Dnes najčítanejšie
Pri žilinskom vodnom diele vzniká ďalšie parkovisko, značku začiatku obce posunuli a povolili 90-tku
COVID-19 vývoj situácie v kraji

05 november 2018 - 10:00

ROZHOVORY S KANDIDÁTMI - Martin Kapitulík

Foto: ROZHOVORY S KANDIDÁTMI - Martin Kapitulík
Foto: Martin Kapitulík

Vek: 32
Rodinný stav: slobodný 
Zamestnanie: ekonóm

1. Predstavte nám Vašu základnú víziu smerovania Žiliny pre najbližšie 4 roky. Aké sú najpodstatnejšie piliere Vášho volebného programu a aké zmeny chcete občanom Žiliny ponúknuť?

Program Silná Žilina považujem za najlepší program pre Žilinu a Žilinčanov predstavený v týchto voľbách. Vznikol na základe mojej štvorročnej skúsenosti z poslaneckých lavíc, stoviek až tisícok stretnutí s ľuďmi, ako aj na základe skúseností a odbornosti členov nášho tímu Silná Žilina a našich podporovateľov. Spolu s tímom poznáme problémy ľudí v každej prímestskej časti, na každom sídlisku, či v centre mesta. Program Silná Žilina ponúka konkrétne riešenia na väčšinu z týchto problémov.

Mladým rodinám budeme garantovať miesto v škôlke pre každé dieťa, ktorého rodič o to požiada. Ak si má mladá rodina naštartovať samostatný život, oddeliť sa od rodičov, žiť šťastne a normálne, musí mať k dispozícii dostupné bývanie. Preto podporíme výstavbu nových nájomných bytov v Žiline. Som presvedčený, že počas štyroch rokov vieme postaviť zhruba 200 nájomných bytov. Dnes čaká v Žiline na mestský nájomný byt vyše 200 rodín.

V oblasti športu, kultúry a voľného času sa postaráme o dostavbu športového centra na Karpatskej a z Korytnačky chceme s podporou štátu vybudovať Národné športové centrum. Chceme, aby sa športová hala, ktorá je prirodzenou súčasťou nášho mesta, vrátila športovcom. Aby opäť slúžila aj žilinskej kultúre a konali sa tam koncerty, výstavy a kultúrne podujatia. Za posledné dva roky sme v tom urobili veľa práce.

Predložil som mestskému zastupiteľstvu konkrétny návrh, aby sa Korytnačka vrátila Žilinčanom. Mestské zastupiteľstvo drvivou väčšinou tento návrh schválilo. A potom ho primátor zablokoval, lebo ponúkol iné, podľa mňa však neuskutočniteľné riešenie – areál AŽIŠ na druhej strane Váhu. Tvrdím, že najlepšie riešenie je vrátiť športovú halu do mesta. Má najlepšiu polohu a je to najmenej ekonomicky nákladné. Potom ako to primátor zablokoval, spustili sme petíciu za záchranu Korytnačky. Chcem poďakovať všetkým, viac ako 5000 Žilinčanom, ktorí sa pod petíciu podpísali.

S petíciou sme oslovili ministerstvo školstva a som veľmi rád, že nám dalo za pravdu. Uznalo športovú halu na Bôriku za verejný záujem v oblasti športu a súhlasí s naším návrhom, aby v Žiline vzniklo Národné športové centrum. Dnes komunikujeme s ministerstvom ohľadom možnosti financovania. Na základe odporúčania ministerky školstva sme oslovili aj všetky národné športové zväzy, vrátane Slovenského olympijského výboru a som veľmi milo prekvapený, akú podporu sa nám pre projekt Národného športového centra v Žiline podarilo získať. Dnes máme podporu Slovenského olympijského výboru a drvivej väčšiny národných športových zväzov. Takže hovorím, sme už veľmi ďaleko.

Po vzore Banskej Bystrice chceme mať pri každej škole moderné športoviská. Nielen pre deti, ale aj pre verejnosť. Aby mali ľudia k dispozícii bežecký ovál, multifunkčné ihrisko a ďalšie športoviská, ktoré zvýšia kvalitu života na sídliskách aj v prímestských častiach. Na to nadväzujú takzvané rodinné vnútrobloky, určené najmä pre rodiny s deťmi a pre seniorov, ktorí trávia najviac času práve na sídliskách. Musí sa kompletne vymeniť mobiliár, urobiť pekné detské ihriská, oddychové zóny tak, aby sa ľudia na sídliskách cítili dobre. Paradoxne, toto je vec, ktorá vôbec nestojí veľa peňazí a dá sa urobiť veľmi rýchlo.

Seniorom chceme umožniť kvalitnejší život. Veľa z nich nemá deti, blízkych a potrebujú ľudský kontakt. Náš program im sprostredkuje ľudský kontakt prostredníctvom pracovníkov sociálneho odboru. Chceme posilniť opatrovateľskú službu. Poskytuje sa na štyri hodiny, no nestačí to. Bežný človek robí minimálne osem hodín a potom rieši zásadným problém, čo s ďalšími štyrmi hodinami.

V oblasti odpadového hospodárstva zavedieme podporu separácie odpadu a moderné polopodzemné kontajnery na všetkých sídliskách. V centre mesta pôjde o pekné podzemné kontajnery.  

Veľké výzvy nás čakajú v doprave. Na papieri sú nakreslené dve priority, s ktorými sa roky vôbec nepohlo. Predĺženie Ľavobrežnej, jej prepojenie na Šibenice a dokončenie štvrtého mestského okruhu. Úlohou nového vedenia mesta bude komunikovať s ministerstvom dopravy, Slovenskou správou ciest, Národnou diaľničnou spoločnosťou, aby sme to dotiahli do konca alebo aspoň na tom začali pracovať. Ak sa to nedotiahne v horizonte najbližších desiatich rokov, doprava v Žiline totálne skolabuje. Spustenie diaľnice do Martina nám veľmi pomôže, avšak zďaleka to nebude stačiť. Riešiť musíme aj kritické vnútromestské križovatky. Rozšíriť ulicu Vysokoškolákov, vrátane úpravy kruhových objazdov, križovatku pri Drevenej Krave, nový kruhový objazd Pod Hájom na Solinkách, či križovatku v Bánovej pri Fackárni, ktorú sa mi už podarilo presadiť do investičného plánu Žilinského samosprávneho kraja, keďže pôjde o spoločnú investíciu mesta a kraja.

Žilina je dôležitý dopravný uzol, čomu však vôbec nezodpovedá žalostný stav železničnej a autobusovej stanice. Je to hanba a mesto sa nemôže tváriť, že sa ho to netýka. Preto intenzívne komunikujeme s Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky, Železnicami Slovenskej republiky a Slovenskou autobusovou dopravou. Presadzujeme zásadnú rekonštrukciu železničnej a autobusovej stanice. 

V súvislosti s parkovaním presadzujeme jednoznačné vrátenie kontroly nad parkovaním do rúk mesta. Nie vyhrážkami alebo žalobami. Ta sa dá len rokovaním a dohodou. Aby konečne každé euro, ktoré hodia Žilinčania do parkovacieho automatu išlo do mesta. A investovalo sa do rozvoja parkovacej politiky.

Obrovským problémom je parkovanie na sídliskách. Som zásadne proti plošnému spoplatneniu parkovacích miest pred panelákmi. Absolútne to nerieši problém. Len to vyťahuje peniaze z vreciek ľudí. Ale nevznikne tým ani jedno parkovacie miesto navyše. Preto sme, v spolupráci s Výskumným ústavom dopravným v Žiline, pripravili pre žilinské sídliská koncepciu parkovania, založenú na zelených parkovacích domoch s parkom alebo ihriskom na streche. O konkrétnom umiestnení týchto parkovacích domov rozhodnú ľudia na každom sídlisku v minireferende.

2. Pri otázke vízií je nutné pozrieť sa aj na financovanie prísľubov, ktoré ponúkate voličom. Má Žilina dostatok zdrojov pre realizáciou vašich nápadov? Z akých zdrojov by ste chceli pokryť ich realizáciu? 

