Predné brzdové svetlo môže priniesť výhody aj riziká. Prvotný prieskum realizovala žilinská univerzita


Foto: Predné brzdové svetlo môže priniesť výhody aj riziká. Prvotný prieskum realizovala žilinská univerzita Foto: Paula Ďuranová

V posledných mesiacoch po slovenských cestách jazdia vozidlá s predným zeleným brzdovým svetlom. Ide o testovanie vynálezu rodáka z Kysúc Ľubomíra Marjaka, ktorý sa môže v prípade úspechu rozšíriť do celej Európskej únie.

Pre zavedenie tohto nového bezpečnostného prvku je však potrebný relevantný výskum, ktorý sa rozhodla realizovať Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov žilinskej univerzity. Pred niekoľkými dňami fakulta zverejnila výsledky prvého prieskumu, ktorým zisťovala názor vodičov na brzdové svetlo pred jeho vyskúšaním.

„Je to akoby predvýskum, ktorý sme robili pred montážou svetiel, aby sme zistili, aký je názor vodičov. Cieľom je potom zistiť, ako sa názor vodičov zmenil po deviatich mesiacoch jazdy s predným brzdovým svetlom,“ vysvetlil dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity Miloš Poliak.


Do prieskumu sa zapojilo 200 osôb, medzi ktorými prevažovali profesionálni vodiči s desiatkami tisíc najazdených kilometrov. Až 94 percent opýtaných boli muži, najmä vodiči nákladných vozidiel, taxislužieb a autobusov zo Žilinského a Trenčianskeho kraja. Respondentom bude následne na vozidlá namontované predné brzdové svetlo, ktoré budú deväť mesiacov testovať v premávke.

O brzdovom svetle doteraz počulo 88 % opýtaných a pocit, že majú o tomto bezpečnostnom prvku dostatok informácií, má 79 % z nich. Respondenti zväčša súhlasili, že predné brzdové svetlo je dobrý nápad a môže zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Pri otázke, či z dlhodobého hľadiska prinesie viac nevýhod ako výhod, si však v priemere neboli istí odpoveďou. Celkovo s jeho zavedením súhlasilo presne 81 % vodičov.

Podľa Miloša Poliaka má zelené brzdové svetlo nainštalované v prednej časti vozidiel priniesť množstvo výhod najmä pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Pomôcť by malo napríklad deťom či dôchodcom, ktorí chcú prejsť cez priechod pre chodcov.


Deti majú problém aj v tom, že nevedia vnímať rýchlosť. Šesťročné dieťa nevie odhadnúť či auto ide rýchlo, či pomaly. No ak sa naučí, že ak auto nesvieti na zeleno, tak nesmie na vozovku vstúpiť, tak to výrazne zvýši bezpečnosť najmä malých detí,“ uviedol Miloš Poliak.


Dekan fakulty, na ktorej prebieha výskum, podotkol, že boli identifikované aj dva rizikové faktory predného brzdového svetla, ktoré sú podľa neho riešiteľné. Neuviedol však aké sú tieto riziká. Medzi ľuďmi sa šíri napríklad obava, že vodič pribrzdí bez toho, aby skutočne chodca pri priechode videl. Pokiaľ si v takomto prípade pešia osoba interpretuje zelené svetlo ako signál, že môže bezpečne vstúpiť na vozovku, môže dôjsť k vážnej nehode.

„Keby sa nám stala vec, že niekto spôsobí nehodu s predným brzdovým svetlom, alebo v súvislosti s ním vznikne nehoda, tak je to poistené. No inak sa to nedá vyskúmať, pokiaľ sa to nepustí do prevádzky,“ povedal Miloš Poliak.

Otázkou, ktorá verejnosť zaujíma, je aj cena tohto bezpečnostného prvku. Samotné zelené brzdové svetlo má podľa Poliaka stáť približne 16 eur, jeho inštalácia na prednú časť vozidla však bude o niečo drahšia. Pokiaľ bude svetlo na vozidlá montované počas jeho výroby, ich cena by sa nemala výrazne zmeniť.

Vodiči budú nový typ brzdového svetla na slovenských cestách testovať ďalších deväť mesiacov. Žilinská univerzita následne plánuje spraviť ďalšie prieskumy. V prvom bude skúmať názory chodcov a cyklistov, medzi ktorými majú byť aj deti, v druhom z nich svoje skúsenosti so zeleným svetlom zhodnotia samotní motoristi.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu