V tuneli Višňové zistili vážne nedostatky. Hrúbka betónu nepostačuje, v hre je aj búranie niektorých blokov


Foto: V tuneli Višňové zistili vážne nedostatky. Hrúbka betónu nepostačuje, v hre je aj búranie niektorých blokov Foto: Národná diaľničná spoločnosť

Nový zhotoviteľ diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala informuje o prvých problémoch, ktoré sa na stavbe objavili po prevzatí staveniska. Spoločnosť Skanska na základe detailnej diagnostiky tunela Višňové zistila viaceré technické vady. Termín dokončenia diaľnice sa môže napokon oddialiť.

Predseda predstavenstva NDS Juraj Tlapa si aktuálne netrúfa povedať, aký veľký posun môže nastať. Defekty predostrel zhotoviteľ ešte len minulý týždeň a zatiaľ stále nie je známe riešenie a postup odstránenia. Po zistení nedostatkov sa nie je momentálne možné zaviazať, že bude diaľnica sprejazdnená v pôvodnom termíne.

Odstraňovanie technických vád môže trvať niekoľko týždňov ale aj mesiacov. S tým spojené sú aj riziká navýšenia konečnej ceny za dielo. Ako ďalej spresnil Tlapa, pôvodne odhadovali, že by mohlo stačiť 12-tisíc metrov kubických betónu, no po detailnej diagnostike to bude aj o 200% viac.

Skenovanie tunela odhalilo nedostačujúce hrúbky betónu

Hrúbka sekundárneho ostenia tunela je podľa diaľničiarov na niektorých miestach tenšia, ako stanovuje norma. Menej ako minimálnych 30 centimetrov betónu evidujú na približne 22 % z celkovej dĺžky. Aktuálna analýza, ktorú vypracovala Skanska, je podľa NDS kvalitná a podrobná. Nie je ju však možné porovnať s predchádzajúcou, ktorú súčasné vedenie nemalo k dispozícii.

„Po zisteniach, v akom stave je primár a sekundár, nie je dnes jasné, ako to pôjde technicky riešiť. Najhorší variant je po statických posudkoch, že niektoré bloky sa budú musieť búrať. To bude mať veľký vplyv na financie a neodhadnuteľný vplyv na termín dokončenia stavby,“ spresnil Juraj Tlapa na dnešnej tlačovej konferencii.


Pokiaľ to nebude nevyhnutné, k búraniu častí tunela nepristúpia ale slabé miesta sa pokúsia vyriešiť sanáciou. O postupe však musia rozhodnúť statici. Súčasné vedenie NDS neplánuje stavbu zastaviť, nakoľko by to spôsobilo nielen ďalšie predraženie ale aj výrazné posuny termínov. Kompetentní musia momentálne hľadať spôsoby, ako so stavbou ďalej pokračovať a za chodu robiť konkrétne riešenia, ktoré viac nespomalia výstavbu. 

Ohrozenie financovania z eurofondov

„Až budeme vedieť technické riešenie a z toho vyplynú náklady na opravné práce a posun termínu, ktorý dnes nevieme definovať, potom budeme riešiť otázku s ministerstvom dopravy a riadiacim orgánom. Pri najväčšej katastrofe búrania môže Slovensko prísť o eurofondy,“ potvrdil predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorý je presvedčený, že sa nájde riešenie.

Sídlo NDS už v minulosti navštívila Národná kriminálna agentúra, z budovy si odniesla dokumentáciu k stavbe tunela Višňové. Pokiaľ u predošlého zhotoviteľa došlo k zlyhaniu a boli preplatené aj práce, ktoré sa v skutočnosti nevykonali, môže dôjsť trestnému stíhaniu. Všetky vzniknuté škody si plánujú diaľničiari uplatňovať v arbitráži.

Nemalo by sa to vôbec stať, ale keďže sa to stalo, asi na tej stavbe niečo nefungovalo. To budú šetriť iné orgány. Je neprípustné aby bol takýto statický stav aký je. Určite to budeme riešiť právnym spôsobom. Právni zástupcovia posúdia, aký bude ďalší postup, sú tam hrubé porušenia. Myslím si, že budú trestné oznámenia,“ dodal Juraj Tlapa.

Termín dokončenia úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala sa teda posúva o niekoľko mesiacov. Zatiaľ je však predčasné hovoriť o konkrétnom dátume sprejazdnenia ako aj o sume navýšenia. Z dôvodu prebiehajúcich medzinárodných arbitrážnych konaní sa v tejto chvíli NDS nemôže vyjadrovať k stratégii uplatňovania nárokov voči bývalému zhotoviteľovi.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu