Dostane vynález inovátora z Kysúc zelenú? EÚ čaká na výsledky testovania predného brzdového svetla


Foto: Dostane vynález inovátora z Kysúc zelenú? EÚ čaká na výsledky testovania predného brzdového svetla Foto: Paula Ďuranová

Neustály boj za zvyšovanie bezpečnosti na cestách je dlhodobým cieľom nielen v Európe, ale aj na celom svete. K jeho naplneniu má pomôcť aj vynález predného brzdového svetla, s ktorým prišiel inovátor zo Slovenska Ľubomír Marjak.

Zmení jeho vynález automobilový priemysel? Na otázky pre frontbrakelights.com odpovedal bývalý europoslanec Dieter-Lebrecht Koch, ktorý chce túto novinku aktuálne sa nachádzajúcu v testovacej fáze presadiť v Európskej únii.

Dlhé roky ste pôsobili ako poslanec Európskeho parlamentu a prezident Európskeho parlamentu pre dopravu a bezpečnosť. Čo konkrétne bolo vo vašej kompetencii?

V Európskom parlamente som pôsobil 28 rokov a z toho niekoľko rokov ako viceprezident. Mojou základnou úlohou bola bezpečnosť na cestách. Podarilo sa nám napríklad zjednotiť núdzové volanie pod číslo 112 pre celú Európsku úniu, zaviesť SOS tlačidlá do automobilov, zavedenie jazdných asistentov a v súčasnosti riešime aj tému predného brzdového svetla. Tento rok som vstúpil do Európskej rady pre bezpečnosť dopravy, kde sa zaoberáme jazdnými asistenčnými systémami, ktoré boli zavedené do povinnej výbavy.

Zdá sa, že práve bezpečnosť na cestách je vaším celoživotným cieľom a úsilím. Prečo?

Aj keď som povolaním vyštudovaný architekt, práve bezpečnosť na cestách je to, čo mi vždy ležalo na srdci. Hoci sú európske cesty pomerne bezpečné, stále si myslím, že je tu priestor na zlepšenie. A jednoznačne podporujem víziu nula, teda nula úmrtí na cestách v Európskej únii, aby sa počet mŕtvych a ťažko zranených pri dopravných nehodách stále znižoval. 

Nulová vízia, teda žiadne nehody na cestách. Znie to ako sci-fi. Dá sa niečo takéto vôbec splniť?

Som presvedčený o tom, že tento cieľ je nedosiahnuteľný, pretože tam stále figuruje ľudský faktor. No je dôležité, že na prvom mieste je cieľ, ktorý si zadá aj komisia a ten cieľ chce dosiahnuť. A aj keď sa to nepodarí na sto percent, ale snažíme sa k nemu aspoň priblížiť. Aj jeden zachránený mŕtvy, jeden ťažko zranený, je veľké číslo. Keď sa k tomu pridajú príbuzní a ďalšie osoby, ktoré sú zasiahnuté, tak to má význam. Práve preto je dôležité stále sa snažiť dosahovať čo najnižšiu úmrtnosť a počet ťažko zranených na cestách.

Čo hovoríte na autonómne vozidlá, o ktorých sa v súčasnosti veľa hovorí?

S ich nástupom do premávky je dôležité nastaviť komunikáciu týchto vozidiel aj smerom von, k ostatným účastníkom premávky. Pre tieto vozidlá preto potrebujeme vybudovať tri komunikačné kanály, ktoré musia bezchybne fungovať. Prvým je komunikácia vozidla s vozidlom, druhým komunikácia vozidla s infraštruktúrou a v neposlednom rade s človekom, teda ďalším účastníkom premávky. Pre Úniu je dôležité zvýšiť zastúpenie takýchto vozidiel, keďže určite znížia počet zranení a úmrtí na cestách, no musíme ešte dopracovať množstvo technických a právnych vecí a to je beh na dlhú trať. 

Na jednej strane presadzuje Únia zavedenie moderných bezpečnostných systémov do vozidiel, no kúpiť si auto s takouto výbavou je pre mnohých Európanov stále veľmi veľká finančná záťaž.  Čo sa dá robiť v tomto smere?

