Redakčný test: Toyota Aygo - Malá štýlovka


Foto: Redakčný test: Toyota Aygo - Malá štýlovka
Galéria: 36 fotiek

Dnešná doba je príznačná narastajúcim počtom automobilov na našich cestách. Pravidelné dopravné zápchy sa stavajú bežnou realitou nejedného slovenského mesta. A ak už sa vám úspešne podarí pretlačiť sa cez preplnené ulice, nastáva ďalší problém. Kam so svojim autom na preplnenom parkovisku? Veľké SUV sú síce „in“ ale pri parkovaní v tesnom priestore podzemných garáží nákupných centier sa s nimi neraz zapotí aj skúsený vodič.

S efektívnym riešením tohto problému prichádza japonská Toyota. Jej najmenší model predávaný na našom trhu sa vola Aygo a len prednedávnom podstúpil plánovaný facelift. Malá Toyota je akoby stvorená pre život v preplnených mestských uliciach o čom sme sa presvedčili na vlastnej koží v rámci nášho redakčného testu.

Nový model Toyota Aygo v 5-dverovom prevedení, so zážihovým motorom 1,0 VVT-i skombinovanom so 5 st. manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave Selection x-treme, nám na test zapožičala spoločnosť AT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Toyota v našom regióne.

Japonské automobilky majú s výrobou mini-vozidiel veľmi bohaté skúsenosti. Model Aygo ale nie je klasický „Kei Car“, obľúbeným na ázijských trhoch. Jeho história sa začala písať v roku 2005 a Aygo je kompletne prispôsobené pre nároky európskej klientely. Spolu so sesterskými modelmi Peugeot a Citroën sa vyrába v susednej Českej Republike, v závode TPCA v meste Kolíne. Napriek spomenutému partnerstvu patrí know-how mestského mini, práve značka Toyota. Tá podľa najnovších informácií v budúcnosti plánuje spomenutý výrobný závod prevziať kompletne pod svoje krídla.  

Aktuálna druhá generácia Toyota Aygo je v predaji od roku 2014, no len pred pár mesiacmi podstúpila modernizáciu. Dizajnové zmeny ešte viac zvýraznili siluetu písmena x. Ešte zásadnejšie zmeny zaznamenala technická stránka veci. V ponuke sa objavili napríklad niektoré asistenčné systémy a tradičný atmosférický 3-valec 1,0 VVT-i dostal o niečo vyšší výkon.

V ponuke aj naďalej zostávajú dva karosárske varianty, s 3 resp. 5 dverami. O pohon sa stará výhradne už spomínaný zážihový prepĺňaný 3-valec, vyvinutý značkou Toyota. Po modernizácii ponúka výkon 72 koní. Okrem klasického 5-st. manuálu ho je možné kombinovať aj s komfortnou automatickou prevodovkou X-shift.

Dizajn ktorý nie je možné prehliadnuť

Práve v kategórii tzv. mini automobilov v poslednom čase badať veľkú snahu o dizajnovú originalitu a autentickosť. Aj keď do modelového portfólia najväčšej automobilky z krajiny vychádzajúceho slnka v poslednom čase pribudli dizajnovo odvážne modely ako je crossover C-HR, hybridná legenda Prius, či len nedávno predstavená Corolla, práve najmenšie Aygo v mojich očiach aj naďalej zastáva pozíciu najvýraznejšieho modelu s logom značky Toyota.

Predné partie vyzerajú „nahnevane“ a futuristicky. To určite upúta predovšetkým mladšie ročníky. Masku chladiča tvorí línia písmena x, ktorá sa tiahne od predných svetlometov až k spodným okrajom nárazníka. Pri pohľade z profilu ma najviac upútalo využitie prakticky každého centimetra dostupného priestoru. Kolesá, ktoré v našom prípade pozostávali z efektných 15-palcových zliatinových diskov, sú umiestnené v rohoch karosérie.

Aj napriek celkovej dĺžke vozidla „len“ 3465 mm, ponúka nami testované Aygo až dva páry dverí. Pomyselné steroidy užila aj zadná časť. Tej opäť dominuje neprehliadnuteľná silueta písmena x. Masívny nárazník malé Aygo naviac opticky ešte viac rozširuje. Pozornému oku pri novom modeli neunikne ani pozmenená grafika koncových svetiel, ako inak v znamení magického písmena x.

Vyslovene vtipne a pritom funkčne je vymyslený prístup do batožinového priestoru. Zadné okno v efektnom čiernom prevedení plní zároveň aj funkciu piatych dverí. Zámku batožinového priestoru je ale nutné odistiť manuálne, zatlačením „poctivého“ tlačidla uprostred nárazníka. Najmä pri zlom počasí to možno označiť ako špinavý úkon. Za celkový dojem z dizajnu ale takúto drobnosť novému modelu Aygo väčšina z nás určite odpustí. Výsledný výrazný dizajnový efekt v našom prípade ešte viac znásobila čierna metalíza s názvom Bold a predovšetkým športovo pôsobiace doplnky v kontrastnej modrej farbe, typické práve pre testovanú verziu Selection x-treme.

Interiér takmer ako v dospelom aute

To že nová Toyota Aygo patrí medzi vozidlá zo segmentu A, je cítiť aj po presunutí za volant. Aj keď na priestorové podmienky ako také sa vpredu rozhodne nemôžu sťažovať ani tí urastenejší z nás. Príslušnosť ku kategórii mini automobilov preto prezradí predovšetkým vnútorná šírka. V praxi treba počítať s o niečo bližšou vzdialenosťou vodiča a spolujazdca v porovnaní s väčšími vozidlami. Predné sedadlá sú veľmi príjemným prekvapením. Vďaka integrovanej opierke hlavy vyzerajú už po vizuálnej stránke nielen atraktívne ale aj športovo.

Galéria: 36 fotiek

Spokojný som bol aj so samotnou dĺžkou sedáka, ako aj operadla. Optimálnu polohu pre šoférovanie by si tu aj napriek len výškovému nastaveniu volantu mal v praxi nájsť každý vodič. Pri dlhom presune ale treba rátať s kontaktom kolena resp. spodnej časti nohy, s tvrdým plastom na stredovej konzole. Aby sme ale novému modelu Aygo príliš nekrivdili, jedným dychom treba dodať, že s podobným neduhom sa často krát stretávame aj pri väčších vozidlách s omnoho vyššou cenovkou.

Podobne ako vzhľad exteriéru, tak aj palubná doska, pôsobí po vizuálnej stránke veľmi hravým dojmom. Dizajnovým osviežením nami testovanej verzie boli čierne resp. kontrastne modré lakované prvky, ktorými Toyota nešetrila ani v interiéri. Modernizácia so sebou priniesla pozmenenú centrálnu časť palubnej dosky. Ovládanie klimatizácie a ventilácie vďaka otočným ovládačom stále ostalo prísne funkčné a veľmi intuitívne.

Galéria: 36 fotiek

Dominantou interiéru bol v našom prípade 7-palcový dotykový monitor rozhrania Toyota x-touch. V tomto prípade ponúka systém o niečo výraznejšiu grafiku, alebo ak chcete živšie usporiadanie, aké poznáme z multimédií ostatných modelov tejto značky. V popredí sú opäť široké možnosti konektivity dosiahnutej po pripojení smartfónu. Za vyslovene funkčný prvok displeja možno naopak považovať premietanie obrazu parkovacej kamery. Ten sme pri tesnom manévrovaní neraz ocenili aj pri takto malom vozidle.


Charakter Aygo vtipne odráža aj originálne stvárnenie prístrojového panela. Dominantnému rýchlomeru sekunduje stupnicový digitálny otáčkomer v motorkárskom štýle. Uprostred centrálneho tubusu si našiel svoje miesto displej palubného počítača. Potešiť dokáže množstvom zobrazovaných údajov. Pri ich ovládaní si ale treba zvyknúť na tradičné japonské prepínanie „tyčinkami“ v spodnej časti „budíkov“.

Dospelé automobily pripomína nové Aygo aj v počte odkladacích priečinkov. Tradičnú schránku pred spolujazdcom dopĺňajú ešte kapsy vo dverách, priečinky na nápoje, či hlboká schránka na smartfón a iné na drobnosti v prednej časti centrálnej konzoly. Z funkčnej stránky musím pochváliť aj „len“ jeden veľký stierač, ktorý ale v praxi čistí o niečo väčšiu plochu čelného okna.

Novú Toyotu Aygo nemožno pasovať do úlohy plnohodnotného rodinného vozidla. Pri pohľade do druhého radu sedadiel je jasné, že konštruktéri mysleli hlavne na pohodlie vodiča a predného spolujazdca. Druhý rad je prioritne určený pre deti. Napriek tomu sa vzadu vďaka strmšiemu posedu dokážu na kratšie trasy relatívne bez problémov prepraviť aj dvaja dospelí. Priestorovým limitom je v tomto smere predovšetkým miesto na nohy a kolená. Čím nižší vodič šoféruje Aygo, tým viac životného priestoru vzniká za ním v druhom rade.

Galéria: 36 fotiek

Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní 168 litrov. Táto hodnota postačuje na bežné nákupy. Vyššia nakladacia hrana je daň za bezpečnosť. Pri obsadení vozidla len jedným alebo dvoma pasažiermi je následne možné jednoduchým úkonom dodatočne výrazne navýšiť prepravnú kapacitu. Udeje sa tak dvomi tiahlami slúžiacimi na sklopenie delených zadných operadiel.

Aj z hľadiska celkovej výbavy je možné novú Toyota Aygo porovnávať s príslušníkmi z vyšších segmentov. Zo všetkých prvkov testovanej verzie Selection x-treme spomeňme napríklad multimediálne rozhranie Toyota x-touch, zadnú parkovaciu kameru, hmlové svetlá, či bezklúčový prístup a štartovanie. Už v nižšej výbave je dostupná manuálna klimatizácia, obmedzovač rýchlosti či LED denné svietenie. Jediný prvok, ktorý nám na palube testovaného kúsku chýbal, bol svetelný senzor. Ten ponúka Toyota v samostatnom príplatkovom balíku, ktorého súčasťou sú už aj jazdné asistenty.

Aygo jazdí presvedčivo a zároveň úsporne

Po vizuálnom zážitku, pod ktorý sa podpísal výrazný dizajn nového modelu Aygo, sme boli veľmi zvedaví aj na jeho jazdný prejav. Prirodzene silnou stránkou takto malých automobilov je obratnosť a dobrá manévrovateľnosť. V tomto smere Aygo splnilo moje podvedomé očakávania. O to väčšiu zvedavosť preto vzbudzovala pohonná jednotka pod prednou kapotou. Už dávno sme v redakčnom teste nemali model, ktorého agregát ponúka maximálny výkon gradujúci výrazne pod magickou 100 koňovou hranicou.

Galéria: 36 fotiek

To, čo sa na papieri javí ako najväčšia nevýhoda malého modelu Toyota, je v konečnom dôsledku zároveň aj jedným z najväčších benefitov vozidla. Reč je o prepĺňanom atmosférickom 3-valci 1,0 VVT-i. Aj napriek umiestneniu v malom aute sa pohonná jednotka v interiéri neprejavuje prílišnými vibráciami, príznačnými pre pohonné jednotky s trojicou valcov. Aj keď principiálne nemožno od spomenutej pohonnej jednotky očakávať žiadne dynamické zázraky, pre veľmi ľahký model Aygo je deklarovaný výkon 72 koní plne postačujúci.

Pri všeobecne solídne odhlučnenom interiéri si treba predovšetkým v zimnom období zvyknúť len na „plechové“ podbehy blatníkov, ktoré horšie utlmujú nárazy od kolies odskakujúcich kamienkov. Zvuk motora do kabíny výraznejšie preniká až vo vyšších otáčkach. Atmosférická pohonná jednotka ma v tomto režime príjemne prekvapila, svojim až nečakane „drsným“ či športovým zvukovým prejavom! Maximum krútiaceho momentu doprevádzané citeľnejším záťahom graduje, tak ako pri každej atmosfére, až vo vrchnej tretine otáčkomera.

Vytáčaniu 3-valca nad hranicu 4000 otáčok za minútu sa pritom vôbec netreba obávať. Takýto štýl jazdy sa mimoriadne negatívne neprejavil ani na výslednej spotrebe paliva. Tá sama o sebe patrí k najväčším výhodám nového modelu Toyota Aygo. Náš testovací priemer sa ustálil teste nad hranicou 4,5 litra na každých 100 kilometrov. V meste či na okreskách si bohato vystačíte aj s piatimi stupňami manuálnej prevodovky. Najsmädnejšie bolo Aygo podľa očakávania pri vyšších rýchlostiach v diaľničnom tempe. V tomto režime by inak veľmi presnej manuálnej prevodovke predsa svedčil aj šiesty prevodový stupeň. Na druhej strane, na dlhé diaľničné presuny nebola najmenšia Toyota prioritne skonštruovaná.

V neposlednom rade musíme vyzdvihnúť taktiež kvality podvozku. V tomto smere, aj napriek krátkemu rázvoru, by podvozok v mojich očiach s určitosťou zvládol preniesť na cestu aj výrazne vyššiu porciu konských síl.

A náš celkový dojem?

Nová Toyota Aygo predstavuje ideálne riešenie pre úlohu druhého auta do rodiny. Ako ryba vo vode sa tento model jednoznačne cíti v mestskej premávke. Veľkou prednosťou novinky je celkom iste aj výrazný dizajn či pomerne atraktívna cenovka.

V Žiline si nový model Toyota Aygo môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Toyota v našom regióne, spoločnosti AT a.s. Žilina, na Dlhej ulici,, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Toyota.

Výbava - Cena

  • Toyota Aygo 1,0 VVT-i Selection x-treme (testovaný model) - od 10 390 €   
  • Toyota Aygo 1,0 VVT-i Selection x-treme X (3-dverová karoséria) - od 8 490 €

Plusy

  • Hravý dizajn
  • Úsporný motor
  • Manévrovateľnosť

Mínusy

  • Priestor v druhom rade
  • Svetelný senzor len za príplatok

Technické parametre

ModelToyota Aygo 1,0 VVT-i Selection x-treme 
Motorbenzín
Pohonpredný
Počet valcov3
Výkon kW / koní53 / 72
Krútiaci moment93 Nm
Pohotovostná hmotnosť840 - 905 kg
Maximálna rýchlosť160 km/h
Zrýchlenie z 0 na 10013,8 s
Prevodovkamanuálna
Počet stupňov5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu4,1 l / 100 km
Spotreba počas testu4,7 l / 100 km
PneumatikyNokian WR D4





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik