Poškodenie neskolaudovanej cyklotrasy župa rieši, obchádzka schodmi je najvhodnejším variantom


Foto: Poškodenie neskolaudovanej cyklotrasy župa rieši, obchádzka schodmi je najvhodnejším variantom

Úsek cyklotrasy Hrad - Budatín - Hrad - Strečno realizuje Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) v rámci projektu “Na bickyli k susedom” z operačného programu Interreg V-A SK-CZ. Za vybudovanie takmer štvorkilometrovej časti zaplatí župa zhotoviteľovi viac než 447-tisíc eur.

Stavbu už dnes využívajú cyklisti a chodci v rozpore s tým, že nie je skolaudovaná. Približne na druhom kilometri v smere od Budatína križuje trasu odľahčovacia stoka dažďovej kanalizácie.

Pôvodný projekt, ktorý počítal s osadením plytkého žľabu a prejazdnej mreže, museli projektanti prerábať pre nesúhlasné stanovisko spoločnosti Severoslovenské vodárne a kanalizácie, a.s. (SEVAK). Po úprave je na mieste obchádzka vyriešená dvoma schodiskami, dopravným značením a odnímateľnými cyklozábranami z oboch strán.

Opravu poškodenej trasy riešia

Pred dvoma týždňami práve spomínanom mieste obchádzky cyklotrasu poškodil prívalový dážď. Ako potvrdila hovorkyňa ŽSK Martina Remencová, župa už o probléme vie a rieši zabezpečenie opravy. Finančné prostriedky zatiaľ nie sú vyčlenené, samospráva hľadá možnosti:  

„Úsek novej „ľavobrežnej“ cyklotrasy bol poškodený po intenzívnych zrážkach a lokálnej povodni. Na mieste sa zrealizovali dve stretnutia so zhotoviteľom stavby aj s projektantom za účasti Okresného dopravného inšpektorátu, spoločnosti SEVAK, Slovenského vodohospodárskeho podniku aj Vodohospodárskej výstavby. Aktuálne hľadáme vhodné riešenia na úpravu a opravu tohto úseku.“ 

Aj keď trasa nie je oficiálne sprístupnená a cyklisti či chodci ju nemajú využívať, mnohí sa sťažovali na spôsob vyriešenia prejazdu miestom vyústenia. Župa aj SEVAK sa však zhodujú v tom, že toto riešenie je vhodné práve počas intenzívnych a dažďov:

„Rešpektovali sme požiadavky Okresného dopravného inšpektorátu, podľa ktorého bola obchádzka vhodným riešením. Ide o bezpečnosť všetkých užívateľov tejto komunikácie, keďže obchádzková trasa má slúžiť najmä v kritických situáciách – napríklad v prípade prívalových dažďov, s čím súvisí veľký objem vody v odľahčovacej stoke,“ doplnila Remencová. 

Stoka je neregulovateľná, prioritou je bezpečnosť a funkcia ochrany pred povodňami

Pôvodné navrhované riešenie v podobe plytkého žľabu s mrežou by nezaručovalo bezpečnosť cyklistov, odľahčovacia stoka slúži počas prívalových dažďov na bezpečné odvedenie prívalových odpadových vôd zo sídliska Vlčince. Do stoky preteká v čase dažďa odpadová voda, ktorá je zmesou splaškovej a dažďovej vody:

„Odpadové vody zo sídliska Vlčince sú odvádzané jednotnou kanalizáciou - teda jedným potrubím pre všetky vody, splaškové a v čase atmosférických zrážok aj dažďové. Hlavný kanalizačný zberač vedie zo sídliska ulicou Nemocničná, následne ulicou Košická do centra mesta, a ďalej do čistiarne odpadových vôd v Hornom Hričove. V križovatke ulíc Košická - Nemocničná je na potrubí hlavného kanalizačného zberača zriadená odľahčovacia komora, v ktorej je na potrubí kanalizačného zberača zriadený odľahčovací prepad, a následne za ním odľahčovacia stoka, ktorá v čase atmosférických zrážok a v čase topenia sa snehu, odvádza nariedené odpadové vody cez výustný objekt do Váhu,“ vysvetľuje fungovanie stoky Dagmar Rošková zo spoločnosti Severoslovenské vodárne a kanalizácie, a.s.


Aj keď je v odľahčovacej komore osadené zariadenie na zachytávanie pevných látok, nedokáže vždy odchytiť všetky látky, obsiahnuté v zmesi nariedenej odpadovej vody. Aj preto sa na mieste niekedy vyskytnú kúsky hygienických potrieb.

Práve tento mechanizmus fungovania, ktorý zaisťuje bezpečné odvádzanie dažďovej a splaškovej vody, by mohol byť pre cyklistov v prípade realizácie plytkého žľabu nebezpečený. Dôvodom je fakt, že odtok prívalových odpadových vôd cez odľahčovaciu stoku je neregulovateľný.

Stoku nie je možné regulovať, prejazd miestom v čase dažďov by bol nebezpečný. Zdroj: čitateľ

Aj preto SEVAK pôvodne navrhované riešenie v dokumentácii s využitím mreže zamietol. S návrhom obchádzky a osadením cyklozábran a dopravného značenia už spoločnosť súhlasila bez pripomienok. Cyklotrasa je v tomto úseku situovaná na berme hrádze, ktorá slúži predovšetkým na ochranu pred povodňovými vodami rieky Váh.

Jej prevádzkovateľom je Vodohospodárska výstavba, štátny podnik, (VV, š.p.), z tohto titulu stanovuje podmienky realizácie objektov v profile vodného toku, vrátane vyústenia odľahčovacej stoky do Váhu. Práve VV, š.p. stanovil podmienky projektantovi na osadenie zábran a značenia.

Pri rozhodovaní zvažovali aj iné možnosti

V mieste sa pritom uvažovalo aj o iných riešeniach: „V rámci prípravy uvedenej stavby sa zástupcovia SEVAK-u opakovane zúčastnili rokovaní a spolu so zástupcom investora, projektanta a iných zainteresovaných osôb sa uvažovalo aj o iných riešeniach, napríklad aj nadchodnej lávke alebo zatrubnení. Investor vybral pre neho najvhodnejšie riešenie,“ dodala Rošková. 

Žilinská župa zvolila podľa hovorkyne schody aj preto, lebo ide o najjednoduchší variant. Aj keď by si to mnohí budúci užívatelia cyklotrasy želali, vybudovať v mieste premostenie nie je možné:

„Obchádzka formou schodov je najjednoduchším variantom, ktorý nepredstavuje výrazný zásah do objektov Vodného diela Žilina. Podľa vyjadrenia projektanta iné riešenie nebolo vhodné, nakoľko v berme nie je možné vybudovať žiadne pevne zabudované objekty - napríklad mostný objekt,“ potvrdila Remencová.

Cyklotrasu zatiaľ nesmú cyklisti a chodci využívať, popri oprave úseku rieši samospráva aj možnosť predčasného užívania stavby: „Kolaudačné konanie na novú cyklotrasu k dnešnému dňu ešte nebolo zrealizované. V súčasnosti sa rieši predčasné užívanie tejto stavby. ŽSK plánuje slávnostné otvorenie cyklotrasy po vybavení potrebných povolení na predčasné užívanie, prípadne po kolaudácii,“ uzavrela hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu