Redakčný test: Abarth 124 Spider - Zážitková továreň


Foto: Redakčný test: Abarth 124 Spider - Zážitková továreň
Galéria: 49 fotiek

V spleti automobilových výrobcov dokážeme našťastie aj v dnešnej dobe nájsť výnimočné značky, ktoré majú ten „správny cveng“ a vzbudzujú emócie. Pre takýchto výrobcov nie sú paradoxne „až“ na prvom mieste odbytové čísla, ale oveľa viac si zakladajú na odlišnosti či na svojom historickom odkaze. Do spomenutej kategórie sa v drvivej väčšine prípadov radia exkluzívne automobilky, ktorých produkty už v základe štartujú na 6 ciferných hodnotách. Pre väčšinu z nás ide v takom prípade len o tajný automobilový sen.

Pri hlbšom pátraní sme ale aj v Žiline „objavili“ zástupcu, pri ktorého produktoch sa vám z konečnej cenovky nebude zahmlievať pred očami. Reč je o značke Abarth. Tá si aj v dnešnej dobe ctí odkaz svojho zakladateľa - Carla Abartha. My sme vďaka žilinskému zastúpeniu tejto talianskej značky mali možnosť otestovať najpútavejší model z ponuky.

Abarth 124 Spider s prepĺňaný zážihový motor 1,4 MultiAir, skombinovaným „netradične“ so 6 st. automatickou prevodovkou a v jeho vrcholnej výbave, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Abarth v našom regióne.

Galéria: 49 fotiek

Značka Abarth existuje už od roku 1949 a v očiach automobilových nadšencov vzbudzuje veľký rešpekt. Legendu so škorpiónom v znaku založil pôvodom rakúsky automobilový pretekár a konštruktér Karl Abarth. Jeho životná púť bola neskôr úzko spätá s talianskym gigantom Fiat. Z Karla sa stal Carlo a „vylepšené“ modely Fiat so znakom „škorpióna“ a rukopisom Abarth, sa stali slávnymi predovšetkým na základe prenikavých úspechov na poli motoristického športu. Abarth sa okrem celkových výkonnostných úprav svojich modelov preslávil predovšetkým vďaka svojím charakteristickým výfukom, s nezameniteľným zvukom.

Pred pár rokmi sa v dnešnom koncerne FCA rozhodli legendárneho škorpióna dokonca posunúť do pozície samostatnej značky. S logom Abarth sa aktuálne pýši niekoľko variácií odvodených od „základného“ modelu Fiat 500. A okrem toho, aj nami testovaný model 124 Spider. Práve model 124 Spider je sám o sebe veľmi zaujímavý.

Technický základ je spoločný s legendárnym modelom Mazda MX-5. Fiat v tomto prípade okrem „vlastného“ dizajnu siahol aj po prepĺňaných motorizáciách z vlastnej stajne, ku ktorým značka Abarth následne pridáva vlastnú identitu v podobe nezameniteľného fabrického tuningu.

Na slovenskom trhu je momentálne Abarth 124 Spider dostupný v dvoch verziách. Pod prednou kapotou zakaždým pracuje prepĺňaný benzínový motor 1,4 Turbo MultiAir, s výkonom až 170 koní.  Pre zaujímavosť dodajme, že oproti modelom s logom Fiat, disponuje škorpión o nezanedbateľných 30 koní vyšším výkonom. Zákazník má následne ešte možnosť voľby prevodovky. Na výber sa núka buď tradičný 6-st. manuál, alebo aj automat s rovnakým počtom stupňov, ktorý pracoval aj v nami testovanom škorpióne.

Dizajn je tradične silnou zbraňou Talianov

Už pri prvom pohľade na model s logom Abarth, sa drvivá väčšina z nás zhodne na tom, že „derivát“ vzhľadovo dokázal prekonať svoju predlohu. V prípade „škorpióna“ to dokonca platí hneď dvojnásobne. Inými slovami, taliansky „kabátik“ je pre väčšinu z nás atraktívnejší, ako ten japonský. A kým „základný“ Fiat sa vydal skôr cestou elegancie, sebavedomý Abarth na ňu kašle a už na prvý pohľad sa snaží zaujať silou či napnutými svalmi.

Prednú časť modelu Abarth zdobí okrem tradičného loga škorpióna výrazne agresívnejší nárazník. Veľmi pekným dizajnový prvok sú z môjho pohľadu aj „nahnevané“ predné svetlá. Práve tie dodávajú modelu 124 Spider nezameniteľný charakter aj pri pohľade z profilu. Na bočnej časti iste zaujmú aj detaily v podobe emblémov Abarth na predných blatníkoch, či efektné tmavé kolesá s priemerom 17 palcov. Zliatinové disky okrem loga škorpióna ukrývajú aj efektné červené strmene s logom renomovanej značky Brembo.

Galéria: 49 fotiek

Jasný odkaz na pohon zadnej nápravy demonštrujú svalnaté zadné blatníky, ktoré nizučký model 124 Spider opticky ešte viac rozširujú. Aj napriek už spomenutému nás najviac po stránke dizajnu chytila za srdce zadná časť tohto modelu. Môžeme ju nazvať v dobrom slova zmysle až vulgárnou. Toto prirovnanie najlepšie určite každý pochopí až po absolvovaní procedúry štartovania. K tomu sa ale dostaneme neskôr.

Difúzor s centrálne umierneným svetlom, inšpirovaný pretekárskymi špeciálmi, ponúka už sesterský model Fiat. Abarth k nemu naviac pridáva športový nárazník a predovšetkým 2 páry koncoviek výfukového systému. Vizuálne dokonalý efekt v tomto prípade kazia len „falošné“, alebo ak chcete zaslepené vzduchové výduchy po krajoch nárazníka. Toto si z môjho pohľadu mohli dizajnéri škorpióna pokojne odpustiť. Abarth dokáže okrem toho zaujať aj farbami. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, aj naše farebne konzervatívnejšie nakonfigurované vozidlo, disponovalo na prednej kapote ako aj veku kufra centrálnou fóliou v matnom prevedení.

Mimochodom, aj tento prvok je odkazom na bohatú pretekársku históriu tejto značky. Práve matný povrch bol pri športových špeciáloch zárukou, že sa v čelnom skle nepríjemne neodrážal štandardne nalakovaný diel karosérie. V ponuke dostupných variácii je možné ešte siahnuť aj po kontrastnom splitteri na prednom nárazníku, ktorý dokáže opticky tuning ešte viac zvýrazniť.

Galéria: 49 fotiek

Vonkajšie rozmery vozidla prakticky kopírujú sesterský model s logom Fiat. To v reči čísel znamená, že Abarth 124 Spider meria 4054 mm, šírka vozidla dosahuje 1740 mm, výška atakuje 1233 mm a rázvor náprav má hodnotu 2310 mm. Každému musí byť nad slnko jasné, že pri podobnom type vozidla nezohráva parameter s objemom batožinového priestoru obzvlášť zásadnú úlohu. Napriek tomu nás celkom prekvapil už letmý pohľad do priestoru pod zadným vekom. Abarth odvezie v prípade potreby „až“ 140 litrov batožiny. To je o symbolických 13 litrov viac, ako dokáže prepraviť „bratranec“ z krajiny vychádzajúceho slnka.

Interiér v znamení detailov ktoré rozbúchajú srdcia

Hneď na úvod treba povedať, že na rozdiel od originálneho exteriéru, je interiér modelov Fiat resp. Abarth prakticky totožný s modelom Mazda MX-5. Pri modeli 124 Spider s logom Abarth, sa v kabíne aj napriek tomuto konštatovaniu podarilo nastoliť vlastnú atmosféru. Práve autentická športová atmosféra sa ku škorpiónovi vyslovene pýta. V principiálne na túto „zázračnú“ premenu stačilo zmeniť lén pár detailov a drobností.

Galéria: 49 fotiek

Pocit hodnoty a kvality dokonale znásobuje hojné využívanie semišu a brúsenej kože. To, že si v Taliansku dávajú veľmi záležať na detailoch, dokazujú napríklad drobnosti v podobe znaku škorpióna na stredovej konzole, či efektné interiérové koberčeky s emblémami vo farbách talianskej trikolóry. Do kategórie z radov reálne funkčných detailov sa ďalej radia kovové pedále, ako aj efektne nadizajnované sedačky. Ani na nich samozrejme nesmie chýbať nápis Abarth. Najväčší úsmev na tvári, mi aj napriek už všetkému spomenutému, vyčaril červený prúžok na volante. Ten pri športových autách vymedzuje presnú stredovú polohu volantu. Ďalej zaujme určite aj dominantný analógový otáčkomer, v rovnako agresívnom červenom vyhotovení.

Interiér ako taký možno považovať za jednoduchý ale zároveň i prísne funkčný. Od športového modelu sa to presne takto aj očakáva. Na palubu si so sebou preto rozhodne netreba brať príliš veľa nepotrebných zbytočností. Nie je ich tu totiž kam uskladniť. Okrem minimalistickej priehradky na stredovej konzole ponúka Abarth ešte jednu objemnejšiu a uzamykateľnú schránku v priestore medzi sedačkami. Pre čo najnižšiu hmotnosť tu absentujú dokonca aj kapsy v dverách či tradičná schránka pred spolujazdcom.


Galéria: 49 fotiek

Chvályhodné je, že konštruktéri aj napriek tomu mysleli aj na priestor pre smartfón, či na úchytky pre nápoje. Taliani si už pri všetkom ostatnom pravdepodobne povedali, že čo je dobré a funkčné, netreba za každú cenu meniť. Ako príklad spomeniem infotaiment multimediálneho rozhrania. Ten má s výnimkou „vlastnej“ grafiky pre spotrebu paliva a loga Abarth, totiž kompletne japonský pas ako aj logiku ovládania.

Aj napriek tomu, že sa Abarth 124 Spider na prvý pohľad javí ako minimalistický roadster, obavy o dostatok životného priestory tu nemusia mať prekvapivo ani tí urastenejší. V tomto prípade skôr platí, že do 124 Spider sa nenastupuje. Tento model sa skôr „obúva“. Už po usadení za volant sa vodič cíti doslova zžitý s vozidlom. Dokonale nízky posed tesne pred hnanou zadnou nápravou veľmi poteší, nehovoriac o optimálne situovanom volante ako aj voliči prevodovky, či mechanickej parkovacej brzde.

Galéria: 49 fotiek

Tradičná plátená strecha má mechanické alebo ak chcete „ručné“ ovládanie. K takémuto typu vozidla sa toto riešenie vyslovene hodí. Manipulácia so strechou prebieha celkom intuitívne. Procedúra skladania z jednej polohy do druhej trvá pri troške zručnosti len pár sekúnd. Aj keď sa pri podobnom type vozidla vždy prísne stráži celková hmotnosť, Abarth 124 Spider po výbavovej stránke rozhodne nemožno považovať za sparťanský. Zo všetkých dostupných prvkov výbavy spomeňme napríklad bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú klimatizáciu, kožené čalúnenie sedadiel, tempomat a obmedzovač rýchlosti, vyhrievanie sedadiel, zadnú parkovaciu kameru, adaptívne LED svetlomety, či špičkové audio Bose, vrátane reproduktorov integrovaných do hlavových opierok.Na druhej strane vo výbave na naše prekvapenie absentovali moderné jazdné asistenty.

Abarth je v prvom rade o emóciách

Zmysel a poslanie značky Abarth nikdy nebude možné pochopiť od stola, alebo ak chcete v teoretickej rovine. Škorpióna je preto potrebné jednoznačne zažiť na vlastnej koži. A som si viac ako istý, že po osobnej skúsenosti už nikto nebude viac model značky Abarth považovať „len“ ako drahší a agresívnejšie vyzerajúci Fiat. Abarth totiž dokáže poskytnúť až niekoľkonásobne viac potešenia z jazdy.

Galéria: 49 fotiek

V prvom rade je tu nezameniteľný zvuk. Počas testovacích dní som sa vždy maximálne tešil na tento neopísateľný zvukový orchester. Už len ranný štart studeného motora budete milovať a susedia, ktorí si radi dlhšie pospia, ho budú naopak nenávidieť. Abarth bol vždy o zvuku. Je skvelé, že táto vlastnosť mu zostala aj v dnešnej, už takmer výhradne nekompromisnej eko dobe. Ak chcete byť nenápadným, s modelom od značky Abarth sa to jednoducho nedá. Pri každom razantnejšom pridaní plynu totiž treba počítať s „vulgárnym“ zvukom pripomínajúcim pretekárske špeciály.

Tóniny výfukového systému Record Monza so 4 koncovkami si prakticky okamžite zamiluje každý, kto má aspoň trochu rád šoférovanie, alebo autá ako také. Samozrejmosťou a špecialitou pri tomto vozidle sú aj „efektné“ medziplyny, doprevádzajúce dobre načasované podradenie. Funguje to samozrejme aj v prípade nami testovanej verzii s automatickou prevodovkou. Pravdepodobne pre svoj zvukový efekt nemá Abarth dokonca ani „povinnosť“ v podobe dnes prakticky všadeprítomného systému štart/stop!

Galéria: 49 fotiek

A viete čo ma potešilo úplne najviac? Návykový zvuk je len pomyselnou čerešničkou na torte. Abarth 124 Spider je totiž aj v ostatných parametroch nekompromisne športový. Až sa nechce veriť, že ide „len“ o bežný sériový automobil. Presné a strmé riadenie ako aj jedovaté brzdy som podvedome očakával už na základe skúsenosti s japonským ekvivalentom. Taliani svoj produkt okorenili špičkovým podvozkom. Ten vodičovi optimálne sprostredkúva bezprostredný kontakt s vozovkou. Športovo „tvrdé“ pruženie je stále vhodné aj na každodenné využívanie.

Štandardom pri značke Abarth je aj samosvorný diferenciál typu TorSen, ktorý výrazne napomáha trakcii. Zvedavosť, ako aj najväčšie očakávania smerovali k talianskej pohonnej jednotke. Turbom prepĺňaný štvorvalec 1,4 MutiAir je v tomto prípade vyladený až na 170 koní. Aj napriek turbodúchadlu a razantnému nástupu výkonu, miluje aj tento agregát vysoké otáčky. Prevodovka v manuálnom režime na moje prekvapenie dovoľuje motor vytáčať prakticky až na obmedzovač.

V mojich očiach patrí do takéhoto vozidla jednoznačne a bez diskusie mechanická manuálna prevodovka. Na druhej strane zároveň dokážem tiež pochopiť ľudí, ktorí aj v tomto prípade siahnu po automate. V plne automatickom režime, ako aj po aktivovaní režimu sport, radí 6 stupňový automat viac ako slušne aj s „vlastnou hlavou“.

Avšak, pri aktivovaní manuálneho režimu prostredníctvom voliča resp. minimalistických pádiel pod volantom, prevodovka niekedy zaváhala. Najmä pri podradení sa mi jej reakcie zdali často krát pomalšie, ako by sa model so škorpiónom v znaku patrilo.

Galéria: 49 fotiek

A celkový dojem?

Abarth 124 Spider je v našich očiach skutočne exkluzívny automobil. Nejde pritom len o to fakt, že škorpióna nestretnete, ako sa hovorí, doslova na každom rohu. Svoju exkluzivitu a naše srdcia si tento model získal v prvom rade nekompromisným zážitkom z jazdy. Po technickej stránke má Abarth jednoznačne oveľa bližšie k svetu pretekárskych špeciálov, ako k „sterilným“ autám postaveným často len pre efekt. Aj sám Carlo by bol na najnovšieho škorpióna určite hrdý.

V Žiline si nový Abarth 124 Spider môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Abarth v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s.r.o. na ulici Pri Celulózke, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Abarth. 

Výbava - Cena 

  • Abarth 124 Spider 1,4 Turbo MultiAir 124 Spider (testovaný model) - od 40 900 €   
  • Abarth 124 Spider 1,4 Turbo MultiAir Turismo (M6) - od 38 900 €

Plusy

  • Zvuk a emócie
  • Jazdné vlastnosti
  • Motor

Mínusy

  • Reakcie automatickej prevodovky
  • Absencia jazdných asistentov

Technické parametre

ModelAbarth 124 Spider 1,4 Turbo MultiAir 124 Spider
Motorbenzín
Pohonzadný
Počet valcov4
Výkon kW / koní125 / 170
Krútiaci moment Nm250
Pohotovostná hmotnosť1060 kg
Maximálna rýchlosť229 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1006,9 s
Prevodovkaautomatická
Počet stupňov6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu6,6 l / 100 km
Spotreba počas testu7,4 l / 100 km
PneumatikyBridgestone Turanza

 

 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik