Začiatkom týždňa sa na nás čitateľ obrátil s prosbou o zistenie informácií ohľadom spôsobilosti vozidiel MHD, keďže podľa priložených fotografií sú niektoré vozidlá vo vozovom parku Dopravného podniku mesta Žiliny v zlom technickom stave. “Dobrý deň, chcel by som poukázať na maximálnu poddimenzovanosť a zastaralosť vozového parku vozidiel DPMŽ. Kĺbové trolejbusy majú dieravé gumové harmoniky a v prípade nepriaznivého počasia do vozidla prší a dostáva sa chlad, čím sa ohrozuje zdravie a bezpečnosť cestujúcich,” uvádza čitateľ.
So žiadosťou o reakciu sme oslovili aj hovorcu mesta, ktorý nám poskytol stanovisko Ing. Jána Barienčíka, PhD., riaditeľa DPMŽ: “Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. prevádzkuje v rámci MHD v
Žiline 41 autobusov a 42 trolejbusov. Z celkového počtu 83 vozidiel je
17 vozidiel starších ako 20 rokov. Pri zohľadnení náročnosti prevádzky a
každodenného nasadenia v podmienkach MHD je zrejmé, že opotrebovanosť
týchto vozidiel je vysoká. Napriek tejto nepriaznivej skutočnosti môžeme
prehlásiť, že všetky naše vozidlá sú na prevádzku v cestnej premávke
spôsobilé. Jednotlivé prevádzkou zistené nedostatky, ako sú aj spomínané
perforácie spojovacích mechov riešime priebežne lokálnymi opravami na
konkrétnych vozidlách. Taktiež dbáme na čistotu vo vozidlách. Každé
vozidlo je po skončení jazdy povysávané a upratané. Raz za mesiac prejde
každé vozidlo kompletným čistením, ktorého súčasťou je umytie celého
interiéru a podľa možností aj odstránenie grafitov na stenách, stropoch a
sedačkách,” uviedol na margo technického stavu vozidiel riaditeľ.
Problém je aj s označovačmi, DPMŽ okrem pravidelnej kontroly reaguje aj na podnety
“Vo vozidlách často nefungujú označovače cestovných lístkov, ako aj reproduktorov hlásenia zastávok. Vo vozidlách je často zápach a nečistota. Vozidla nemajú zabezpečené šachtové poklopy a hrozí tu vysoké riziko úrazu. Zároveň chceme upozorniť na neustále nedodržiavanie grafikonu CP. v prílohe zasielam foto,” dodal čitateľ, ktorý pridal aj fotografie. Tie si môžete pozrieť vo fotogalérii.
“Funkčnosť označovačov je pravidelne kontrolovaná. Kontroluje sa
odbavenie bezkontaktnej čipovej karty a funkčnosť označovačov pri tlači
na papierový cestovný lístok. Pri zistení nedostatkov je označovač
vymenený. Označovače sa menia aj mimo pravidelnej kontroly na podnet
revízorov, cestujúcich alebo vodičov vozidiel. Vzhľadom na každodenné
veľké množstvo označení sa samozrejme nedá vylúčiť prípadná porucha
označovača v premávke,” odpovedá na podnet Barienčík.
Reproduktory sú nastavené tak, aby neboli ani príliš tiché, ani príliš hlučné. “Súčasťou informačného systému
vo vozidlách sú aj reproduktory, pomocou ktorých je cestujúca verejnosť
informovaná o trase, zastávkach, prepravnej kontrole a pod. Všetky
reproduktory vo vozidlách sú nastavené na jednotnú úroveň hlasitosti
tak, aby boli dobre počuteľné a zároveň aby svojou prílišnou hlasitosťou
neznepríjemňovali komfort cestujúcim. Poruchy na týchto zariadeniach sú
zriedkavé a málo pravdepodobné,” doplnil riaditeľ.
Vozidlo s otvoreným poklopom by nemalo v premávke byť, nie je totiž spôsobilé
“Pre účely servisu, údržby a opráv sa v podlahe vozidiel nachádza niekoľko otvorov prekrytých poklopmi. Každé vozidlo, ktoré opúšťa pracovisko údržby, je skontrolované tak, aby boli všetky poklopy uzavreté a zaistené. Kontrolu pred jazdou vykonáva aj vodič vozidla, ktorý je pri zistení závady povinný na túto skutočnosť upozorniť službukonajúceho dispečera. Vozidlo s takouto závadou nie je v našich podmienkach spôsobilé na premávku, a preto je nepravdepodobné, že by sa do premávky dostalo. Každopádne neevidujeme prípad otvoreného poklopu, ktorý je uvedený v podnete čitateľa,” vysvetľuje Barienčík.
Nových vozidiel by sme sa mohli dočkať už budúci rok
V závere vyjadrenia Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. uviedol, že pripravuje obnovu celého vozidlového parku. Podľa zámerov by mali byť prvé nové vozidlá dodané v druhej polovici budúceho roka.