Dnes najčítanejšie
Polícia žiada o pomoc pri stotožnení ženy, ktorá zomrela v Žiline po tom, čo ju prešlo auto

20 september 2018 - 11:48

Redakčný test: Ford EcoSport - Nápaditý crossover má čo ponúknuť

Foto: Redakčný test: Ford EcoSport - Nápaditý crossover má čo ponúknuť
Galéria: 58 fotiek

Po niekoľkých rokoch pôstu sme s veľkou radosťou uvítali možnosť otestovať niektorý z nových modelov značky Ford. V Žiline totiž prednedávnom pribudlo novovzniknuté dílerstvo práve tejto značky. Majitelia, ako aj záujemcovia o vozidlá s modrým oválom v znaku, tak už nemusia za účelom servisu či kúpy vozidla navštevovať okolité mestá. Komplexnú ponuku služieb nájdu odteraz už aj na Rosinskej ceste v Žiline, v krásnych a nových priestoroch JR-Cars s.r.o.

Pre náš úvodný test sme si vybrali zástupcu z aktuálne najprogresívnejšie rastúceho automobilového segmentu. Reč je samozrejme o kategórii malých SUV alebo, ak chcete, mestských crossoveroch. Ford má v tomto segmente zastúpenie vďaka modelu EcoSport. V globálnom ponímaní bol dokonca tento model jedným z prvých zástupcov dotknutej kategórie. Automobilka ale dlhý čas otáľala s umiestnením modelu EcoSport na európske trhy, vrátane toho Slovenského.

V úvode tohto roka sa „ľady konečne prelomili“ a nový Ford EcoSport si je možne kúpiť už aj u nás. Novinku Ford EcoSport v atraktívnej výbave ST Line, pod ktorého prednou kapotou pracoval osvedčený a populárny zážihový motor 1,0 EcoBoost (140 koní), skombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, nám na test zapožičala práve spoločnosť JR Cars, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Ford v našom regióne.

Model Ford EcoSport je presne predurčený do dnešnej automobilovej doby. Už len samotný názov so zakomponovaním slov „eco“ a „sport“ pôsobí veľmi trendy. Možno ste nevedeli, ale história tohto modelu sa začala písať už v roku 2003. Prvá generácia EcoSport sa vyrábala a zároveň ponúkala predovšetkým v Južnej Amerike či Mexiku. S druhou generáciou, predstavenou už v roku 2012, má Ford globálne plány. Automobilka si napriek tomu uvedenie na hlavné trhy v EU naplánovala až spolu s príchodom faceliftovanej verzie. Modernizáciu zaznamenal model na konci minulého roka. 


Ford EcoSport môžeme po veľkostnej stránke pokojne označiť za alternatívu k modelu Fiesta. No v tomto prípade ale rozhodne nejde len o „Fiestu so zdvihnutým podvozkom“. Ecosport si, na rozdiel od väčšiny konkurentov, vyslovene ctí príslušnosť ku SUV kategórii. Vozidlo pôsobí už na pohľad citeľne „terénnejším“ dojmom ako väčšina konkurentov. Drsný vzhľad dokáže ešte viac zvýrazniť príplatková plnohodnotná rezerva. Tá je v duchu offroadov z minulej dekády umiestnená netradične na zadných dverách.

Užitočným benefitom je i nadštandardná svetlá výška. Podvozkovú platformu zdedil EcoSport z predchádzajúcej generácie modelu Fiesta, ktorá patrila tradične k najlepšie jazdiacim malým automobilom. Nedávna modernizácia so sebou priniesla výrazné zmeny. Dizajnovo sa EcoSport ešte viac priblížil k ostatným SUV s logom Ford. Interiér nového modelu pre zmenu vychádza z najnovšej generácie modelu Fiesta.

Okrem bohatšej výbavy sa v ponuke modelov objavila aj na nami testovaná športovo orientovaná výbava ST-Line. Po technickej stránke je najväčšou inováciou celkom iste príchod úplne nového turbodiesla z rady EcoBlue. Na našom trhu je nový Ford EcoSport dostupný v štyroch výbavách, s benzínovými i naftovými motorizáciami.

Redakčný test: Ford EcoSport / 58 fotiek

Na rozdiel od väčšiny konkurentov ma EcoSport navrch aj v prípade dostupnosti verzie s pohonom 4x4. Zážihové verzie poháňa výhradne niekoľkonásobny víťaz ankety o motor roka - reč je samozrejme o modernom prepĺňanom trojvalci 1,0 EcoBoost, dostupným s výkonom 125, resp. 140 koní. Slabšiu verziu je možné kombinovať so 6-st. manuálnou ako aj 6-st. automatickou prevodovkou.

Výkonnejšia verzia sa kombinuje momentálne výhradne so 6-st. manuálom a je dostupná výhradne len pre verziu ST-Line. Pre priaznivcov nafty má Ford v ponuke buď osvedčený turbodiesel 1,5 TDCi s výkonom 100 koní, alebo už spomenutú novinku v podobe motorizácie 1,5 TDCi EcoBlue, s výkonom 125 koní. Všetky naftové verzie sú zatiaľ dostupné so 6-st. manuálnou prevodovkou. Verzia 1,5 TDCi EcoBlue je ako jediná dostupná výhradne s pohonom všetkých kolies Intelligent AWD.

Dizajnovo sebavedomý crossover s vysokou karosériou

Po dizajnovej stránke sa pri nami testovanom modeli podarilo značke Ford skombinovať dva úplne rozdielne svety. A to robustnosť so športovosťou. Nový EcoSport vo verzii ST Line ponúka oboje. Predné partie, vrátane hlavných svetlometov a typickej šesťuholníkovej maske chladiča, jasne odkazujú na väčšieho súrodenca - model Kuga. Z praktickej stránky sa mi pozdáva krátky previs karosérie vpredu aj vzadu.

To je zárukou solídnych nájazdových uhlov. Kým „obyčajné“ verzie sa snažia tváriť čo najviac „drsne“ a disponujú nelakovanými ochrannými oplatovaniami karosérie po celom obvode, naša verzia ST Line vsádza viac na imidž a dynamiku. Predná maska je komplet v čiernej farbe. Pozmenený je podľa očakávania aj predný nárazník, s lakovanými plochami a športovými doplnkami. Pri pohľade z profilu najviac vyniká nadštandardná výška karosérie. Verzia ST Line aj v tomto prípade vsádza na športové prahy či efektné športové kolesá s priemerom 17- palcov.

Redakčný test: Ford EcoSport / 58 fotiek

Aj zadná časť následne ponúka lakovaný športový nárazník. Ten dostal dokonca i náznak difúzora. Neprehliadnuteľné športové „krídlo“ zdobí vrchnú časť strechy. Správnu atmosféru dodala testovanému modelu typická modrá metalíza, v našom prípade kombinovaná s čiernou strechou, vrátane stĺpikov karosérie. Všeobecne možno dizajn testovanej novinky označiť ako nevšedný, neopozeraný a zaujímavý. Platí skrátka ,že Ford EcoSport dokáže v každom z nás určite vyvolať nejaké emócie.

Po rozmerovej stránke sme najmenšie SUV značky Ford pre zaujímavosť porovnali s príbuzným z radu „bežných“ automobilov, teda modelom Ford Fiesta. Nový Ford EcoSport meria 4096 mm (+56 mm v porovnaní s modelom Fiesta), šírka vozidla dosahuje 1765 mm (+30 mm) a výška atakuje až 1713 mm (+237 mm). Rázvor náprav má hodnotu 2519 mm, čo je o 26 mm viac ako ponúka nový model Fiesta. Zadná časť karosérie okrem športového nárazníka ponúka ešte jedno netradičné riešenie. To, že je vzadu batožinový priestor, nie je nič mimoriadne či neočakávane. Prekvapením je ale jeho prístupnosť - piate dvere sa totiž nevyklápajú smerom nahor, ale otvárajú do strany.

Dlho som sa zamýšľal nad tým, čo viedlo konštruktérov značky Ford k takémuto netradičnému a originálnemu riešeniu. Fakt je ten, že takáto koncepcia prináša so sebou výhody, ale aj nevýhody. Niekomu môže vyhovovať viac a niekomu naopak menej. Subjektívne dávam modelu EcoSport palec hore, predovšetkým za odvahu vôbec prísť s niečím iným a odlišným.

Potešujúcim faktom je, že dvere sa v tomto prípade, narozdiel od japonských výrobcov, otvárajú do tej „správnej“ strany. Veľmi vtipne je zakomponovaná „kľučka“ dverí - našla svoje netradičné umiestnenie v pravom zadnom svetle. Po dizajnovej stránke ide takmer o neviditeľné riešenie. V tejto súvislosti sme si preto neodpustili malý test intuitívnosti, ktorý skončil nerozhodným výsledkom. Približne polovica ľudí „odhalila“ mechanizmus otvárania veľmi rýchlo a druhá polovica pri pátraní po ňom naopak slušne „zapotila“. Kapacita batožinového priestoru ponúka v základnom usporiadaní akceptovateľných 356 litrov. Medzipodlahu s nosnosťou až 300 kg je možné prakticky polohovať.

Vtipné je, že pri maximálnej prepravnej kapacite 1238 litrov, so sklopenými zadnými operadlami, nevznikne úplne vodorovná plocha ale mierna šikmina, vďaka polohovateľnej podlahe s prakticky neviditeľným schodíkom. V minimalistickom priestore pod podlahou si v našom prípade našla svoje miesto opravná sada. Ako sme už naznačili, plnohodnotná rezerva môže byť s výnimkou našej verzie ST Line, na želanie umiestnená imidžovo, práve na zadných dverách. 

 

Interiér prekvapil kvalitou i pocitom vzdušnosti

 

Vyššie spomínaný pocit robustnosti, ktorý z môjho pohľadu k vozidlám SUV jednoducho patrí, je badať už pri prvom usadnutí za volant. S pomerne masívnymi dverami je totiž potrebné o niečo viac „buchnúť“, aby sa správne dovreli. Keď už sme pri posede, zdôrazniť treba, že v modeli EcoSport sa sedí skutočne vysoko. Aj keď som si sedadlo vodiča nastavil na najnižšiu možnú polohu, mal som pocit, že stále tu sedím o niečo vyššie. Aj v porovnaní s niektorými o kategóriu väčšími SUV. Všetci tí, čo obľubujú vysoký posed s dobrým rozhľadom, budú model EcoSport určite milovať. Veľmi dobrému rozhľadu z vozidla jednoznačne napomáha nízko situovaná línia presklenia bočných dverí.

Na moje prekvapenie je viac ako obstojný dokonca aj výhľad šikmo dopredu. A to aj napriek konštrukcii s dvojitými a-stĺpikmi. Najväčším „prehreškom“ interiéru modelu EcoSport sú predné sedačky. Výhrady rozhodne nemožno mať k samotnej dĺžke sedáka alebo operadla. Sedačkám však chýba výraznejšie bočne vedenie, a tým pádom aj lepšia fixácia pri prejazdoch zákrutami. To je obzvlášť pri efektných polokožených sedačkách s červeným prešívaním verzie ST-Line škoda.

Naopak, vyslovene pochváliť musím celkový pocit vzdušnosti. Najmä v oblasti priestoru pre hlavu EcoSport pripomína takmer až osobné dodávky. Dizajn a usporiadanie palubnej dosky evokuje pocit racionality, spojený s prehľadnosťou a funkčnosťou. Rozmiestnenie ovládacích prvkov je funkčné a zároveň ergonomické. Pri dotyku s ovládacími prvkami, ako je napríklad otočný ovládač autorádia resp. klimatizácie, je zároveň cítiť, že si dal Ford záležať na „dobrom“ pocite.

V tomto prípade je reč o príjemne pogumovanom povrchu otočných ovládačov. Prístrojový panel s kombináciou tradičných „budíkov“ a displeja palubného počítača dokáže v prehľadnej podobe vyobrazovať všetky dôležité údaje. Z hľadiska ovládateľnosti a odozvy na dotyk poteší aj multimediálne rozhranie SYNC3. V našom prípade so 6,5 palcovým displejom infotaimentu a s dostupnou funkciou hlasového ovládania v českom jazyku. V ponuke funkcií chyba tradičná vstavaná navigácia. Ford v tomto prípade uprednostňuje prepojenie infotaimentu so smartphonom a aplikáciou Sygic.

Toto riešenie ale nemusí úplne vyhovovať predovšetkým konzervatívnejšie orientovaným užívateľom. Príjemným a hravým detailom inšpirovaným prémiovou kategóriou je možnosť nastavenia farebného odtieňa ambientného osvetlenia. Priestorové pomery v druhom rade sa mimo už spomenutého nadštandardného priestoru na hlavu, nijako zvlášť nevymykajú zaužívaným zvyklostiam v segmente malých SUV.

Redakčný test: Ford EcoSport / 58 fotiek

V praxi sa v modeli EcoSport v druhom rade pohodlne odvezú dvaja priemerne urastený dospeláci. Limitujúcim priestorovým faktorom pri obzvlášť vysokých pasažieroch sa následne stáva až priestor pre kolená. Z hľadiska výbavy je na tom model EcoSport pomerne slušne už v základnom prevedení.

Nami testovaná špičková verzia ST Line pridáva k už spomínaným prvkom exteriéru a polokoženým sedadlám tiež  športový volant s červeným prešívaním, hlavicu radiacej páky s kovovým dekórom, kovové pedále či ozdobné lišty ST Line. Z funkčných prvkov spomeňme prítomnosť bezkľúčového prístupu a štartovania, automatickú klimatizáciu, dažďový senzor, tempomat a obmedzovač rýchlosti či zadné parkovacie senzory. Vo výbave naopak absentujú jazdné asistenty.

 

Typické gény značky Ford zdedil aj model EcoSport

 

Aj napriek slovku „sport“ v názve najmenšieho SUV značky Ford sa bez mučenia priznávam, že od prvopočiatku som bol najviac zvedavý na jeho jazdné vlastnosti. Mierne „obavy“ som mal so správania sa modelu EcoSport pri prejazdoch zákrutami. Podpísala sa pod ne predovšetkým vysoká stavba karosérie na pomerne malom pôdoryse. Moje predsudky boli v tomto prípade ale úplne zbytočné! Už po prvých kilometroch za volantom nového modelu Ford EcoSpor odišli veľmi rýchlo do zabudnutia.

Spoza volantu sa predovšetkým v zákrutách, doslova až nechce veriť že sedíte za volantom SUV s tak vysokou stavbou karosérie. Inými slovami - Ford nad konkurenciou vždy vynikal predovšetkým svojimi špičkovými podvozkami či šoférskym nadaním. A inak tomu nie je ani v prípade modelu EcoSport.

Ten dokáže v praxi jazdnými vlastnosťami aj napriek svojim proporciám, doslova zahanbiť mnohých konkurentov. Samozrejme, aj v tomto prípade platí, že fyzika sa v princípe úplne nedá oklamať. Aj EcoSport sa pri dynamickom a nešetrnom nájazde do zákruty nakloní. Nič dramatické sa však skutočne nedeje a vozidlo je aj v spomenutých situáciách stále krásne ovládateľné.

Dobrý pocit z jazdných vlastnosti pravdepodobne ešte viac zvýraznila testovaná verzia ST Line s o niečo tvrdšie naladeným pružením. Ďalším príjemným prekvapením je účinok brzdnej sústavy. Ford EcoSport má na zadnej náprave „len“ bubnové brzdy. Napriek tomu a predovšetkým vďaka jeho pomerne nízkej hmotnosti, som ani raz počas testovacích dní nezažil pocit, že by si brzdy neodvádzali svoju prácu tak ako sa od nich očakáva.

Pod kapotou testovaného modelu Ford EcoSport pracoval viackrát ocenený benzínový trojvalec 1,0 EcoBoost s výkonom 140 koní. A táto motorizácia sa mi do malého SUV s predným pohonom, tráviaceho väčšinu života na spevnených komunikáciach, ideálne hodí. Pri voľnobežných otáčkach je mierne cítiť charakteristiku motora s nepárnym počtom valcov. Nepôsobí to ale nijako rušivo.

Výkon 140 konských síl je viac ako dostatočný. Pri práci s veľmi presnou manuálnou prevodovkou treba mať na zreteli, že turbodúchadlo potrebuje k optimálnej funkcii dostatočný plniaci tlak. Ten sa dostavuje už tesne pod hranicou 2000 otáčok za minutú. Už od tejto úrovne EcoBoost ponúka krásne lineárny záťah, ktorý graduje prakticky až tesne pod hranicou obmedzovača. Môžeme preto povedať, že aj napriek prepĺňaniu má agregát takmer atmosférickú charakteristiku.

Vyššie otáčky mu nie sú vôbec proti srsti. V hornej tretine otáčkomera sa pohonná jednotka dokáže prejaviť dokonca i „drsnejším“ športovým zvukom. Toto sa k charakteru verzie ST Line v mojich očiach určite hodí. Spotreba agregátu je v priamej úmere závislá od preferovaného jazdného štýlu. V našom prípade sa celkový priemer ustálil na hodnote 6,6 litra na každých 100 km. Toto prakticky zodpovedá novej metodike meraní podľa výrobcu.

Ak by som mal vypichnúť ešte jednu oblasť v ktorej má Ford EcoSport prekvapil, vybral by som jazdu mimo spevnené komunikácie. Špičková svetlá výška na úrovni 19 cm dávajú modelu EcoSport solídnu porciu slobody aj pri pohybe v ľahkom až stredne ťažkom teréne. Tam sa nestratila ani testovaná verzia ST Line s poháňanou prednou nápravou. Aj tento model je bez obáv možne, z času na čas, bez obáv prevetrať na nespevnených komunikáciách. V prípade, ak budete chcieť model EcoSport v teréne využívať na pravidelnej báze, odporúčame siahnuť po verzii s pohonom všetkých kolies.

 

A náš celkový dojem ?

Nové Ford EcoSport prináša do kategórie mestských crossoverov, resp. malých SUV, nový a čerstvý vietor. Niektoré z netradičných riešení tento model odlišujú od „fádnej“ konkurencie, čim sa EcoSport stáva nepriehľadnuteľným. Sebavedomú cenovku si Ford dokáže obhájiť napríklad predĺženou zárukou či nadštandardným balíkom asistenčných služieb. V Žiline si nový Ford EcoSport môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Ford v našom regióne, spoločnosti JR Cars, s. r. o. na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Ford.

Plusy

  • Jazdné vlastnosti
  • Vysoký posed a výhľad z vozidla
  • Motor

Mínusy

  • Tvarovanie predných sedadiel
  • Absencia jazdných asistentov

Výbava - Cena

  • Ford EcoSport 1,0 EcoBoost ST Line (testovaný model) - od 21 390 € 
  • Ford EcoSport 1,0 EcoBoost (125 koní) Trend - od 14 990 €

Technické parametre

ModelFord EcoSport 1,0 EcoBoost ST Line
Motorzážihový (benzín)
Pohonpredný
Počet valcov3
Výkon kW / koní103/140
Krútiaci moment Nm180
Pohotovostná hmotnosť1280 kg
Maximálna rýchlosť183 km/h
Zrýchlenie z 0 na 10011,8 s
Prevodovkamanuálna
Počet stupňov6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu6,5 - 7,1 l / 100 km
Spotreba počas testu6,6 l / 100 km
PneumatikyVredestein Sportrac 5

 

 


6 zdieľaní
Zdroj: Peter Hlačik

Dopravný servis
Strečno
Jama na ceste
14:57
Hričovská
Jama na ceste
14:45
Strečno
Jama na ceste
14:44
Strečno
Kolóna
13:59
Strečno
Kolóna
13:41
Zobraziť aktuálne hlásenia
Program kina