V Žiline nie je ani tak problém s peniazmi, ako s tým, že ich mesto nesmerovalo tam, kde ich naozaj treba. Finančná pozícia štvrtého najväčšieho mesta na Slovensku nám dáva dostatočné finančné možnosti, aby sme naše priority vedeli realizovať. Okrem toho, veľa z nich vieme financovať prostredníctvom externých zdrojov, ako napríklad Štátny fond rozvoja bývania, či fondov Európskej Únie. Ako som spomínal, niektoré priority vie zafinancovať štát, len mesto musí byť v tejto oblasti aktívne a rokovať so zástupcami štátu.

3. Aká je Vaša politická orientácia a s koho podporou kandidujete? Predstavte najvýraznejších odborníkov vo Vašom tíme na vybrané problémy. 

Kandidujem ako nezávislý kandidát a po voľbách budem hľadať podporu v celom zastupiteľstve, bez ohľadu na politické tričko. Aj posledné volebné obdobie ukázalo, že politikárčenie nikam nevedie, len všetko komplikuje. Žilina potrebuje silného a nezávislého primátora, ktorý sa nebojí výziev. Nenechá sa odradiť a pri riešení problémov bude používať zdravý rozum. Tak, aby vynaložené peniaze priniesli ľuďom reálnu hodnotu.

A to platí aj pre budúcich poslancov. Primátor a mestskí poslanci majú zastupovať ľudí a nie seba, svojich sponzorov, alebo stranícke centrály v Bratislave. Majú prinášať riešenia. A tie v komunálnej politike nie sú ľavé alebo pravé. Sú len také, ktoré problém vyriešia, alebo nevyriešia. Preto sa obklopujem tímom schopných odborníkov a nezávislých kandidátov na poslancov, ktorí so mnou zdieľajú víziu Silnej Žiliny. Som hrdý na to, aký tím a odbornú podporu sa nám podarilo dať dokopy. 

V oblasti dopravy a udržateľnej mobility, čo sú dnes asi najvypuklejšie problémy Žiliny, sa opieram o skúsenosti toho najpovolanejšieho - generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka a som mu vďačný za podporu. Spoločne s VÚD sme pripravili aj prvú zmysluplnú koncepciu parkovania pre žilinské sídliská založenú na zelených parkovacích domoch s ihriskom alebo parkom na streche. Som presvedčený, že spoločnými silami dáme žilinskej doprave jasnú koncepciu a víziu, ktorá tu dnes zúfalo chýba.

Neustále látanie našich ciest a chodníkov zastavíme len vtedy, keď urobíme poriadok v inžinierskych sieťach a do rozkopových povolení konečne vnesieme systém. Preto mám v tíme odborníka na inžinierske siete Petra Piku, ktorý dnes riadi údržbu plynovodov SPP-Distribúcia na celom severnom Slovensku. V oblasti cestovného ruchu je len málo ľudí tak odborne zdatných, ako Michal Michalek, obchodný riaditeľ najväčšieho žilinského hotela.

Tiež je v našom tíme a okrem cestovného ruchu má silné slovo aj v kultúre. V Žiline zorganizoval hudobný festival Žilina žije, dotiahol k nám historicky prvý streed-foodový festival, spoločne sme pre ľudí zorganizovali letné kiná, hrá v známej žilinskej kapele a vďaka jeho robote sa v Žiline konali už desiatky medzinárodných športových kempov. Keď sme pri športe, v tíme Silná Žilina máme Ondreja Šošku, generálneho manažéra žilinskej basketbalovej extraligy, ktorý po dlhých rokoch vrátil do Žiliny najvyššiu basketbalovú súťaž. Podporuje nás aj Bohdan Iljaško, predseda a tréner špičkového mládežníckeho basketbalového klubu MBK VICTORIA. S predsedom oblastného futbalového zväzu Igorom Krškom robíme na projekte futbalovej akadémie v Brodne a tiež nás podporuje.

Rovnako aj majster sveta v kulturistike Andrej Mozolani, futbalový reprezentant a tréner brankárov Slovenského futbalového zväzu Miroslav Hyll, gymnastka Dobroslava Lehotská, prvý viceprezident Slovenskej volejbalovej federácie Roman Holienčík a mnoho ďalších. V našom tíme kandiduje na poslankyňu aj riaditeľka športového gymnázia v Žiline Mária Wienerová. Len málo ľudí urobilo pre žilinskú športovú infraštruktúru a podporu športu v meste toľko ako ona. Aj vďaka jej úsiliu kraj zrekonštruoval dnes jedinú funkčnú športovú halu na Rosinskej ceste. V oblasti zdravotníctva sa opierame o skúsenosti lekárov Pavla Hartela a Petra Durmisa, ktorý je zároveň aj vášnivým hokejistom a má jasný plán, ako postaviť na nohy žilinský hokej. Kandiduje s nami aj námestník vojenskej nemocnice v Ružomberku, odborník na európske podpodporné mechanizmy a letec Ivan Gašpar.

Podporuje nás aj primárka detského oddelenia žilinskej nemocnice Zuzana Cigániková, európsky špecialista veterinárnej dermatológie Marcel Kovalik, špičková očná lekárka a chirurgička Denisa Škrovinová, zakladateľ a riaditeľ dopravnej zdravotnej služby RESCUE SYSTÉM Ľubomír Šimko a mnoho ďalších odborníkov, vďaka ktorých skúsenosti budeme vedieť tlačiť na ministerstvo zdravotníctva, aby sa výrazne zlepšila zdravotná starostlivosť pre Žilinčanov. V oblasti odpadového hospodárstva sa opierame o znalosti a skúsenosti odborníčky a súdnej znalkyne Jarky Gažovej.

Spoločne presadzujeme polopodzemné kontajnery, podporu separáciu odpadu a likvidáciu čiernych skládok. Spoločne s Mariánom Oršulom presadzujeme fond pre prímestské časti, ktorým chceme investovať a tak výrazne znížiť investičný dlh v našich prímestských častiach. Právne veci u nás zastrešuje známa a skúsená žilinská právnička Mirka Šufáková. Mladý aktivista Marek Frťala s partiou nadšencov urobili zo Žiliny mesto s najväčším počtom workoutových ihrísk na Slovensku. Predstavte si, čo by dokázal ako poslanec.

Hasič a urbanista Milan Chvíla sa zasadil o viacero významných zmien na Solinkách, dnes má u nás na starosti rozvoj žilinských sídlisk. Viem, že keď bude zvolený za poslanca, nielen Solinky, ale všetky žilinské sídliská tým získajú silného zástupcu, ktorý sa nebojí vyhrnúť si rukávy a tvrdo makať. Expert na financie Peter Veselý zase dozrie na efektívne nakladanie s peniazmi daňových poplatníkov. Aby sme konečne my všetci za naše dane, ktoré všetci platíme, dostali kvalitné služby. V tejto oblasti máme tú česť sa opierať aj o podporu a skúsenosti Juraja Málika, spoluzakladateľa vydavateľstva Poradca Podnikateľa, či Eduarda Kvasnicu, ktorý spolu so svojou manželkou Ľubkou vybudovali jednu z najväčších distribučných firiem v IT na Slovensku.

Som veľmi rád, že pozvanie do nášho tímu prijal aj známy investigatívny novinár Lukáš Milan, ktorý kandiduje na Hájiku. Vďaka jeho novinárskej práci musel zložiť funkciu bývalý minister obrany Kašický a odhalil chobotnicu Pavla Pašku v zdravotníctve. Za to, že písal pravdu, ho Paškovci už niekoľko rokov naháňajú po súdoch. Aj on je zárukou toho, že to myslíme vážne a ideme do toho všetci spoločne naplno, aby sme urobili v Žiline, ako jeden tím, kus dobrej roboty.

4. Objasnite, z čoho pozostáva Vaša kampaň, koľko bude stáť a z akých prostriedkov je financovaná?

Volebnú kampaň si spolu s mojim tímom nezávislých kandidátov na poslancov financujeme sami, zo svojich vlastných prostriedkov, ktoré sme vložili na transparentný účet vedený na moje meno. Naša spoločná kampaň je postavená najmä na osobnom kontakte s ľuďmi. Posledné mesiace trávime každý jeden deň s obyvateľmi žilinských sídlisk, prímestských častí a centra mesta. Rozprávame sa o problémoch, ktoré trápia ľudí v našom meste, najmä však o ich riešeniach a našom programe Silná Žilina. Medzi ľuďmi cítime silnú podporu.

Počas leta sme pre ľudí s mojim tímom zorganizovali šnúru rodinných podujatí spojených s premietaním letného kina v Bôrickom parku, na Straníku a vo viacerých prímestských častiach. Išlo o ukážku toho, ako si predstavujeme podporu voľnočasových aktivít v Žiline. Chceme, aby sa letné kiná, rodinné víkendy, hudobné a streetfoodové festivaly, špičkové vianočné trhy a množstvo ďalších podujatí na veľmi vysokej úrovni stali prirodzenou súčasťou spoločenského, rodinného a kultúrneho života v Žiline. Letné kiná boli iba ochutnávkou toho, čo nás čaká, ak nám dajú ľudia vo voľbách svoju dôveru.

Čo sa týka ďalších nosičov kampane, ja osobne neznášam billboardy, preto sme ich počet obmedzili na minimum a skôr sme sa sústredili na citylighty na autobusových zastávkach. Sú vizuálne krajšie a majú výrazne menší dopad na estetiku verejného priestoru. Čo sa týka využitia outdoorových plôch, zhruba na polovici sa dlhodobo prezentuje našich 15 kandidátov na poslancov, druhá polovica, najmä v závere kampane ešte o čosi viac, slúži na prezentáciu mňa ako kandidáta na primátora.

Využívame aj bezplatné výlepné plochy vyhradené pre komunálne voľby. Popravde, najradšej by som nemal žiadnu exteriérovú reklamu, ale na Slovensku ide stále o akúsi povinnú jazdu. Preto sme aspoň obmedzili počty plagátov na potrebné minimum. Ak sa preveziete po Žiline, zistíte, že máme výrazne menej plôch ako ostatní kandidáti. A už vôbec nepoužívame bigboardy alebo megaboardy, ktoré sú mnohonásobne drahšie ako bežné billboardy. Skôr sme sa sústredili na osobnú komunikáciu s občanmi.

Okrem toho sme pripravili volebné noviny, ktoré sa snažíme distribuovať do každej domácnosti. Nájdete tam rozhovory s každým našim kandidátom, ako aj podporné stanoviská ľudí, ktorí nás podporujú, za čo sa im chcem aj takto verejne poďakovať. V poslednom čísle ste si mohli prečítať aj veľký programový rozhovor a náš postoj k riešeniu väčšiny zásadných problémov, ktoré trápia ľudí v našom meste. Do každej domácnosti, sme, ešte v máji, distribuovali aj náš program Silná Žilina a diskutovali o ňom s ľuďmi počas celej volebnej kampane. Celý program nájdete na stránke www.silnazilina.sk.

Veľmi silným komunikačným nástrojom našich aktivít je dlhodobo aj môj Facebook a Instagram. Na Facebooku som veľmi aktívny už dlhé roky a pravidelne tam informujem ľudí o mojich poslaneckých aktivitách, riešeniach a postojoch. Som dlhodobo najaktívnejší mestský a krajský poslanec, takže nemusím nič vymýšľať, obsah tvorí moja robota.

Celkovo nás bude naša spoločná kampaň, spolu s kandidátmi na poslancov, stáť okolo 100-tisíc EUR. Ako som uviedol v úvode, kampaň si platíme spolu s kandidátmi na poslancov z vlastných prostriedkov, ktoré sme vložili na transparentný účet. Ja som do kampane vložil polovicu, na druhú polovicu sa poskladali kandidáti. Dlhodobo odmietame sponzorov, aj keď sa nám počas kampane ponúkalo veľa ľudí. Už na začiatku sme sa dohodli, že chceme byť nezávislí na sponzoroch a zodpovedať sa len občanom a preto si kampaň zaplatíme sami. Takto sa zodpovedáme a budeme sa zodpovedať iba Žilinčanom. Nikomu inému.

5. Ako sa pozeráte na prácu primátora a mestského zastupiteľstva v Žiline v končiacom volebnom období?

Mesto bolo odtrhnuté od bežnej reality ľudí. Na sídliskách, v prímestských častiach, v centre. Celé štyri roky boli mestské zastupiteľstvá o politikárčení, o vzájomných hádkach, handrkovaní sa. Absolútne chýbala akákoľvek snaha riešiť skutočné problémy, ktoré trápia Žilinčanov. Poslanci riešili seba, vedenie mesta riešilo seba a poslanci s vedením mesta sa riešili navzájom. Každý sa iba vyhováral. Aj keď sa predložilo na stôl zmysluplné reálne riešenie, väčšinou poslanci, ktorí tam sedia 16 a viac rokov, ho radšej utopili. Len preto, aby sa náhodou niečo nevyriešilo a mohli sľubovať riešenia na tie isté problémy aj na ďalšie štyri roky. Verím, že sa to podarí zmeniť. Aj toto bol impulz, aby som išiel kandidovať na primátora Žiliny.

6. Čo v meste podľa vás funguje dobre a v prípade zvolenia by ste v tom pokračovali?

Celkom dobre funguje Mestská hromadná doprava. Obnovila sa väčšina vozového parku, prebieha obnova autobusových zastávok, pripravuje sa systém preferencie vozidiel MHD na križovatkách a integrácia dopravy. Čaká nás aj výmena trolejového vedenia.

Tiež budeme pokračovať v podpore mladých rodín a vážime si našich seniorov. Preto budú deti, rodičia s dieťaťom, seniori, žiaci a študenti naďalej cestovať MHD bezplatne. Samozrejmé je bezplatné cestovanie ťažko zdravotne postihnutých osôb a ich sprievodu.

7. Čo sa dá v Žiline zmeniť aj bez nutnosti nákladných investícií a v krátkom časovom horizonte?

Ihneď sa dá zmeniť prístup mesta k riešeniu problémov, ktoré skutočne trápia Žilinčanov. A vnímanie priorít.

8. Ktoré tri problémy najviac trápia Žilinčanov? Aké navrhujete ich riešenie?

Žilinu trápi celá škála problémov, ktorých riešenie sa tu roky zanedbávalo. Dopravou a parkovaním počnúc, caz fatálny nedostatok nájomných bytov a kvalitných športovísk, obrovský investičný dlh na sídliskách a v prímestských častiach, až po zanedbanú čistotu a údržbu verejného priestoru. O našich riešeniach týchto problémov som hovoril vyššie.

9. S komunálnou politikou už máte skúsenosti, čo sa vám podarilo pre Žilinčanov presadiť?

Ako poslanec ŽSK som sa zasadil o čiastočné alebo úplne zrekonštruovanie takmer všetkých žilinských stredných škôl. Zrekonštruovaná bola aj jediná funkčná športová hala v Žiline na Rosinskej ceste a spustili sa prípravné práce na atletickom štadióne pri Gymnáziu na Hlinskej. V krajskom zastupiteľstve sa mi podarilo presadiť aj výstavbu multifunkčného štadióna pri Gymnáziu na Varšavskej ceste, kde má okrem iného vzniknúť aj prvý tartanový bežecký ovál v Žiline.

Angažujem sa aj v podpore budovania cyklotrás, kde dlhodobo podporujem výstavbu Rajeckej cyklomagistrály (popri Rajčianke do Rajeckých Teplíc), Vážskej cyklomagistrály (z Budatína popri Váhu smerom na Mikšovú) a prepojenia Strečno-Lipovec-Vrútky. Pred pár mesiacmi sme v krajskom zastupiteľstve schválili nový územný plán, ktorý by mal výstavbu týchto cyklotrás značne urýchliť.

V oblasti dopravy podporujem vznik integrovanej dopravy na území žilinského kraja, ktorej cieľom je, aby sa ľudia na jeden lístok a čo najjednoduchšie dopravili vlakom, modrým autobusom aj mestskou hromadnou dopravou v rámci celého kraja. Za neoddeliteľnú súčasť tohto procesu považujem aj skvalitnenie mestskej hromadnej dopravy, ako aj prímestskej autobusovej dopravy. Dlhodobo preto presadzujem a žiadam štát o urýchlenú rekonštrukciu žilinskej železničnej a autobusovej stanice a o urýchlenú dostavbu diaľníc v okolí Žiliny.

Minulý rok som sa úspešne zasadil o ponechanie dočasného premostenia vo Vraní až do dostavby diaľnice D3, čo ochránilo obyvateľov mestskej časti Vranie pred tranzitom, ktorý by sa v prípade demontáže mostov presunul medzi ich rodinné domy.

V mestskom rozpočte sme spolu s kolegami presadili zatiaľ najväčšiu rekonštrukciu chodníkov v Žiline, ktorá sa začala realizovať v roku 2016. Obyvateľom bytovky na Kragujevskej ulici som pomohol vyrokovať výrazne lepšie podmienky, keď im za plotom začali stavať fabriku na výrobu automobilových komponentov. Zhotoviteľ im po mojej intervencii na svoje náklady obnovil fasádu, zabezpečil protihlukové opatrenia a revitalizoval okolie bytovky. Zasadil som sa aj o zrušenie likvidačnej zábezpeky pre nájomcov mestských bytov a podporujem výstavbu nových nájomných bytov v Žiline.

Dlhodobo sa zasadzujem o rekonštrukciu žilinskej plavárne a vonkajšieho areálu žilinského kúpaliska. V roku 2017 bola na plavárni vymenená technológia, zrekonštruovaný vnútorný bazén a priestory šatní a spŕch. V areáli vonkajšieho kúpaliska, v priestore plážového volejbalu, presadzujem v zimných mesiacoch osadenie nafukovacej haly na plážový volejbal. Žilinčania by tak mohli vykonávať tento šport aj v zime a areál by sa stal aj centrom olympijskej prípravy v tomto športe.

Ako poslanec som už dvakrát zastavil snahy vedenia mesta o plošné spoplatnenie parkovania na žilinských sídliskách. Plošné spoplatnenie parkovania dlhodobo odmietam a ako riešenie parkovania na sídliskách som predstavil koncepciu zelených parkovacích domov s ihriskom alebo parkom na streche. Bezproblémové parkovanie, kvalitnú mestskú hromadnú dopravu, bezpečné chodníky a cyklotrasy vnímam ako hlavné piliere udržateľnej mobility v meste a zasadzujem sa o ich rozvoj.

V roku 2016 sme s kolegami presadili návrh na udelenie čestného občianstva pre žilinského rodáka a majstra sveta v cyklistike Petra Sagana.

V roku 2018 som bol vedením mesta poverený ako splnomocnenec na riešenie problému diviačej zveri, ktorá ohrozuje bezpečnosť ľudí vo viacerých žilinských mestských častiach, najmä však na sídlisku Hájik. Spolu s poľovníkmi, odborníkmi z viacerých oblastí a kolegami poslancami sme pripravili návrh opatrení na elimináciu nebezpečenstva diviačej zveri v Žiline. Ten zahŕňa vybudovanie polopodzemných kontajnerov pilotne na Hájiku, v Bánovej a Závodí, opravu hájického plota, vybudovanie elektrického ohradníka, pravidelné kosenie a odvoz pokosenej trávy, likvidáciu náletových krovín, odstránenie skládok bioodpadu, vzdelávanie obyvateľstva a ďalšie opatrenia, ktoré by mali pomôcť ľudí pred diviakmi ochrániť. Mestské zastupiteľstvo náš návrh jednohlasne schválilo a v súčasnosti sa chystá jeho realizácia.

Za štyri roky pôsobenia v mestskom zastupiteľstve som inicioval aj mnohé ďalšie aktivity zamerané na zvýšenie kvality života obyvateľov mesta Žilina ako aj na ochranu ich záujmov a riešenia ich problémov. Viaceré z mojich aktivít som spomenul už v úvode rozhovoru, ďalšie nájdete na našej stránke.

10. Prečo by mali voliči dať svoj hlas práve vám a čo ponúkate oproti Vašim protikandidátom?

V prvom rade zásadnú zmenu prístupu k prioritám a problémom, ktoré trápia ľudí v našom meste. Na rozdiel od ostatných mám v povahe problémy riešiť, nie hľadať výhovorky, ako niečo neurobiť. V tomto zrejme nie som prototypom štandardných politikov, ktorí sú naučený o problémoch hlavne veľa a donekonečna hovoriť.

V živote som hlavne hľadal reálne riešenia. Ak majú byť zmysluplné, tak potom ich musíte hľadať s tými, ktorých sa týkajú a nie niekde za zavretými dvermi - to žilinsky typické “o nás bez, nás”. Až vtedy budú tieto riešenia aj funkčné a ľudia budú spokojní, lebo to priamo pocítia na vyššej kvalite svojho života.

11. Je podľa vás súčasná výška odmeny poslanca MZ v Žiline primeraná práci?

Túto prácu som vždy robil naplno preto, že ma baví a považujem ju za dôležitú pre ďalší rozvoj našej spoločnosti. Aj ja chcem so svojou rodinou žiť v silnom, peknom a čistom meste, preto mi na tom záleží. Na rozdiel od niektorých kolegov, ktorí každé jedno volebné obdobie riešia ako zvýšiť poslanecké odmeny, čo som ja, aj počas tohto volebného obdobia, verejne kritizoval. Prácu poslanca mestského zastupiteľstva vnímam ako poslanie.

Preto by sa tomu mali venovať tí ľudia, ktorí chcú svojemu mestu pomôcť a pozdvihnúť ho a nie tí, ktorí si chcú zvýšiť mesačný príjem. Poslanecké posty by mali obsadiť takí kandidáti, čo chcú riešiť problémy mesta a ľudí a nie tí, ktorí riešia výšku poslaneckej odmeny a svoje problémy.

12. Aké budú Vaše prvé kroky po zvolení na Radnicu?

Prvé kroky by boli tie, ktoré vieme urobiť najrýchlejšie. Pre mňa je mesto aj o pocite Žilinčanov, ako sa v našom meste žije. Ako sa tu ľudia spolu so svojimi rodinami cítia. Z toho vychádzajú aj problémy, ktoré ľudí trápia. Ak nemáte pokosené, ak nie je odhrnutý sneh, ak je mesto špinavé, a starí Žilinčania hovoria, že Žilina nikdy nebola taká špinavá, aká je dnes, určite nemáte z nášho mesta dobrý pocit.

Je to o zmene nastavení fungovania komunálnych služieb v meste. Toto budú určite prvé veci, ktoré začneme riešiť. Mnoho z nich vieme zmeniť za 3-4 mesiace. K tomu patrí aj zmena pravidiel fungovania mestského úradu. Podľa mňa nefunguje, lebo nerieši problémy, ktoré trápia ľudí, alebo to trvá neskutočne dlho. Aj to je jedna z prvých vecí, ktorým sa musí nový primátor, nech už ním bude ktokoľvek, urýchlene venovať. Komunikovať priamo s občanmi mesta a problémy riešiť, nie ich odkladať.






Dopravný servis
Lavobrezná
Dopravná nehoda
21:28
Lavobrezná
Policajná hliadka
20:44
Hričovská
Dopravná nehoda
20:41
Lavobrezná
Dopravná nehoda
20:29
Mojšova Lúčka
Kolóna
19:30
Zobraziť aktuálne hlásenia
Program kina
Najbližšie podujatia