Seminár Knižnica v živote dieťaťa III. pritiahol knihovníkov a pedagógov z celého Slovenska


Foto: Seminár Knižnica v živote dieťaťa III. pritiahol knihovníkov a pedagógov z celého Slovenska Foto: Krajská knižnica v Žiline

Odborníci zo Slovenska a Čiech sa na podujatí, ktoré sa konalo ako tretia časť dlhodobého cyklu odborných seminárov, opäť venovali téme čítania detí a mládeže. Zamerali sa najmä na teenegerov, ktorí často odkladajú knihu bokom kvôli tabletom a mobilom a kniha mnohokrát nemá v ich živote žiadne miesto, resp. je len nanútenou nudou.

Cieľ, ktorý si účastníci seminára dlhodobo kladú, sa zdá v dnešnej dobe tak trochu heroický - prebudiť „násťročnú“ tínedžerskú čitateľskú dušu. Prečo? Význam čítania pre duševný rozvoj človeka, pre jeho úspešnosť i pre vnímanie sveta je obrovský. Ľudmila Hrdináková, známa propagátorka a analytička detského čítania o tom nepochybuje a na základe prieskumov a informácií z praxe sa snaží viesť dospelých k tomu, aby čítali deťom.

Priviesť k čítaniu teenegera je o to ťažšie, že prechádza mnohými duševnými aj telesnými zmenami a objavuje svet cez mnoho provokujúcich výziev. Avšak výborne sa vyvíjajúca fantázia v tomto veku by mohla byť jedným z predpokladov, prečo rozvíjať mladého ducha práve cez knihy. V tejto myšlienke slovenskú vysokoškolskú pedagogičku podporil propagátor detského čítania Tibor Hujdič, alias pán Mrkvička, ktorý poukazoval na dôležitosť čítania v škole. Ak deti nevidia v škole čítať iného pedagóga ako slovenčinára a aj ten to robí občas z donútenia, inšpirácia čítať ostáva už len na rodine a na vrstovníkoch - a tam často nie je.


Čítanie by malo mať v školách svoj vyhradený priestor podobne ako fyzika či chémia a nemalo by sa podceňovať. Naopak, treba k jeho dôležitosti pristupovať ako základu pre pochopenie ďalších oblastí ľudského poznania. Čeština zaznela na seminári v súvislosti s dvoma českými hosťami, Jiří Walkrom Procházkom, ktorý sa venoval histórii a tvorbe komiksu ako jedného z obľúbených žánrov medzi mládežou a Kláre Smolíkovej, ponúkajúcej pestrý “nápadníček” atraktívnych metód a postupov pre prácu s knihou.

Na seminári sa nezúčastnili len odborníci z oblasti knihovníctva a školstva, ale aj samotní teenegeri, ktorí boli hlavnými aktérmi názorných ukážok práce s knihou a s mládežou. Formou kvízu sa oboznamovali s výberom špičkových súčasných kníh alebo spoznávali komiksy prostredníctvom hravých pracovných hárkov.

Z podujatia si veľa odniesli aj knihovníci, ktorí boli na organizátorskej pôde medzi knihami a čitateľmi doma. Potvrdil sa im názor, že podnecovanie čítania medzi ľuďmi mnohých vekových skupín a v tomto prípade najmä detí nie je len doplnková aktivita, ktorú by mali popri ponúkaní kníh robiť. Je to základ, na ktorom stojí budúca sebavedomá a vyspelá bytosť a preto aktivity na rozvoj čitateľskej gramotnosti majú v knižniciach svoje nenahraditeľné miesto. Seminár z verejných zdrojov podporili Fond na podporu umenia (hlavný partner) a Žilinský samosprávny kraj..


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Krajská knižnica v Žiline