Žilinská radnica aktuálne pripravuje ďalšiu obnovu značenia parkovacích miest na sídliskách v Žiline, za týmto účelom hľadá zhotoviteľa, ktorý obnoví značenie bielou nereflexnou farbou. Za sumu bezmála 20 000 eur očakáva samospráva najmenej 1 600 nanovo vyznačených parkovacích miest. Podmienky súťaže sú aj v tomto prípade nastavené tak, že za fixnú sumu musí uchádzač ponúknuť ním najvyšší možný dodaný počet obnovených parkovacích miest. Zvíťazí dodávateľ, ktorý vie namaľovať v danej cene najviac parkovacích miest.
Mesto Žilina objednáva podobné služby priebežne, záruku aj v tomto prípade požaduje na 12 mesiacov. Záručná doba začne plynúť odo dňa odovzdania a prevzatia diela bez vád a nedorobkov. Ak teda po roku začne dopravné značenie blednúť, alebo zmizne úplne, dodávateľ ho nemusí obnoviť. Tieto prípady sa stali aj v Žiline v minulosti, kedy už po niekoľkých mesiacoch od čerstvého vyznačenia parkovacích čiar došlo k ich postupnému miznutiu.
Ako ukazuje prax, namaľovať čiary za ekonomicky primeraných podmienok tak, aby vydržali niekoľko rokov, je možné len v ideálnych podmienkach. A s násobne vyšším rozpočtom: „Trvácnosť značenia je závislá od povrchu, na ktorý je značenie aplikované. Na parkovacích miestach s vhodným povrchom, teda neporušeným krytom, je značenie trvácne a preto vyberáme primárne takéto plochy,“ doplnil hovorca mesta Vladimír Miškovčík.
Trvácnosť štandardných cestárskych syntetických náterov a nástrekov závisí aj na hustote dopravy, povrchovej úprave komunikácie či frekvencie výkonu zimnej údržby. Zisťovali sme preto, aké majú skúsenosti v susednom Trenčíne, ktorého parkovacia politika je inšpiráciou pre zavedenie podobného riešenia v Žiline:
„Farba stráca životnosť aj v miestach, kde sa drží voda, prach alebo vytvárajú kaluže. Na trvácnosť má vplyv aj zimná údržba - najmä počty posýpaní soľou, ale najmä inertnou frakciou, skracujú trvácnosť nástrekov. Povrchová úprava samotnej komunikácie má tiež vplyv na životnosť značenia. Na asfaltovom betóne vydrží farba dlhšie ako na betóne, cementovom alebo liatom asfalte. Nástrek bielej farby zo syntetickej cestnej farby by však mal vydržať na exponovaných miestach (priechody, stredové čiary, šípky a pod. v križovatkách) aspoň jeden rok. Na menej exponovaných miestach (krajné vodiace čiary, menej využívané parkovacie miesta, čiary na cyklotrasách) vydrží nástrek bielej farby dva až päť rokov,“ vysvetlil Róbert Hartmann, vedúci útvaru mobility v Trenčíne.
Mesto Trenčín využíva, obdobne ako Žilina, externé spoločnosti, nakoľko nevlastní technológiu na pokládku vodorovného značenia. Experimentujú tu aj s novými druhmi značenia. Na exponovaných miestach a zrekonštruovaných uliciach začali namiesto syntetických farieb lokálne využívať nástreky vodiacich a stredových čiar z takzvaného “studeného” plastu. „Výhodou je päťkrát dlhšia životnosť ako pri syntetickej farbe, pričom na nových povrchoch môže byť životnosť teoreticky aj 10 rokov. Nevýhodou je približne 5-násobná cena. Vzhľadom na tieto fakty sa studený plast oplatí pokladať len na exponovaných úsekoch, kde klasická syntetická farba vydrží zväčša len jeden rok,“ vysvetlil Hartmann.
Plast sa chystá využiť aj žilinská samospráva: „V rámci bežnej údržby pravidelne každý rok obnovujeme vodorovné dopravné značenie na miestnych komunikáciách za účelom bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Tento rok sa uskutoční nad rámec vyznačenie vodorovných dopravných miest cyklistických komunikácií, a to z plastu,“ potvrdil hovorca Miškovčík.
Žilina má v evidencii 18 085 verejných parkovacích miest, na meste funguje systém obnovy vodorovného dopravného značenia parkovacích miest na sídliskách, kde je najväčší problém s kapacitou statickej dopravy. Postupne dochádza k obnove miest s vhodným povrchom na aplikáciu značenia.