Organizátori podujatí v Žiline: Obmedzenie prevádzkových hodín je nešťastné, ľuďom kultúra chýba


Foto: Organizátori podujatí v Žiline: Obmedzenie prevádzkových hodín je nešťastné, ľuďom kultúra chýba

Jedným z najviac zasiahnutých odvetví je počas súčasnej pandémie organizácia hromadných podujatí. Nami oslovení promotéri, ktorí už niekoľko rokov v Žiline organizujú akcie s účasťou stoviek až tisícok návštevníkov, priblížili svoj pohľad na aktuálnu situáciu.

Agentúra SPICYBROWN, prevádzkovateľ priestorov Event House a eXtreme park Žilina, prišla v dôsledku pandémie o silnú letnú sezónu a desiatky podujatí v Žiline aj susedných Trenčianskych Tepliciach. Podľa slov Zuzany Danechovej, event & marketing riaditeľky, rušili ako prví podujatia firemní klienti: 

„Z tohto dôvodu boli od konca februára až do septembra zrušené všetky konferencie a firemné podujatia v Event House Žilina. Prevádzku sme teda nechali „vypnutú“ a produkciu podujatí postupne spúšťame až teraz na jeseň v súlade s povolenými limitmi. Ak sa na to pozrieme za celú agentúru SPICYBROWN, hovoríme o desiatkach firemných podujatí, koncertov, párty, dvojmesačnom hudobnom festivale, food feste a mnohých ďalších.“

S predstavením nových podujatí čakajú

Situácii sa musela prispôsobiť aj agentúra Apollo Events, ktorá ročne organizuje niekoľko párty pre študentov aj širokú verejnosť:

„Organizujeme periodicky niekoľko úspešných podujatí, s príchodom doby “korony“ sme skvelé projekty pre študentov a verejnosť ako Lámavica, My Papaya či Rap-resent museli stopnúť. V tejto chvíli máme vykomunikované väčšie párty na jeseň aj s interpretmi, ale čakáme na odhalenie do doby, kým to situácia dovolí,“ vysvetľuje Martin Mihálik, konateľ Apollo Events.

Promotéri sa zhodnú v tom, že k opatreniam vlády mohla byť pomoc ráznejšia: „Máme šťastie, že spolupracujeme s férovými biznis partnermi a aj tí boli otvorení dohodám. Tým pádom sme boli schopní úplne minimalizovať náklady a prečkať toto obdobie. Z vládnej pomoci sme využili, čo sme mohli, ak by sme sa však mali spoliehať len na túto pomoc, už by sme mali zatvorené,“ priblížila Danechová s tým, že obidva ich priestory sú veľkokapacitné a ich produkcia je vystavaná na vyšší počet návštevníkov.

Podobný pohľad majú aj v žilinskej agentúre LeadEvents, ktorá organizuje podujatia pri Vodnom diele, a taktiež tancom na stole známy Nosorožec PUB v Žiline. Prekáža im aj to, že inštrukcie boli často nejasné a v čase neistoty chodili namiesto pokynov kontroly:

„Určite pomoc nepovažujeme za dostatočnú. Prvá pomoc sa na nás nevzťahovala. Nájmy boli myslené dobre, ale keďže štát prepláca iba toľko, čo prenajímateľ odpustí, veľa podnikov z toho aj tak nič nemá. O tom svedčí asi aj nízky záujem, prípadne čerpať dotáciu. Priznala to aj vláda,“ priblížil Samuel Sunik. Počas krízy si uvedomili, že ponuku musia upraviť tak, aby bola o niečo menej závislá od párty:

„Zo začiatku to bolo také čakanie, ale potom sme sa rozhodli, že musíme priniesť niečo nové. Kríza vie byť plus, ak sa viete prispôsobiť. Nechcem predbiehať, ale už čoskoro bude u nás možné k pivu objednať kvalitné domáce burgre.“

Okrem akcií sa Apollo Events venuje aj prevádzke Pancha Skybaru, ktorú nateraz opatrenia nezastihli: „Neradi by sme hodnotili, či opatrenia boli dostačujúce alebo nie, keďže nikto z nás predtým takúto situáciu nezažil. Keďže vieme, ako štát pristupuje k pomoci podnikateľom aj mimo krízy, nič iné ako prispôsobiť sa situácii nám nezostávalo. Počas krízy sme pripravili koncept zážitkovej ázijskej kuchyne, ktorá nám aj v časoch po prvej vlne výrazne pomohola. Ocenili sme určite pomoc pri kompenzácii nájomného,“ dodáva prevádzkar Pancha Skybar Mihálik.


Ako dodáva, v bare dôsledne dodržiavajú opatrenia nosenia rúšok personálu a drvivá väčšina návštevníkov ich rešpektuje a taktiež dbá na ich dodržiavanie. V čase najprísnejších opatrení pracovali na diaľku práve na vylepšení konceptu.  

Zákaz podujatí po jedenástej by bol výrazným škrtom

Vláda a konzílium odborníkov by mali v piatok rokovať o potenciálnom sprísnení opatrení pre rizikové okresy. Zo Žilinského kraja je ním zatiaľ len Tvrdošín, kde pandemická komisia navrhuje aj zákaz hromadných podujatí po 23. hodine s výnimkou svadieb. Obdobné nariadenie by výrazne zasiahlo schopnosť organizovať podujatia:

„V Event House sa zameriavame na kvalitných umelcov a silnú technickú produkciu, ktorú ak nechceme prenášať do ceny vstupeniek, musíme podujatia podporiť silnými partnermi. Obmedzenie prevádzkových hodín považujeme za veľmi nešťastné riešenie, keďže asi všetci podnikatelia v eventovom biznise potvrdia, že konzum je jediný reálny príjem z podujatí, čo pri useknutí zábavy o 23.00 podráža nohy všetkým organizátorom,“ dodáva Zuzana Danechová, head of event & marketing v SPICYBROWN.

Nejasný vývoj situácie sťažuje prípravu podujatí, informácia o možnosti zavedenia časových ohraničení pre podujatia zväzuje podľa Sunika podnikateľom ruky: „Z tohto dôvodu sme porušili niektoré plánované akcie a marketing. Všetko sa narýchlo obnoviť nedalo. Najhoršie pri tom celom je nemožnosť plánovať.“

Návrat do predošlých časov nevedia predpokladať

Aj keď je dnes nejasné, ako sa vyvinie druhá vlna, promotéri vnímajú záujem ľudí o spoločenské vyžitie: „Chcela by som povedať, že verím, že naša vianočná sezóna ostane bez zmeny, tak ako je aktuálne naplánovaná. Uvedomujeme si, že zdravie je prvoradé, a preto si netrúfam odhadnúť, aký bude vývoj krivky nových prípadov a ako na to vláda zareaguje. Po letnej sezóne, v ktorej nám eventovo bežala prevádzka eXtreme park cítime, že ľuďom kultúra chýba, boli vďační, keď sa mohli prísť zabaviť pri hudbe, posedieť – proste žiť.“

Optimistický pohľad do budúcnosti vidia aj v Apollo Events: „Tak, ako pri každej kríze, odhadujeme rok až dva, dokým sa opäť ľudia budú cítiť komfortne aj vo väčšom dave ľudí. Všetko závisí aj od iných faktorov ako vakcína a podobne. Veríme, že sa Covid-19 nestane strašiakom všetkých ľudí v zábavnom priemysle či službách,“ dodal Mihálik.

Premenlivosť stavu je nateraz jedným z najväčších postrachov budúcich hromadných akcií: „Existujú podujatia, ktoré sa neplánujú za hodinu. Keď si to nakoniec zrátate, pripravíte podujatie a o pol roka v čase konania akcie bude všetko zavreté, tak si to radšej rozmyslíte. Pri menších akciách bude veľa záležať od hygienikov. Najhoršie ale je, že sa to nedá predpokladať - ani dĺžka trvania, ani prísnosť opatrení,“ uzavrel Ján Lešťan za LeadEvents.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu