Do súťaže na trať Žilina - Rajec sa prihlásil len národný dopravca, ani ten nesplnil podmienky


Foto: Do súťaže na trať Žilina - Rajec sa prihlásil len národný dopravca, ani ten nesplnil podmienky Foto: ilustračné

V lete 2019 sme informovali o historicky vôbec prvej vlakovej súťaži na výber dopravcu, ktorú spustilo Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky. V pláne bolo nájsť, pomocou tendra, dopravcu pre 21 kilometrový úsek trate Žilina - Rajec. Úspešný uchádzač mal “Rajeckú Anču” prevádzkovať už od februára tohto roku.

Ministerstvo si od liberalizácie dopravy sľubovalo zvýšenie konkurencie na železniciach, čo by viedlo ku lepším a kvalitnejším službám. Samotná súťaž bola nastavená na obdobie desiatich rokov, časový úsek od výberu úspešného uchádzača po začatie poskytovania služieb však predstavoval len niekoľko mesiacov.

Výsledok vyhodnotenia ponúk zverejnilo Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky 16. decembra 2019, pričom ponuku predložil jediný uchádzač - národný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. Ani ten nesplnil požiadavky na predmet verejnej súťaže. Na otázku prečo bol štátny uchádzač vylúčený, ministerstvo neodpovedalo. 

„Ministerstvo dopravy vždy postupovalo podľa zákonom stanovených podmienok, avšak zo súťaže Žilina – Rajec nevzišiel žiaden víťaz, keďže ani jeden z uchádzačov nesplnil stanovené podmienky. Keďže súťaž nemá víťaza, MDV SR po preverení možnosti, či je možné podľa európskej legislatívy túto súťaž vyhlásiť znova, pripravuje jej opätovné vyhlásenie,“ potvrdila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. 


Rajecká Anča bude od februára jazdiť ako doteraz bez zmien

Ak by mal štát vyhlásiť novú súťaž, jej víťaza by sme spoznali najskôr o rok, keďže by musela byť zverejnená v Európskom vestníku rok vopred. V pláne je tak podľa slov hovorkyne súťaž zopakovať:

„Treba zdôrazniť, že nehovoríme o vyhlásení novej súťaže, pretože tá má jasné pravidlá ako je napríklad najprv zverejnenie v Európskom vestníku rok vopred a podobne, na čo zároveň nadväzuje aj časový harmonogram. Znamená to, že v skutočnosti ide o pokračovanie tejto už vyhlásenej súťaže. Ideme jednoducho postupovať ako v Nemecku či v Českej republike, kde sa tiež stali prípady, kde jednotliví objednávatelia verejnej dopravy nespoznali víťaza súťaže a tieto zopakovali.“ 

Aj od nového tendra si štát sľubuje zlepšenie úrovne a komfortu cestovania. Podľa pôvodnej súťaže mal nový prevádzkovateľ nastúpiť na trať 1. februára, až do momentu ukončenia prípadnej opakovanej súťaže na Rajeckú Anču však zostáva na trati súčasný dopravca. A to v režime ako doposiaľ. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu