Mesto verí, že každý vodič má mobil. Žilinčania sa sťažujú, vrátia sa platby hotovosťou za parkovné?


Foto: Mesto verí, že každý vodič má mobil. Žilinčania sa sťažujú, vrátia sa platby hotovosťou za parkovné? Foto: Mesto Žilina a redakcia

Koncom novembra boli v centre Žiliny nahradené staré parkovacie automaty novými. Zmenil sa aj systém úhrady parkovného - zatiaľ čo predtým bolo možné platiť len v hotovosti, moderné parkomaty prijímajú iba platobné karty.

Mesto postupne rozširuje možnosti úhrady. Aktuálne za parkovanie v zónach A a B zaplatíte aj smartfónom či smart hodinkami, SMS-kou a viacerými aplikáciami. K platformám QR park, EasyPark a UBIAN čoskoro pribudne aj aplikácia ParkDots, ktorej integrácia práve prebieha.

Niektorým obyvateľom Žiliny však napriek týmto novinkám chýba možnosť „starej dobrej“ platby v hotovosti. Svoju nespokojnosť zdieľali aj s viacerými poslancami, ktorí následne predniesli ich požiadavky na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva 27. februára.

„Keďže odzneli také dopyty zo strany niektorých poslancov podľa požiadaviek občanov, bude táto požiadavka predmetom ďalších rokovaní a opätovného posúdenia. Ide o centrum a širšie centrum mesta, teda v súčasnej zóne regulovaného parkovania,“ priblížila Katarína Gazdíková, vedúca odboru komunikácie a vzťahov s verejnosťou mesta Žilina.

Zároveň však uviedla, že mesto vidí v zavedenom systéme platieb za parkovné viacero výhod. Na rozdiel od starých parkomatov, ktoré peniaze nevydávali, je teraz možné zaplatiť len potrebnú čiastku. Po novom navyše nie je nutné nechávať lístok za oknom vozidla, kontrolóri jednoducho naskenujú EČV parkujúceho vozidla.



Gazdíková sa tiež odvoláva na skutočnosť, že moderné technológie sa stávajú každodennou súčasťou života ľudí a bezhotovostné platby sú čoraz rozšírenejšie. Dôvodom má byť najmä nízkonákladovosť tohto riešenia, ako aj prehľadnosť a možnosť zbierania dát pre ďalší rozvoj.

Mesto sa pre zrušenie platby hotovosťou rozhodlo z ekonomických aj prevádzkových dôvodov. Automat, ktorý umožňuje vhodenie mincí, je drahší a je nutné ho pravidelne vyprázdňovať, na čo je potrebný ďalší personál. Staré parkomaty sa navyše mali stávať terčmi útokov vandalov a zlodejov. Mesto ich preto muselo často opravovať.

„Uvedomujeme si fakt, že pre mnohých, najmä starších ľudí môže byť tento spôsob platby nekomfortný a práve preto dávame do pozornosti platbu prostredníctvom SMS na mobilnom telefóne. Veríme, že v dnešnej dobe každý občan, ktorý využíva vozidlo, má k dispozícii mobilný telefón, pričom všetky telefóny majú možnosť SMS správ,“ dodala Gazdíková.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu