Kritické parkovanie v Žiline riešia vodiči státim na chodníku. Od marca nebude povolené, ani pri zachovaní 1,5 metra


Foto: Kritické parkovanie v Žiline riešia vodiči státim na chodníku. Od marca nebude povolené, ani pri zachovaní 1,5 metra Foto: ilustračné - pixabay

Nedostatočný počet parkovacích miest v Žiline má riešiť koncepcia parkovacej politiky, o ktorej pravidelne informuje zastupiteľstvo prednosta Mestského úradu v Žiline. V aktuálnom stave je, okrem iného, uzatvorená zmluva so Žilinskou univerzitou v Žiline. Tá má pomôcť zanalyzovať stav parkovacích miest na sídliskách Hájik a Solinky: 

„V súčasnosti Žilinská univerzita spracováva posúdenie a analýzu pre sídlisko Hájik, vďaka čomu bude možné pristúpiť k projektovej dokumentácii na vybudovanie nových parkovacích miest. Termín spracovania posúdenia a analýzy vrátane projektu organizácie dopravy je december 2021. Po odovzdaní sa v budúcom roku pristúpi k spracovaniu projektovej dokumentácie,“ informuje prednosta Michal Berger.

Príprava technického riešenia pre zavedenie regulácie parkovania v Žiline, najmä na sídliskách a vrátane kontrolného systému, by mohla začať v lete 2022. Budúci rok odštartuje radnica aj úpravy miestnych komunikácií, parkovísk a parkovacích miest. Vybudované by mali byť nové parkovacie miesta. Tým zoznam noviniek v oblasti parkovania pre budúci rok nekončí, postarali sa o to poslanci v parlamente. 

Na chodníku nezaparkujete ani so zachovaním odstupu 1,5 metra 

Žilina je známa tým, že nedostatočnú kapacitu parkovania si vodiči nahrádzajú parkovaním na miestnych komunikáciach pre preších. Pri zachovaní rozostupu jeden a pol metra je možné používať na parkovanie aj chodník, tento stav bude trvať nielen v Žiline najneskôr do marca 2022. Postarali sa o to poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí vo štvrtok prijali novelizovaný zákon o cestnej premávke.

Čerstvo schválená novinka obsahuje aj pozmeňujúci a doplňujúci návrh Radovana Slobodu, ten zakáže možnosť parkovania na chodníku vo väčšine prípadov. Prijatá novela špecifikuje, že iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať.

Výnimiek je málo - cyklisti do 10 rokov či osoby, ktoré ich sprevádzajú alebo vezú. Používať budú môcť pravú stranu. A to za predpokladu, že tým nijak neobmedzia chodcov.


Jedinou výnimkou pre automobily bude prípad, kedy možnosť státia a zastavenia na chodníku stanovia dopravné značky a dopravné zariadenie. Od marca bude povolené len zastavenie bicykla či motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej jeden a pol metra. 

Novinky ocenila aj občianske združenie Cyklokoalícia: „Ruší sa paušálne povolenie parkovať na chodníku, okrem miest, kde to povoľuje značenie. Toto nezmyselné opatrenie, ktorý malo Slovensko v zákone ako jediná európska krajina, výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu. Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť.“

Obiehanie cyklistov so stanovenými rozostupmi 

Novela zákona prinesie aj dlho vyžadované opatrenia zo strany cyklistickej verejnosti na stanovenie odstupu pri predchádzaní. Po novom tak vodiči automobilov budú musieť pri obiehaní malých motocyklov, cyklistov a chodcov dodržať odstup spravidla najmenej jeden meter, ak pôjdu rýchlosťou do 50 kilometrov za hodinu. 

Pri vyššej rýchlosti bude vzdialenosť stanovená na jeden a pol metra. Aj tu sa museli zákonodarcovia vysporiadať s námietkami vodičov o prípadných postihoch vtedy, ak predbiehanie nebude v presne definovanej vzdialenosti. Preto nezaviedli absolútnu hodnotu a v dôvodovej správe vysvetlili úmysel prijatia tejto časti zákona: 

„Dodržanie tejto vzdialenosti by v zásade malo reflektovať na vyššie uvedené kritériá, nemožno ju však brať absolútne, ale skôr ako odporúčanie, pričom prioritné bude pri spornej situácii neohrozenie predchádzaného účastníka. Minimálny bočný odstup je definovaný prostredníctvom číselného vyjadrenia napr. aj v Nemecku, Španielsku, Francúzsku, Belgicku a v ďalších krajinách. Keďže sa to týka predovšetkým cyklistov, možno predpokladať, že predmetná právna úprava prispeje k tomu, aby v niektorých situáciách vodiči viac premýšľali nad tým, či aktuálne cyklistu predbehnú alebo nie, pričom daná právna úprava bude mať na dané situácie pozitívny dopad.“


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu