčekom alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 metra,“ upozorňovala vopred žilinská polícia.


Novela zákona však okrem zníženia počtu parkovacích miest priniesla aj nový problém. Automobily, ktoré predtým stávali na chodníkoch, sa na niektorých miestach iba presunuli na vozovku. To spôsobuje zúženie ciest a častejšie kolízie prechádzajúcich vozidiel.

Rovnaká situácia nastala aj na Saleziánskej ulici v Žiline. Upozornil nás na ňu miestny občan, ktorého trápi nebezpečnosť komunikácií v okolí jeho bydliska. V blízkosti starého parkovacieho domu pôvodne stáli autá na jednej a miestami aj na oboch stranách čiastočne na chodníku, teraz však parkujú na ceste.

Takto parkovali vozidlá na ulici Saleziánska v minulosti. Zdroj: google.com


Nenechávajú pritom dostatok priestoru pre jazdu dvoch vozidiel súbežne, čím porušujú dopravný zákon. Podľa neho musí totiž pri státí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy, čo spolu tvorí 6 metrov voľnej vozovky.


„Rovnako to je aj na vedľajšej Lichardovej ulici, kde niekto osadil značku Parkovisko na jednej strane cesty a autá sú tam obité a ošúchané, alebo cúvajú, aby sa vyhli stretu. Keď už niekto osadil značku, aby tam mohli parkovať, tak sa mala zväčšiť šírka cesty, aby sa tam autá vedeli obísť,“ napísal rozhorčený Žilinčan. Jedno z vozidiel s poškodenou zadnou časťou, do ktorého niekto pravdepodobne pri prechádzaní narazil, stálo aj na Saleziánskej ulici. Tento pohľad podľa ďalších občanov nie je vôbec ojedinelý.


Mnohí obyvatelia a návštevníci mesta nový zákon nerešpektujú. Mestská polícia v priebehu troch mesiacov jeho platnosti zaznamenala neuveriteľných 997 priestupkov zastavenia a státia na chodníku. Hliadky však nemôžu byť všade, vodičov parkujúcich na chodníkoch napriek zákazu je preto určite ešte omnoho viac.

Niektoré z evidovaných priestupkov sú priamo z ulice Saleziánska. Mestskí policajti tu taktiež riešili aj podnety týkajúce sa blokovania vozovky parkujúcimi vozidlami, ktoré nenechávajú dostatočný priestor pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

Počas uplynulého roka celkovo zaznamenali 67 takýchto prípadov na území mesta. Za parkovanie na chodníku, ako aj za nesprávne státie a blokovanie vozovky automobilom, hrozí vodičom rovnaká pokuta.

„Obidve konania sú porušením totožného paragrafu. V subjektívnom konaní je horná hranica pokuty určená zákonom na 50 eur, v objektívnom konaní je pokuta obligatórne stanovená na 78 eur,“ priblížil policajný radca Martin Matejko.




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu