Tipy a triky: Ako čo najvýhodnejšie predať nehnuteľnosť v dnešnej dobe?


Foto: Tipy a triky: Ako čo najvýhodnejšie predať nehnuteľnosť v dnešnej dobe? Foto: Ilustračné foto/pixabay.com

V aktuálnej dobe mnohí premýšľajú, či sa im oplatí predať nehnuteľnosť. Mário Glos z MGM reality prináša niekoľko tipov, ako čo najlepšie predať byt, dom či pozemok. Skúsený maklér, ktorý stojí na čele realitnej skupiny MGM, vás prevedie celým procesom od správneho nastavenia ceny, cez prípravu nehnuteľnosti až po prístup ku klientovi, ktorý umožní efektívnejšie vyjednávanie o podmienkach predaja.

Správna cena a inzercia

Prvotnou úlohou pri predaji je upútať kupujúceho a vzbudiť v ňom záujem o osobné stretnutie, prípadne obhliadku. Kľúčovým faktorom je preto už počiatočné správne nastavenie ceny. Prvé dni, kedy je nehnuteľnosť čerstvo v ponuke, sú rozhodujúce. V tej chvíli má totiž nehnuteľnosť šancu osloviť aj naakumulovaný dopyt za predchádzajúce obdobie.

Po približne dvoch týždňoch až mesiaci už všetci aktívni kupujúci ponuku videli a na trhu budú zostávať už len noví záujemcovia, ktorí práve vstupujú do procesu hľadanie nehnuteľnosti.

Medzi ďalšie prvotné faktory, ktoré môžu rozhodnúť o záujme kupujúceho, je forma inzercie. Vhodné je vyhotovenie profesionálnej fotodokumentácie s upravenými zábermi, video s emóciou a v texte obsiahnuť dostatok informácií. Dôležitá je aj dobre zvolená forma komunikácie na základe cieľovej skupiny, napríklad použitím sociálnych sietí.

Tieto kroky vedú k obhliadke nehnuteľnosti, ktorou to celé len začína. Nehnuteľnosť dnes predávajú emócie. Prvý dojem je veľmi dôležitý. Našim cieľom by malo byť, aby sa kupujúci cítil na obhliadke príjemne a komfortne.  Celkový dojem sa skladá z mnohých detailov.

Príprava nehnuteľnosti

Niekoľko základných pravidiel prípravy domu či bytu pred obhliadkou:

  • opravte všetky viditeľné defekty (praskliny, nedorobky, plesne),
  • vymaľujte,
  • dôkladne vyčistite kúpeľňu (od vodného kameňa, plesní), vymeňte silikón okolo vane/ sprchového kúta,
  • vypracte osobné veci, nábytok (zaprataný byt vyzerá menší a pôsobí stiesneno),
  • upracte - nehnuteľnosť musí byť čistá, v prípade rodinného domu upravte aj okolie, pokoste trávu, pozametajte listy,
  • urobte homestaging - príjemne zariadený byt či dom navodzuje atmosféru domova,
  • zapáľte zopár sviečok, pokiaľ máte krb alebo piecku, určite urobte oheň,
  • vyvetrajte, vyvoňajte (keď nemáte interiérovú vôňu, môžete použiť aj váš parfum, ale s mierou).

Príprava na obhliadku

Dôležité je, aby bol predávajúci dobre naladený a pripravený. Príjemná atmosféra na obhliadke môže pozitívne ovplyvniť názor kupujúceho. 


  • Príďte na obhliadku v dostatočnom predstihu a rezervujte si dostatok času (minimálne 60 minút),
  • v prípade, ak je pri nehnuteľnosti komplikované parkovanie, nasmerujte klienta na záchytné parkovisko napríklad nákupného strediska a počkajte ho tam.  Vzdialenosť 5 až 7 minút chôdze je v poriadku, tento čas využite na lepšie spoznanie kupujúceho, budujte si vzájomný vzťah,
  • záujem o nehnuteľnosť vytvorte ešte pred tým, než do nej vstúpite, klientovi opíšte, čo ho čaká a na čo sa môže tešiť,
  • pripravte klientovi papuče alebo návleky,
  • obhliadku začínajte a končite v najväčšej miestnosti, aby sa kupujúci necítil stiesnene,
  • pokiaľ radi pečiete, pripravte voňavú domácu štrúdľu alebo buchty (ideálne, keď vôňou z pečenia bude ešte prítomná v kuchyni),
  • zažnite všetky svetlá v každej miestnosti a nechajte ich zažaté celý čas,
  • odostrite závesy, vytiahnite žalúzie, čím svetlejší interiér, tým lepší dojem,
  • nechajte všetky dvere otvorené (pokiaľ neprekážajú v priestore),
  • počas obhliadky záujemcu „neotravujte“, dajte mu priestor, sledujte z opodiaľ jeho reč tela, identifikujte, čo ho zaujalo,
  • nadviažte rozhovor na predmet jeho záujmu a umocňujte pozitívnu atmosféru,
  • choďte klienta odprevadiť,
  • do 24 hodín od prehliadky preverte jeho záujem.

Všetko, o čom idete s klientom komunikovať, by ste mali mať podložené „dôkazmi“. Pripraviť je preto potrebné aj nasledujúce dokumenty:

  • vytlačený list vlastníctva, 
  • v prípade rodinného domu katastrálnu mapu s vyznačenými hranicami pozemku,
  • mesačný predpis, respektíve sumár zálohových platieb za energie,
  • faktorom odlišnosti môže byť spracovaný materiál o nehnuteľnosti, kde budú uvedené najväčšie výhody, niekoľko fotografií a napríklad aj mapa lokality, kde sa nachádza. 

Príprava na kupujúceho

Pokiaľ chcete klienta skutočne zaujať a vyzdvihnúť na nehnuteľnosti práve tie silné stránky, ktoré ho zaujímajú, je dobré zistiť o ňom niečo vopred. Toto sú základné informácie o kupujúcom, ktoré vám pomôžu predať byt či dom:

  • kto je, kde pracuje, čomu sa venuje, aké má zázemie,
  • kde býval doteraz,
  • či náhodou nemáte spoločných priateľov alebo známych,
  • dôvod kúpy a pre koho je nehnuteľnosť určená,
  • termín kúpy, do kedy sa klient chce presťahovať,
  • spôsob financovania kúpnej ceny a preverenie jeho finančných možností.

Prenechajte starosti realitnému maklérovi

V tomto článku sme vám priniesli popis toho, akým spôsobom maximalizovať  úspešnosť predaja nehnuteľnosti. Všetky tieto činnosti sa však dajú nahradiť jediným, často veľmi podceňovaným krokom, ktorým je dôkladný výber správneho realitného makléra na exkluzívnu spoluprácu. 

Výberu venujte čas, preverte si históriu realitnej kancelárie, výsledky makléra, spôsob jeho práce a komunikácie. Pýtajte sa ho, čo všetko zabezpečuje, pokojne použite vyššie uvedené body ako návod.  Profesionálny maklér toho robí v tejto fáze oveľa viac, napríklad pripraví SWOT analýzu, v ktorej identifikuje silné stránky nehnuteľnosti. Z tých následne vyplynú benefity, o ktorých s klientom komunikuje.

Okrem toho identifikuje aj slabé stránky, kde buď pripraví argumentáciu, alebo vám navrhne spôsob ich vyriešenia.  Spolupráca s realitnou kanceláriou má aj ďalšie výhody, akými sú napríklad synergia z predaja viacerých ponúk, kedy si makléri medzi sebou posúvajú dopytujúcich klientov a vzniká takzvaný cross sell. Makléri poznajú históriu klienta, majú s ním už niečo „odchodené“ a poznajú lepšie jeho potreby, preto vedia trefnejšie vyzdvihnúť benefity práve z pohľadu kupujúceho.

Stále len začiatok

Netreba však zabúdať, že aj po dodržaní všetkých odporúčaní je predávajúci stále ešte na začiatku. Množstvo aktivít vás ešte čaká, od vyjednávania kúpnej ceny, cez rezerváciu, znalecké posudky, prípravy podkladov pre banku, katastrálny servis, realitnú advokáciu, sledovania povolenia vkladov, prepisov u správcov bytov, prepisov energií a služieb až po protokolárne odovzdanie nehnuteľnosti.

Či už sa rozhodnete ísť cestou samopredaja, alebo si na pomoc prizvete realitnú kanceláriu, veríme, že tento článok vám poskytol stručný návod ako nato. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Mário Glos