Žiaľ, Európska únia nemôže ovplyvňovať ceny vozidiel. No na druhej strane, keď bezpečnostné systémy prikáže ako súčasť povinnej výbavy, stanú sa lacnejšími, a teda dostupnejšími pre širšiu masu ľudí. Vtedy sa už musia výrobcovia automobilov dohodnúť, čím sa tlačí na nižšiu cenu. Zároveň povinnosťou ich zavedenia dokáže Únia vyvinúť tlak na výrobcov. Pre mňa, ako zástupcu Európskej rady pre bezpečnosť dopravy, sú dôležité najmä asistenčné systémy, ktoré zvyšujú bezpečnosť. Ostatné doplnkové systémy sú samozrejme povolené na používanie, no najdôležitejšie sú tie, ktoré reálne a dokázateľne zvyšujú bezpečnosť na cestách. 

Ktoré konkrétne to sú?

Núdzové brzdenie, senzory, ktoré rozpoznajú chodca aj cyklistu na vozovke, radar pre dodržiavanie bezpečného odstupu od vozidiel. Veľmi dôležité je aj odbúranie rizika únavy u vodičov kamiónov. 


Brzdí zavádzanie takýchto prvkov byrokracia?

Áno, je to pravda. Byrokracia predlžuje legislatívny proces, ale na druhej strane tieto pravidlá musia byť zavedené. Tak isto aj čo sa týka projektu predného brzdového svetla. Je veľmi dôležité, aby bol tento prvok zavedený v celej Únii, nielen na Slovensku, v Nemecku či Taliansku. Na tom pracujeme a ja tomu verím. 

Prečo sa Slovensko stalo krajinou, kde sa predné brzdové svetlo testuje v skutočnej premávke, v reálnych podmienkach?

Pán Ľubomír Marjak, ktorý stojí za projektom predného brzdového svetla je Slovák. On ma s touto myšlienkou oboznámil. Mňa to veľmi nadchlo a vytvorili sme tím, ktorý začal na projekte intenzívne pracovať. Musím povedať, že bolo veľmi dobré, že spočiatku sa systém predného brzdového svetla testoval v uzavretom priestore, na letisku. To, že sa momentálne testuje v reálnej premávke na Slovensku, je veľký posun. Je to veľmi dôležitý krok pre zavedenie tohto svetla do povinnej výbavy. Sme takpovediac vo finále, kde sa ukáže, ako to ľudia príjmu a ako budú vyzerať konečné dáta.

Čo bude teraz najdôležitejšie?

Ako budú vyzerať konečné výsledky a aj priebeh samotného testovania. Z toho totiž možno vyjdú ďalšie otázky alebo zmeny, ktoré budú dôležité pre následné zavedenie prvku do výbavy vozidiel. Prízvukujem však, že je to európsky projekt a predné brzdové svetlo by malo byť  jednotne zavedené v celej Únii. Som však presvedčený, že musíme urobiť ešte niekoľko krokov. 

Aký?

Napríklad po technickej stránke treba doladiť, že svietivosť cez deň musí byť iná, ako svietivosť v noci. Alebo, že predné brzdové svetlo bude svietiť dovtedy, kým vozidlo zastaví pred chodcom. Tým pádom sa odstránia akékoľvek pochybnosti. 

Viete povedať aj nejaké časové hľadisko, kedy by sa mohol tento prvok stať súčasťou povinnej výbavy automobilov v EÚ?

Najprv musíme mať výsledky z testovania, ktoré končí v septembri. Potom sa budú musieť zodpovedať otázky, ktoré z testovania vyplynú. 

Čo plánujete v najbližšej budúcnosti?

Po dlhých rokoch som sa rozhodol nekandidovať do Európskeho parlamentu, no vstúpil som do Európskej rady pre bezpečnosť dopravy a tu pokračujem vo svojom životnom diele zvyšovať bezpečnosť na cestách. Vďaka mojej sieti kontaktov budujem a podporujem projekt predného brzdového svetla až do jeho úspešného dotiahnutia konca. Budem na tom intenzívne pracovať a výsledky z práve prebiehajúcich štúdiu chcem posunúť na správne miesta v Európskom parlamente aj komisii ako zástupca Európskej rady bezpečnosti na cestách. Pretože dôležité nie sú len dobré výsledky, ale dôležité je, aby sa tieto výsledky dostali ku správnym ľuďom. To je moja práca v blízkej budúcnosti. 



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu