Mestskú hromadnú dopravu v Žiline zahustia v piatich etapách počas najbližších dvoch rokov


Foto: Mestskú hromadnú dopravu v Žiline zahustia v piatich etapách počas najbližších dvoch rokov

Intervaly spojov na linkách mestskej hromadnej dopravy v Žiline sa budú v najbližších dvoch rokoch postupne zhusťovať. Plán schválili poslanci na uplynulom mestskom zastupiteľstve v pondelok 17. februára 2020.

So zmenami návrh počíta pre trolejbusové aj autobusové linky, rozdelené sú do piatich etáp. Postupné zvyšovanie frekvencie začne už v tomto roku. 

Viac spojov pridal Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) už v roku 2019. Na linkách číslo 3, 4, 6, 14 a 16 došlo k zmene z pôvodných 20 minútových intervalov na 15 minútové.

Pokračujú v zlepšovaní dostupnosti hromadnej dopravy

Pridali sa aj častejšie spoje počas víkendových dní na linke 67, ktorá spája mesto s Vodným dielom Žilina. Objemovo predstavuje zmena nárast počtu najazdených kilometrov o takmer 78-tisíc ročne.

Návrh na zhustenie intervalov ďalších spojov predložili na rokovanie do mestského zastupiteľstva Ján Barienčík - konateľ a riaditeľ DPMŽ a Ján Šimko - dopravno-prevádzkový námestník DPMŽ.

Hlavným cieľom návrhu je zvýšiť počet spojov liniek MHD s cieľom zvýšiť a zatraktívniť ponuku pre cestujúcich a zabezpečiť zrýchlenie celkového času cestovania.

„Návrh posilnenia mestskej hromadnej dopravy vychádza z niekoľkých faktorov, ktoré sú výsledkom správania sa cestujúcich, ich požiadaviek, geografického rozloženia mesta Žilina, možností vedenia trás liniek a miestnych zvyklostí,“ uvádza materiál predložený do zastupiteľstva.

Začnú trolejbusmi, ktoré využívajú viac než dve tretiny

Schválené uznesenie spresňuje, že viac ako 70% cestujúcich prepravia práve trolejbusy. Preto sa prvé tri etapy zameriavajú na trolejbusové linky, pravidelný a hustý linkový interval zabezpečí, že čakanie na príchod spoja, alebo čakanie na spoj inej linky v prípade prestupu, skráti celkový čas prepravy cestujúcich.

Mesto Žilina navyše nedávno spustilo projekt preferencie MHD, ktorého cieľom je výrazne znížiť meškanie spojov verejnej dopravy a tiež v čo najväčšej možnej miere dodržiavať cestovný poriadok.

„Chceme pokračovať v tom nastavenom trende z minulého roku, kde sme zahusťovali intervaly na linke číslo 6 a 16 a tam chcem povedať, že máme veľmi dobré výsledky. V niektorých mesiacoch - október, november, december sme zaznamenali zvýšenie počtu prepravených cestujúcich na úrovni 14 až 16 percent,“ povedal Ján Šimko, dopravno-prevádzkový námestník DPMŽ.

Návrh rozdeľuje proces zhustenia intervalov do nasledovných etáp:

1. etapa - od 1.4.2020

A) Linky č. 4 a 14

  • zhustenie intervalov počas pracovných dní v čase prepravného sedla (8:00 až 13:00) z 20 minút na 15 minút a v čase (19:00 až 22:00) z 30 minút na 20 minút s cieľom zabezpečiť nadväznosť prestupov z liniek 6 a 16 na linky 4 a 14,
  • v súčasnosti je v tomto období na týchto linkách rozdielny interval (20 minút vs. 15 minút), čím dochádza k dlhým čakacím dobám pri prestupoch,
  • snahou je, mať všetky nosné trolejbusové linky s rovnakým intervalom, aby bolo zabezpečené lepšie „vzájomné prekladanie“ odchodov spojov jednotlivých liniek, čím sa skráti čas čakania pri prestupoch medzi linkami; 15 minútový interval by tak mali linky č. 3, 4, 6 a 14 (výhľadovo aj č.5)

B) Linka č. 5


  • zhustenie intervalov počas pracovných dní z 20 minút na 15 minút s cieľom zabezpečiť nadväznosť prestupov z ostatných liniek,
  • linka č. 5 má dlhodobo stúpajúci objem prepravených cestujúcich,
  • spája 3 sídliská s Fakultnou nemocnicou, plavárňou, zároveň prechádza okolo obch. centra,
  • interval spojov 15 minút umožní lepšie plánovanie obehov vozidiel s výsledkom zníženia meškania spojov

C) Linka č. 67 - obsluha Vodného diela Žilina

  • zhustenie intervalov spojov zo 120 na 90 minút na Vodné dielo vo víkendovom režime,
  • zavedenie ponuky obsluhy Vodného diela aj počas pracovných dní (od 1.4 do 30.9.) v popoludňajších hodinách v 90 minútovom intervale,

2. etapa - od 1.7.2020

A) Linka č. 5

  • zhustenie intervalov počas prázdninových dní z 30 minút na 20 minút
  • zhustenie intervalov počas víkendových dní z 30 minút na 20 minút

Linka č. 5 má dlhodobo stúpajúci objem prepravených cestujúcich, zabezpečenie zosúladenia intervalov z ostatnými trolejbusovými linkami, spája 3 sídliská s Fakultnou nemocnicou, plavárňou/kúpaliskom.

B) Linka č. 67 - obsluha Vodného diela Žilina

  • zhustenie intervalov spojov počas letných mesiacov júl a august zo 120 na 60 minút na Vodné dielo počas prázdninových dní aj vo víkendovom režime,

Zvýšený dopyt cestujúcich po dopravnej obslužnosti oddychovej zóny Vodného diela Žilina.

3. etapa - od 1.10.2020

Linka č. 22 (Brodno - Budatín - Žel. stanica - Aupark - Rajecká - Bytčica)

  • navýšenie počtu spojov počas pracovných dní v čase prepravnej špičky (6:00 až 8:00 a od 13:30 do 16:30) na 5 spojov za hodinu,
  • zrovnomernenie odchodov spojov – pravidelný/taktový interval,
  • skrátenie celkového času cestovania vrátane prestupov na iné linky,

Zvýšená ponuka spojov pre študentov dochádzajúcich do Bytčice, zvýšená ponuka spojov aj pre určitú časť obyvateľov Vrania (využívajú prechod z Vrania cez lávku do Brodna na zastávku Brodňanská), posilní sa spojenie zo žel. stanice do zóny ľahkého priemyslu na Rajeckej ceste,

4. etapa - od 1.10.2021

Linky č.:

24 - Trnové - Rosinky - centrum - Strážov
27 - Zástranie - Zádubnie - Budatín - centrum - Kragujevská - Hájik

  • navýšenie počtu spojov počas pracovných dní v čase prepravnej špičky (6:00 až 8:00 a od 13:30 do 16:30) na 5 spojov za hodinu
  • zrovnomernenie odchodov spojov - pravidelný/taktový interval
  • skrátenie celkového času cestovania vrátane prestupov na iné linky
  • zvýšená ponuka spojov pre územie obytného súboru Kvačalova, resp. rozrastajúcej sa výstavby medzi Budatínom a Zádubním

5. etapa - od 1.1.2022

Linka č. 28 (Vlčince - Žilinská univerzita - Solinky - Bytčická - Kamenná - Bánová)

  • zabezpečiť spojenie zo sídlisk Vlčince a Solinky s priemyselnou zónou na Kamennej ulici s ukončením v Bánovej na nám. Sv. Jána Bosca,
  • v súčasnosti ani relatívna blízkosť Soliniek, na dohľad s Kamennou, nezaručuje priame spojenie, ale zo Soliniek je potrebné cestovať až na Hálkovu na prestup na linku 26,
  • návrh počíta s obsluhou oboch častí priemyselnej zóny (Bytčická ulica aj Kamenná cesta),
  • na Bytčickej ulici je potrebné zriadiť 2 nové zastávky, jednu určite v blízkosti žel. zastávky Žilina - Solinky, kde by bol vytvorený ideálny príklad pre Integrovaný dopravný systém - prestup zo železničnej na prímestskú a mestskú dopravu,
  • prevádzka iba cez pracovné dni a prázdninové dni a to len počas dopoludňajšej a popoludňajšej prepravnej špičky v polhodinovom intervale,

Pre realizáciu celého návrhu zhusťovania intervalov spojov MHD je potrebné zvýšenie počtu vodičov, a v prípade etáp 4 a 5 je nevyhnutný aj nákup piatich nových autobusov. Všetky navrhované fázy sú však podmienené dostatočnými zdrojmi na ich realizáciu a budú zavedené do praxe len vtedy, ak si ich objednávateľ, teda mesto Žilina, objedná.

„Uznesenie je previazané s tým, že sa zrušila bezplatná doprava a v druhom bode hovorí, že všetky prostriedky, ktoré sú z bezplatnej dopravy, by sa použili do zhustenia spojov. Celkové náklady predstavujú za ucelené roky až 800-tisíc eur,“ uviedol Ján Barienčík, konateľ a riaditeľ spoločnosti DPMŽ.

Plán zhustenia spojov na linkách MHD schválilo v pondelok 17. februára celkom 21 poslancov. Mestské zastupiteľstvo v Žiline berie na vedomie návrh zhustenia intervalov spojov na linkách MHD od roku 2020.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu