17 apríl 2018 - 14:20

Redakčný test: Hyundai i30 Fastback - Praktický elegán

Foto: Redakčný test: Hyundai i30 Fastback - Praktický elegán

Kompaktný model s označením i30 automobilka Hyundai už od počiatku navrhla a skonštruovala so zámerom, aby bol čo najviac „po chuti“ náročnej európskej klientele. S postupnými úspešnými generačnými obmenami, narastalo Kórejcom sebavedomie. Najnovšia generácia Hyundai i30 dokáže teraz dokonca ponúknuť o niečo viac ako väčšina konkurentov, nakoľko do rodiny pribudol úplne nový člen.

Modelové portfólio i30 reprezentujú odteraz až 4 verzie. Okrem tradičného hatchbacku a priestranného kombi, nemožno opomenúť ani „ostrý“ model Hyundai i30 N, ktorý spôsobil skutočne veľký rozruch. A nakoniec tu máme najnovšiu “lastovičku” v podobe štýlovej verzie Fastback. A práve tento model sme vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Hyundai, aktuálne podrobili nášmu tradičnému redakčnému testu.

Nový Hyundai i30 Fastback, s novým prepĺňaným benzínovým 4-valcom 1,4 T-GDi v kombinácii so 7-st. automatickou prevodovkou a najvyššej dostupnej výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Hyundai v našom regióne.

Redakčný test Hyundai i30 Fastback / 43 fotiek

Prvý kompaktný model s označením i30 a logom Hyundai sa objavil už v roku 2007. Modelová rodina Hyundai i30 od počiatku vzniká neďaleko našich hraníc, presnejšie v Nošovickom výrobnom závode v Českej Republike. V roku 2016 uzrela svetlo sveta tretia generácia modelového radu Hyundai i30. Ako prvý sa tradične objavil základný hatchback.

Ten onedlho doplnila tiež tradičná verzia i30 kombi. Tým to ale nekončí. Koncom uplynulého roka prišla na náš trh dlho avizovaná „ostrá“ verzia Hyundai i30 N. Súčasne s „enkom“ Hyundai nečakane predstavil tretí karosársky variant s označením i30 Fastback, ktorý sa len prednedávnom objavil aj na našom trhu. Zjednodušene môžeme povedať, že za „tajuplným“ označením i30 Fastback sa v praxi ukrýva praktický liftback, s veľkými piatymi dverami.

Vďaka emotívnemu dizajnu nie je v tomto smere úplne mimo dokonca ani prirovnanie k elegantnému a zároveň športovému kupé! Už z predošlej myšlienky musí byť jasné, že pre dizajnérov značky Hyundai predstavovala karosárska Fastback obrovskú výzvu. V praxi tak rozhodne nejde len o základnú i30 s „bezcitne dorobeným zadkom“. V porovnaní so základným modelom i30 ponúka nový Fastback okrem novej karosérie aj niekoľko ďalších rozdielov. Prekvapivo je o niečo skromnejšia ponuka jednotlivých verzii.

Na našom trhu je aktuálne nový Hyundai i30 Fastback, výhradne s prepĺňanými benzínovými motorizáciami, a „len“ v troch samostatných výbavách. Základom modelového radu je už dobre známy 3-valec dopovaný turbom 1,0 T-GDi, s výkonom až 120 koní. Táto veria spolupracuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Druhú a zároveň výkonnejšiu alternatívu predstavuje nový prepĺňaný 4-valec 1,4 T-GDI, s výkonom 140 koní. Motorová novinka prišla do ponuky súčasne s novou generáciou modelového radu i30 a pracovala aj pod kapotou nami testovaného vozidla.

Redakčný test Hyundai i30 Fastback / 43 fotiek

Okrem štandardnej 6-st. manuálnej prevodovky možno spomínaný motor na želanie kombinovať aj so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Hyundai avizuje, že ešte v priebehu tohto roka ponuku dostupných pohonných jednotiek rozšíri aj úplne nový turbodiesel 1,6 CRDi, ktorý bude podľa očakávania plniť najprísnejšiu emisnú normu.

Čo dokáže nový Hyundai i30 Fastback ponúknuť v každodennej praxi? 

Dizajn ktorý rozhodne chytí za srdce 

Hneď na úvod tejto časti recenzie skladám pred dizajnérmi značky Hyundai pomyselný klobúk z hlavy. Pri modeli Fastback sa im totiž v unikátnej podobe podarilo zachovať jasnú príbuznosť s ostatnými modelmi rodiny i30, no zároveň dostala verzia Fastback solidnú porciu vlastnej identity. Musím priznať, že po vzhliadnutí prvých fotografii som modelu i30 Fastback nevenoval prehnane zvýšenú pozornosť. Avšak naživo, pri osobnom kontakte s vozidlom, som sa na i30 Fastback pre zmenu nevedel vynadívať.

Nemalý podiel na vizuálnej príťažlivosti testovaného exempláru má určite aj prenikavá modrá farba Ara Blue. Hyundai i30 Fastback je podľa môjho názoru presne ten typ vozidla, ktorý si priam pýta niektorý so žiarivých odtieňov laku karosérie. Poďme ale poporiadku. Prednú časť, s identickými svetlometmi či typicky tvarovanou maskou chladiča, situovanou pomerne nízko, dôverne poznáme už s verzie hatchback. Pozornému oku tu ale neunikne, okrem osobitého výpletu mriežky chladiča, ani nový nárazník.

Okrem športovejšieho tvaru nárazníka rozpoznáte model Fastback aj podľa osobitého podpisu denného LED svietenia. Pri pohľade z profilu resp. zozadu si v porovnaní so súrodencami ide novinka vlastnou dizajnovou cestou. Zaujímavo a efektne pôsobia vytiahnuté zadné blatníky. Tie ukrývali v našom prípade prekrásne 18 palcové kolesá, ktoré sú štandardne dostupné pri najvyššej výbave Style. Strecha karosérie sa nepatrne začína zvažovať už na úrovni „béčkových“ stĺpikov. Jej klesajúca línia je následne plynulo zakončená výrazným spojlerom. Ten je zároveň jednoliatou súčasťou zadných výklopných dverí.

Redakčný test Hyundai i30 Fastback / 43 fotiek

Aj napriek všetkému spomenutému pôsobí jednoznačne najatraktívnejšie zadná časť modelu Hyundai i30 Fastback. Jej elegantné krivky sa s určitosťou len tak ľahko neopozerajú. Inšpiráciu tu Fastback čerpal pravdepodobne aj v revíri vyslovene športových modelov. Mne osobne pripomenuli zadné partie tohto modelu hneď tri vysokovýkonné automobilové šperky. Bez preháňania môžeme nakoniec konštatovať, že nový model sa bezpochyby radí  medzi dizajnovo najvýraznejšie „bežné“ automobily, ktoré trh momentálne ponúka.

Príjemným zistením je že napriek pútavému dizajnu zostáva model i30 Fastback zároveň aj dostatočne praktický. Celkové rozmery vozidla sme pre zaujímavosť porovnali s hatchbackom Hyundai i30. Karosársky variant Fastback meria 4 455 mm (+115 mm v porovnaní s modelom i30), identická šírka dosahuje 1 795 mm, výška vozidla atakuje 1 425 mm (-30 mm) a rázvor náprav disponuje rovnakou hodnotu na úrovni 2 650 mm. Príjemné prekvapenie sa dostaví aj po otvorení dverí kufra. Batožinový priestor verzie Fastback ponúka v základnom usporiadaní sympatických 450 litrov.

Pre úplnosť dodajme, že je to o rovných 55 litrov viac, ako ponúka základný variant i30. Z praktických vecí vyzdvihnime kotevné oká, ako aj otvor na prepravu lyží resp. dlhých premetov. Zaujal tiež rozumne vyriešený manažment samostatných odkladacích priečinkov pod úrovňou podlahy. Následne sme v priestore pod pevnou plastovou vaničkou objavili dokonca i dojazdovú rezervnú pneumatiku, začo má od nás i30 Fastback veľký palec hore.

Delené zadné sedačky je možné sklopiť klasicky, teda odistením operadiel v druhom rade. Pozitívom je takmer ideálne rovná podlaha s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1 351 litrov. Pri preprave veľkých predmetov predstavuje miernu nevýhodu menej spratné pevné krycie plato. Počítať treba taktiež s vyššou nakladacou hranou. Tú ale vzhľadom na krásny dizajn modelu i30 Fastback v praxi radi prepáčime.

Interiér zameraný na kvalitu a funkčnosť 

Na rozdiel od originálneho zovňajšku, kopíruje interiér modelu Fastback ostatné karosárske varianty z rodiny Hyundai i30. Týmto riešením sa samozrejme šetria aj výrobné náklady. Okrem toho, identická palubná doska tu vôbec nieje na škodu. Po materiálovej resp. kvalitatívnej stránke jej môžeme novinke len ťažko niečo zásadné vytknúť. Celkovým spracovaním a prevedením sa interiéry dnešných modelov značky Hyundai bezpochyby radia ku kvalitatívnej špičke v danej triede.

Redakčný test Hyundai i30 Fastback / 43 fotiek

Konzervatívne poňatá palubná doska, triezvych tvarov, nedisponuje žiadnymi zbytočnými výstrelkami resp. netradičnými riešeniami. Naopak, páči sa nám tradične prehľadný prístrojový panel s kombináciu analógových budíkov a špičkového TFT displeja. Logické je i ostatné rozmiestnenie ovládacích prvkov. Samostatný panel klimatizácie s príjemne veľkými tlačidlami ocenia celkom iste predovšetkým konzervatívnejšie naladení vodiči.

Dominantou interiéru je do priestoru vystupujúci 8-palcový monitor palubného infotaimentu s dotykovou funkciou. Systém nás okrem precíznej grafiky presvedčil i pohotovou odozvou na dotyk. Do preferovaného rozhrania sa je možné naviac rýchlo vrátiť i prostredníctvom „tradičných“ tlačidiel po jeho bokoch. Hyundai i30 Fastback má veľmi dobre zvládnutú i ergonómiu. Pochvalu si zaslúži predovšetkým dostatočné množstvo odkladacích priečinkov. Objemnejšia schránka pred voličom automatickej prevodovky disponuje praktickou funkciou bezdrôtového dobíjania telefónu. V tomto smere veľmi potešilo jej uzatváranie. Váš smartphone tak zbytočne nie je na očiach napríklad pri krátkodobom opustení vozidla.

V rámci karosárskeho variantu i30 Fastback sme boli podľa očakávania najviac zvedaví na priestorové pomery pre posádku. Pozícia vodiča a predného spolujazdca je na tom v porovnaní s ostatnými členmi rodiny Hyundai i30 prakticky identická. O to viac sa naša pozornosť upriamila na druhý rad. Na elegantné línie zvažujúcej sa strechy by vyšší jednotlivci mali myslieť predovšetkým pri nastupovaní. Inak si môžu ľahko udrieť hlavu. Z hľadiska celkového priestoru v druhom rade ale novinka každopádne príjemne prekvapila.

Aj keď si elegantné línie vyžiadali svoju daň v podobe obmedzenejšieho priestoru pre hlavy, stále sa tu na naše prekvapenie dokážu do i30 Fastback pomerne pohodlne usadiť dokonca aj osoby s výškou tesne nad 180 cm.

Redakčný test Hyundai i30 Fastback / 43 fotiek

Silnou stránkou modelov značky Hyundai je už tradične i bohatá výbava. Nami testovaný i30 Fastback v najvyššej špecifikácii Style disponoval prakticky všetkým načo si spomeniete. Za všetky prvky spomeňme napríklad full LED svetlomety, asistenti vrátane čítačky dopravných značiek či adaptívneho tempomatu. Za zmienku stojí tiež polokožené čalúnenie sedadiel, dvojzónová automatická klimatizácia s výduchmi aj v druhom rade, bezkľúčový prístup a štartovanie, navigácia a pod.

Jazda v štýle „Gran Turismo“

To, že práve nesedíte v „obyčajnej“ verzii modelu i30 ale v karosárskom prevedení Fastback, si veľmi rýchlo uvedomíte aj spoza volantu. Stačí pritom nevinný pohľad do vnútorného spätného zrkadla resp. priamo cez minimalistický priezor zadného okna. Inými slovami, elegantná karoséria si zobrala svoju daň v podobe horšieho výhľadu smerom dozadu. Podľa môjho názoru vás to vďaka parkovacej kamere či senzorom po celom obvode vozidla v praxi nebude veľmi trápiť. Je to len otázka zvyku spojeného s jazdnou praxou.

Hyundai i30 Fastback je inak veľmi príjemným spoločníkom. Už dlho som po šoférskej stránke nezažil tak univerzálne vozidlo. Fastback sa jednoducho cíti prirodzene v meste, na obľúbených okreskách ako i pri dlhých diaľničných presunoch. K tomuto pocitu v nemalej miere prispel i testovaný benzínový 4-valec s výkonom 140 koní.

Z môjho pohľadu predstavuje práve 1,4 T-GDi dokonale optimálnu pohonnú jednotku, ktorá vás nesklame v žiadnej situácii. Agregát si veľmi dobre rozumie aj so 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Príplatok 1 850 € za dvojspojkový automat mi dáva najväčší zmysel práve pri karosárskej verzii Fastback. Nadanie pre zážitkovú, ale nie prehnane agresívnu jazdu, dokonale zvýrazňuje tiež celkové naladenie podvozka. Citeľnú výhodu predstavuje riešenie v podobe nezávislého zavesenia všetkých kolies.

Redakčný test Hyundai i30 Fastback / 43 fotiek

Za zmienku stojí celkom iste i prekvapivo komunikatívne riadenie. To výrazne prispieva k potrebnej dávke istoty spoza volantu. Jednoznačnú pochvalu si v tomto smere zaslúži tiež celková kultivovanosť i30 Fasback. Na mysli máme predovšetkým solídne odizolovanie interiéru vrátane priestoru zadnej časti kabíny.

A náš celkový dojem ?

V dobe, keď väčšina konkurentov na kompaktné liftbacky zanevrela, prichádza Hyundai s modelom i30 Fastback. Z nášho pohľadu ide o veľmi premyslený ťah. V popularite novinka pravdepodobne neprekoná čísla hatchbacku a kombi. Na druhej strane dokáže práve elegantný karosársky variant i30 Fastback ponúknuť alternatívu pre tých, ktorí o modelovom rade Hyundai i30 doposiaľ neuvažovali.

V Žiline si nový Hyundai i30 Fastback môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Hyundai v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Hyundai. 

Plusy

  • Dizajn
  • Úžitkové parametre
  • Bohatá výbava

Mínusy

  • Horší výhľad smerom dozadu
  • Vyššia cena základného modelu

Výbava - Cena  

  • Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi Style (testovaný model, akciová cena) - od 19 990 €   
  • Hyundai i30 Fastback 1,0 T-GDi Comfort+ (akciová cena) - od 15 890 €

Parametre testovaného modelu

ModelHyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi Style
Motorbenzín
Pohonpredný
Počet valcov4
Výkon kW / koní103 / 140
Krútiaci moment Nm242
Pohotovostná hmotnosť1 287 - 1439 kg
Maximálna rýchlosť203 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1009,5 s
Prevodovkaautomatická dvojspojková
Počet stupňov7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu6,4 / 100 km
Spotreba počas testu7,3 / 100 km
PneumatikyNokian WR A4 



  43 fotiek v albume



0 zdieľaní

Dopravný servis

Strečno
Kolóna
20:12
Kragujevská
Jama na ceste
20:10
Vysokoškolákov
Policajná hliadka
20:08
Budatínska Lehota
Jama na ceste
20:06
Zobraziť aktuálne hlásenia

Program kina