Na stavbe diaľničného tunela Višňové pracujú dve skupiny meračov, aktuálne dáta získavajú cez deň aj v noci


Foto: Na stavbe diaľničného tunela Višňové pracujú dve skupiny meračov, aktuálne dáta získavajú cez deň aj v noci Foto: visnovebude.sk

Práce na dostavbe diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala vrátane tunela Višňové prebiehajú už približne trištvrte roka. Spoločnosť Skanska ako nový zhotoviteľ nasadila do terénu stovky pracovníkov, ktorí vykonávajú práce na vonkajších častiach aj v tunelových rúrach.

O priebehu dostavby kľúčovej trasy D1 a zaujímavostiach zo staveniska pravidelne informuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Tá aktuálne priblížila prácu meračov, ktorí sú v tuneli dôležití a svoju prácu vykonávajú nielen cez deň ale aj v noci.

V tuneli Višňové sa momentálne striedajú v sedemdňových intervaloch celkovo desiati merači: „Traja sú na dennej zmene, dvaja merajú v noci, počas pracovného týždňa sa k nim ešte pridáva hlavný banský merač. Vyzbrojení sú najmodernejšou technikou, denne produkujú kvantá dát, ktoré potom spracovávajú v počítačoch a poskytujú výstupy stavbe i investorovi,“ spresňuje NDS.

Na začiatku stavby museli merači premerať kompletnú podrobnú vytyčovaciu sieť v tuneli. Následne zamerali a pasportizovali pôvodný stav celého tunela. Skenovanie prebiehalo s presnosťou pripojenia na 3 milimetre a rastrom meraných bodov 1x1 cm.

Pri profilácii primárneho ostenia bolo potrebné vyznačiť všetky podprofily a nadprofily. Po ukončení týchto meraní prebehlo skenovanie a porovnanie situácie voči projektovanému stavu. Z výsledkov sa následne vypočítali kubatúry striekaného betónu a plochy frézovania.

„Keďže išlo o rozsiahlu profiláciu, pri ktorej sa zničili pôvodné body vytyčovacej siete, museli sme ich priebežne obnovovať, čo bola veľmi náročná práca, aby bola zachovaná presnosť bodového poľa,“ konštatuje Peter Kríž, vedúci skupiny meračov.

Po zhotovení primárneho ostenia nasledovala realizácia sekundárneho. Tu museli pracovníci vyhotoviť výkopy dna, zabetónovať podklady, osadiť drenáže, ďalej zabetónovať základové pásy a horné klenby.


„Všetky tieto činností požadujú najskôr prvotné vytýčenie, následnú kontrolu uloženia debnenia a potom zamerania už hotových blokov. Z každého zamerania sa vyhotovujú priečne profily, kde sú zobrazené namerané hodnoty,“ dopĺňa Peter Kríž.

Práca meračov pokračuje ďalej aj po uskutočnení betónovania. Potrebné je zameriavať jednotlivé konštrukčné vrstvy vozovky, položené obrubníky a žľaby. V niektorých úsekoch, ak to geológia vyžaduje, sa vykonávajú tiež konvergenčné merania tj. merania deformácií.

„Každomesačne sa tvoria geodetické protokoly, kde sú všetky merania porovnávané s projektom, počítané kubatúry, plochy, dĺžky. Tieto potom slúžia ako technický podklad pri fakturácií,“ spresňujú diaľničiari.

Pracovníci majú najmodernejšie technické vybavenie

Aby mohli merači dosahovať požadované presnosti meraní, pracujú s najlepšou technikou na geodetickom trhu. K dispozícii majú univerzálne meracie stanice Leica TS15 a TS16 s uhlovou presnosťou 1” a dĺžkovou 1 mm + 1.5 ppm.

Taktiež používajú laserový skener Leica Scenstation C10. Pre spracovanie nameraných hodnôt používajú okrem klasických programov ako je Autocad a Microstation taktiež tunelársky program Tunel Amberg, v ktorom spracovávajú 80 % všetkých geodetických meraní v tuneli.

„Výhodou práce v tuneli je pomerne stabilná teplota a určite Vás tu nespáli slnko, ako sa to stáva pri povrchových meraniach na cestných či mostných úsekoch. No zmoknúť sa dá aj v tuneli - ak sú väčšie priesaky vôd,“ s odľahčením dodáva Peter Kríž, vedúci strediska Merania a geodetických služieb Skanska SK.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu