Po zavedení zmien na STK sa predĺžilo čakanie na voľný termín, mnohé autá kontrolou neprejdú


Foto: Po zavedení zmien na STK sa predĺžilo čakanie na voľný termín, mnohé autá kontrolou neprejdú Foto: ilustračné / pixabay.com

Od mája tohto roka zaviedlo Ministerstvo dopravy a výstavby na staniciach STK zmeny. Po novom pribudli monitorovacie zariadenia, vďaka ktorým sa majú kontroly robiť poctivejšie a na cestách tak budú jazdiť bezpečnejšie autá. Sprísnenie technickej a emisnej kontroly však komplikuje život mnohým motoristom.

Nové kamery dôkladne zaznamenávajú priebeh kontroly a technici tiež musia fotograficky zaznamenávať vozidlo na viacerých stanoviskách. V minulosti sa vyhotovila fotografia len pri príchode a odchode. Kvôli novým pravidlám sa výrazne predĺžil čas, ktorý autá musia stráviť na kontrole.

Medzi ľuďmi sa neustále hovorí o sprísnení technických kontrol, avšak samotné podmienky a stanové požiadavky sú stále rovnaké. Rozdiel nastal v tom, že vďaka prísnejšiemu monitorovaniu si už pracovníci nedovolia schváliť vozidlo s chybami či poškodeniami. V praxi to znamená, že majiteľom nespôsobilých áut už nepomôže ani úplatok.

Každý vodič by si mal preto dať pred absolvovaním technickej kontroly svoje auto dôkladne skontrolovať odborníkom. Môže sa totiž ľahko stať, že strávi s autom celý deň čakaním na STK a napokon neprejde. V tomto prípade sa dá obrátiť aj na spoločnosti, ktoré sa zaoberajú kontrolou technického stavu vozidla, odstránením nedostatkov a následným absolvovaním technickej a emisnej kontroly.

Percentuálny podiel neúspešných vozidiel na STK. Zdroj: testek.sk

Priemerná doba trvania pravidelnej technickej kontroly sa od zavedenia zmien na STK podľa spoločnosti TESTEK, a.s. pohybuje na úrovni 33 minút a 50 sekúnd pre kategóriu M1. Ide o nárast o necelé dve minúty oproti obdobiu pred zavedením zmien.

STK zahlcujú aj dovezené autá, ktoré musia absolvovať dve kontroly

Keďže je v súčasnosti čoraz väčší záujem o autá dovezené zo zahraničia, zvyšuje sa čakanie na staniciach technických kontrol aj vďaka nim. Takéto autá totiž musia absolvovať kontrolu dvakrát - prvú pred prihlásením do evidencie a druhú najneskôr do dvoch týždňov od prihlásenia. V opačnom prípade hrozí pokuta. 

„Z nášho pohľadu je stav STK v Žilinskom kraji katastrofálny. Je nutné sa objednávať, ale objednávanie je 2 mesiace vopred. Celý systém je zle nastavený a v našom prípade vyžaduje, aby sme s dovezenými autami robili aj administratívnu TK a EK, čím zbytočne zahlcujeme pracoviská a zvyšujeme čas čakania,“ hovorí Peter Ďurica zo spoločnosti P.D.Performance, s.r.o.

Na Slovensku sa pritom technická a emisná kontrola už dlhú dobu neviaže na evidenčné číslo vozidla ale na VIN číslo. Tento úkon tak predstavuje pre majiteľov áut zbytočné poplatky a čas navyše. Je to práca navyše, ktorá pohlcuje čas aj na pracoviskách STK a rovnako aj u dovozcov a predajcov áut. 

„Od zavedenia zmien sa na nás vo veľkom obracajú ľudia, pretože nemajú čas to riešiť sami od rána do večera a tiež riskujú, že nemusia prejsť. Preto im auto najskôr skontrolujeme a až potom hľadáme čo najskorší možný termín na STK,“ dodáva dovozca áut Peter Ďurica, ktorý sa už stretol aj s názormi zákazníkov, že s nimi bolo na STK zaobchádzané neslušne.

„Je to na zamyslenie, pretože všetci sme len ľudia. STK sú súkromné spoločnosti, ktoré žijú zo zákazníkov a to, že majú zrazu veľký nápor, im nedáva právo správať sa neseriózne a arogantne,“ dodáva.


Vady na nespôsobilých autách musia preč

Menej zodpovední majitelia áut by sa mali s prijatými zmenami na STK zamyslieť nad svojim prístupom k stavu vozidla. Všetko zlé je totiž aj na niečo dobré. Ľudia budú vďaka prísnejšiemu monitorovaniu nútení držať svoje auto v kondícii podľa predpisov. Stále sa však nájdu aj takí, ktorí auto nemajú záujem opraviť.

„Často sa nám stáva, že klienti vedia o vade na svojom aute a chcú riešiť STK aj napriek tomu. Auto však musí byť v takom stave, aby spĺňalo určité podmienky, nedá sa to len nejako vybaviť. Oni aj tak vedome chcú prejsť, aby jazdili ďalej,“ opisuje skúsenosť Peter Ďurica.

Mnohí sa v technických záležitostiach nevyznajú a o prípadných vadách na aute nevedia. Vtedy je vhodné obrátiť sa na odborníkov, ktorí vybavia všetko za vás. 

Problém s benzínovými motormi na emisnej kontrole

Súčasný trend hovorí, že dieslové motory sú horšie ako benzínové, no na staniciach technických kontrol je v niektorých prípadoch možné vidieť opak. Niektoré benzínové motory majú problém splniť stanovené normy a diesle prechádzajú bez prižmúrenia oka v rámci nich.

„Nové moderné nízkoemisné benzíny podľa mňa neboli zamerané na ekológiu ale skôr na biznis. Tie autá totiž už teraz nevedia prejsť prvú emisnú kontrolu a musia navštíviť servis. Katalyzátory a komponenty na výfuku nie sú pritom cenovo dostupné pre každého, ale auto bez výmeny neprejde,“ hovorí Peter Ďurica, ktorý má s naftovými motormi bohaté skúsenosti a dodnes neeviduje problém s emisnými kontrolami.

Najnovšie sa však ukázalo, že v testoch vyšiel nový dvojlitrový turbodiesel od Mercedesu s veľmi pozitívnymi výsledkami. V rámci programu Green NCAP, ktorý spustila organizácia Euro NCAP a ktorý je zameraný na emisie spojené s prevádzkou elektromobilov, bol spomenutý motor oficiálne ohodnotený dobrými známkami. Podrobnosti zverejnil český portál autoforum.cz.

Vždy radšej s väčším predstihom

Ak vás v blízkej budúcnosti čaká absolvovanie technickej a emisnej kontroly, určite nepodceňujte situáciu a rezervujte si termín v dostatočnom predstihu. Kvôli predĺženým čakacím dobám nemusíte stihnúť vybaviť všetko včas a zbytočne riskujete pokutu. Vozidlo určite dôkladne skontrolujte, či už doma alebo v servise.

Nový systém je v prevádzke ešte len prvé dva mesiace, čas preto ukáže, či sa objavia aj ďalšie zmeny v jeho fungovaní. „Kompetentní by sa mali určite zamyslieť nad tým, či je tento systém, ktorý momentálne beží na plné obrátky, funkčný a zdravý. Niektoré veci je potrebné určite zjednodušiť a odbremeniť nielen pracovníkov ale aj vykonávať procesy efektívnejšie,“ povedal na záver Peter Ďurica.

Oznam k voľným termínom na STK v Martine


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu