Žilina platí za správu verejných priestorov viac než 3 milióny eur, radnica prehodnocuje zmenu


Foto: Žilina platí za správu verejných priestorov viac než 3 milióny eur, radnica prehodnocuje zmenu Foto: ilustračné / pixabay.com

Mesto Žilina prehodnocuje možnosti správy verejného priestranstva. To je v súčasnosti spravované viacerými externými spoločnosťami s rôznymi zmluvnými podmienkami, tie však podľa primátora nereflektujú súčasné požiadavky.

Prednosta mestského úradu preto predložil 11. mája na rokovaní Mestského zastupiteľstva dve možné alternatívy efektívnej správy. Poslanci ho uznesením zaviazali, aby ich do najbližšieho rokovania detailnejšie rozpracoval.

Prvou možnosťou sú prípravy zriadenia Technických služieb mesta Žilina ako samostatnej organizácie mesta. Druhou alternatívou sú prípravy zabezpečenia verejného obstarávania na externého správcu alebo správcov verejného priestranstva s logickou súslednosťou na jednotlivé vykonávané činnosti a so zvážením všetkých finančných, legislatívnych a obsahových rizík.


Správa verejného priestoru v meste Žilina zahŕňa:

  • čistenie ciest
  • čistenie chodníkov
  • čistenie cyklotrás
  • čistenie verejných priestranstiev
  • úpravu trávnatých plôch
  • ošetrovanie drevín a porastov
  • správu detských ihrísk
  • správu mobiliáru
  • správu zástavok MHD

V súčasnosti tieto činnosti pre mesto zabezpečuje až šesť zmluvných spoločností a ročné náklady predstavujú sumu viac ako 3,1 milióna eur. Žilinská radnica chce spravovať verejný priestor efektívnejšie: „Chceme túto činnosť zefektívniť, keďže naše okolie a jeho správa sa týka každého z nás. Je to zároveň jeden zo strategických cieľov mesta,“ povedal primátor Peter Fiabáne.

Súčasné zmluvy s externými dodávateľmi podľa samosprávy nedostatočne pokrývajú legislatívne požiadavky, keďže boli vytvorené ešte pred účinnosťou noviel zákonov, ktoré sa starostlivosti o verejné priestranstvá dotýkajú. Mesto zároveň upozorňuje na neustálu zmenu a rozširovanie verejných priestranstiev a na to, že niektoré činnosti zmluvy s dodávateľmi nepokrývajú.

Súčasťou zmlúv nie sú napríklad čistenie prístreškov MDH či komplexná dažďová kanalizácia a komunikačná sieť. Problémom je aj nedostatočná flexibilita či koordinácia jednotlivých dodávateľov pri výkone prác a ich následná kontrola.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu