Hľadáme rodinne zamerané SUV so silným naftovým motorom, automatom a pohonom 4x4


Foto: Hľadáme rodinne zamerané SUV so silným naftovým motorom, automatom a pohonom 4x4
Galéria: 9 fotiek

V rámci našej stránky Automoto Žilina na Facebooku ste možno postrehli, že okrem našich tradičných redakčných testov, sa snažíme testovanú novinku zachytiť v rámci pekných fotografii vždy aj s niektorým z konkurentov, alebo prípadne s niektorým z príbuzných modelov rámci vlastnej stajne. Po prvý krát sa nám niečo podobné podarilo zrealizovať už na jeseň minulého roka, pri našom „veľkom redakčnom teste“ dvoch technologický vyspelých Plug-in hybridných vozidiel, na ktorý sme od vás zaznamenali predovšetkým pozitívne reakcie.

Pred pár týždňami nás oslovil priamo jeden z vás, fanúšik Jozef, ktorý sa s nami chcel podeliť o svoje dojmy a názory spojené s plánovanou kúpou jeho nového vozidla. Teoretickú diskusiu v rámci sociálnej siete sme sa pokúsili posunúť  do praktickej roviny a toto je výsledok našej snahy. Nasledovné riadky preto nechápte ako porovnávací test. Ide nám skôr o bližšie predstavenie niektorých zaujímavých alternatív, ktoré aktuálne náš trh ponúka.

Jozefov záujem, vzhľadom na rodinné požiadavky ako aj voľnočasové aktivity, smeroval do kategórie SUV modelov. Medzi jeho najdôležitejšie kritériá sa radí veľkosť a predovšetkým reálna využiteľnosť batožinového priestoru, ako aj priestorové podmienky v druhom rade, spojené s možnosťou alternatívy v podobe občasného využívania 7-miestnej konfigurácie. Z hľadiska pohonu smerujú preferencie skôr k pohonu oboch náprav a podmienkou je aj automatická prevodovka, keďže automobil bude využívať aj manželka, ktorá si vyslovene potrpí na komfort v podobe automatického radenia.

Do nášho finálneho výberu sa nakoniec dostali tri typologicky podobné vozidlá. Starý kontinent reprezentuje „neutíchajúca hviezda“ Škoda Kodiaq, druhá zúčastnená je veľmi ambiciózna Kia Sorento a našu trojicu uzatvára jedno z celosvetovo najpredávanejších SUV, ktorým je Nissan X-Trail. Všetky spomenuté automobily patria do kategórie SUV, disponujú silným dieslom spojeným s automatickou prevodovku a pohonom všetkých kolies. A v neposlednom rade nesmieme zabudnúť na to, že všetky tri modely si je možné na želanie objednať aj so 7-miestnym interiérom.

Galéria: 9 fotiek

Prečo chce dnes takmer každý SUV?

O aktuálnej obrovskej popularite vozidiel z kategórie SUV netreba azda ani písať. Veď nakoniec najlepším príkladom je aj Jozef, ktorý doteraz preferoval a aj jazdil „tradičné“ vozidlá. Jeho aktuálnym automobilom je sedan Lexus IS. Na našu otázku, prečo SUV, odpovedal jednoznačne - lebo priestor a lepšie pohodlie pre celú rodinu.

Presne na tento trend reagujú všetky tri SUV z nášho výberu. Škoda Kodiaq bola po modeli Yeti druhým moderným SUV v histórii tejto českej automobilky. Naviac šlo o prvý model značky Škoda, ktorý môže disponovať až 7-miestnym interiérom. Na našom trhu sa medveď objavil už koncom roka 2016. No napriek tomu toto vozidlo neustále priťahuje obrovskú pozornosť a záujem okolia. Novinkou modelového radu Kodiaq sú naviac dve nové verzie. Okrem štandardného modelu môžete siahnuť už aj po drsnejšej verzii Kodiaq Scout resp. po športovejšom ekvivalente v podobe modelu Kodiaq Sportline, čo je prípad nášho vozidla. Technika pod kapotou je pri všetkých troch alternatívach praktický totožná. Hlavné rozdiely predstavuje odlišný dizajn a výbava.

Naopak, Kia Sorento existuje už vo svojej 3 generácii. Prvá generácia bola predstavená už v roku 2002. Aktuálne tretie pokračovanie debutovalo v roku 2014. Avšak, len prednedávnom absolvoval model Sorento modernizáciu v podobe faceliftu. Aj pri tomto modeli existuje okrem tradičnej verzie, tiež športovo ladený bodykit alebo lepšie povedané výbavový stupeň, s tradičným označením Kia Sorento GT Line, čo bol aj prípad nášho vozidla.

Z našej trojice má najdlhšiu tradíciu spojenú s výrobou vyvýšených vozidiel s pohonom všetkých kolies jednoznačne japonský Nissan. Mnohé z týchto modelov sa stali doslova legendami vo svete offroadov. Model Nissan X-Trail existuje od roku 2000. Aktuálne je v predaji jeho 3. generácia z roku 2013. Avšak aj Nissan X-Trail podstúpil prednedávnom omladzovaciu kúru v podobe faceliftu.

Kým model Škoda Kodiaq ešte len začína písať svoju históriu, pri Nissan X-Trail resp. Kia Sorento je pri medzigeneračnom porovnaní jasne cítiť smer, ktorým sa v posledných rokoch uberá kategória vozidiel. Inými slovami, naladenie a nadanie pre offroad jazdu čiastočne ustupuje komfortu spojenému so špičkovými jazdnými vlastnosťami na asfaltových komunikáciách.

Magnetom pre oči sa stáva Kodiaq Sportline

Ako sme už uviedli mnohokrát, dizajn je do značnej miery subjektívna záležitosť. Napriek tomu panovala v našom redakčnom tíme, vrátane nášho hosťa, vzácna zhoda. Najväčším „fešákom“ zo zúčastnenej trojice je Škoda Kodiaq Sportline. Stojí minimálne na zamyslenie, ako by to dopadlo v prípade „obyčajnej“ verzie českého medveďa s menej nápaditým farebným odtieňom. Faktom však je, že v Mladej Boleslavi sa podarilo vo verzii Sportline vštepiť modelu Kodiaq vskutku dynamickú a pohľadanú identitu.

Ako veľmi dobrá sa v tomto smere javí taktiež investícia 744 eur do metalického laku s odtieňom červená Velvet. Na druhej strane treba objektívne dodať, že ani pri ďalších dvoch zúčastnených nie je po dizajnovej stránke nijako zvlášť cítiť ázijské korene automobiliek Kia a Nissan. Už z našich obrázkov je badať, že Sorento pôsobí ako najväčšie, predovšetkým v parametri celkovej šírky. Kia okrem majestátnosti pridáva aj najluxusnejší dojem z trojice. Nissan vďaka najvýraznejšej prednej časti pôsobí mimoriadne dynamickým až atletickým dojmom. Zároveň je z modelu X-Trail sú už na pohľad azda najviac cítiť jeho offroad gény, spojené s nespochybniteľným nadaním pre jazdu v teréne, ako aj silnou tradíciou značky Nissan práve na tomto poli.


Kia SorentoNissan X-TrailŠkoda Kodiaq
Dĺžka4 800 mm4 690 mm4 697 mm
Šírka1 890 mm1820 - 1830 mm1 882 mm
Výška1 690 mm1710 - 1740 mm1 676 mm
Rázvor2 780 mm2 705 mm2 791 mm
Svetlá výška185 mm210 mm187 mm

S bagom na bicykel si najlepšie poradilo Sorento

Pri hodnotení praktickej stránky sa v hlavnej úlohe predstavil Jozefov „bag“ určený na prepravu bicykla. Práve cyklistika patrí k najväčším koníčkom nášho hosťa. Medzi jeho hlavné požiadavky na nový automobil tak logicky patrí čo najjednoduchšia preprava spomenutého športového náčinia. V tomto prípade sme preto pri batožinových priestoroch neboli ani tak zvedaví na „litrovú“ kapacitu, ktorú vo svojich materiáloch uvádzajú výrobcovia, ale na reálnu možnosť uskladnenia spomínaného bagu.

Hneď na úvod prichádzame so zaujímavým postrehom smerom k Simply Clever riešeniam značky Škoda. Pri čo najefektívnejšej preprave bagu je totiž potrebné demontovať kryciu roletku batožinového priestoru. Pri modeloch Kia Sorento a Nissan X-Trail mysleli konštruktéri aj na tento detail a roletka sa dá dočasne uskladniť pod podlahou. Paradoxne, práve Škoda Kodiaq so záplavou iných a zaujímavých chytrých riešení takúto možnosť neponúkla.


Samotný bag sa bez väčšej námahy zmestil podľa očakávania do všetkých troch SUV. Najlepšie si s ním poradila Kia Sorento, kde ho bolo možné umiestniť prakticky rovnobežne s operadlami zadných sedadiel, čím sa získal užitočný priestor aj na odloženie ďalšej batožiny. O niečo menej širším kufrom podľa nášho porovnania disponuje Škoda Kodiaq, kde už musel byť bag umiestnený mierne šikmo. Obdobná situácia nastala aj pri Nissan X-Trail, ktorý optický ponúka najmenší batožinový priestor citeľne sa zužujúci smerom k vrchnej časti.

Naopak, pri modeli X-Trail vyslovene teší jednoduchá možnosť predelenia podlahy v batožinovom priestore, ktorá veľmi dobre a efektívne fixuje drobné predmety. Kodiaq boduje efektívne vyriešeným ťažných zariadením. To je možné rýchlo, jednoducho a čisto sprevádzkovať prostredníctvom elektronického tiahla v batožinovom priestore. Sorento nás potešilo plnohodnotnou rezervou umiestnenou v spodnej časti nárazníka. Avšak, aspoň dojazdovou rezervnou pneumatikou disponovala aj Kia i Nissan a to sa rozhodne počíta.


Kia SorentoNissan X-TrailŠkoda Kodiaq
Základný objem kufra660 l565 l720 l (630 l s rezervnou pneu)

Veľmi dobrá variabilita druhého radu, s možnosťou posúvania sedačiek resp. naklápania operadiel, panuje pri všetkých troch vozidlách. Traja pasažieri majú vzadu najviac životného priestoru v modeli Sorento, predovšetkým vzhľadom na pocit vnútornej šírky, Kia naviac boduje aj prakticky neexistujúcim stredovým tunelom, čo prostredný pasažier v druhom rade ocení predovšetkým pri dlhšom presune. Na nedostatok miesta v druhom rade sa nemožno sťažovať ani pri Nissan resp. Škoda.

X-Trail príjemne prekvapil citeľne menej výrazným stredovým tunelom akým disponuje Kodiaq. V Nissane posed určite ocenia najmä deti. Prednosťou je vynikajúci výhľad z druhého radu, dosiahnutý vďaka koncepcii tzv. divadelného usporiadania. Model značky Škoda má naopak mierne navrch, predovšetkým v priestore pre nohy a kolená, ako aj špičkovou vzdušnosťou pre hlavy a to aj napriek panoramatickému strešnému oknu.


Technologickým priekopníkom je značka Nissan

Jednou z hlavných predností japonskej značky Nissan je predovšetkým bohatá výbava. Jedným dychom treba dodať že to bol práve Nissan, kto dnes už pomerne bežné prvky výbavy spomedzi mainstream výrobcov, ponúkal medzi prvými. Typickým príkladom tohto tvrdenia ja napríklad funkcia monitorovania okolia vozidla, z vtáčej perspektívy, prostredníctvom kamier. Japonci dnes tento užitočný prvok ponúkajú prakticky vo všetkých svojich modeloch, začínajúc najmenším Nissan Micra!

Kamerami s náhľadom okolia disponovali samozrejme všetky naše SUV. Najviac sa nám vyobrazenie pozdávalo pri modeli Sorento, za ktorým nasledoval Kodiaq a trojicu uzatváral paradoxne priekopnícky Nissan, pod čo sa podpísal aj najmenší displej, nachádzajúci sa práve v modeli X-Trail.

Všetky vozidlá disponovali tiež širokým balíkom dnes dostupných jazdných asistentov. To isté môžeme povedať aj o prítomnosti automatickej prevodovky. Zaujímavosťou ale je že každý z výrobcov pritom vsádza na inú konštrukciu automatu. Kia Sorento využíva klasický hydrodynamický meničový automat, ktorý po modernizácii dostal už 8-stupňov. Nissan naopak vsádza na variátor Xtronic - CVT.  Práve táto prevodovka nás svojou funkciou prekvapila najviac. Úplne prirodzene a precízne funguje aj zmena jednotlivých predvolených prevodových stupňov. Ostatní výrobcovia CVT prevodoviek by si preto mohli brať práve od značky Nissan príklad. A nakoniec Škoda. Tá podľa očakávania vsádza tradične na dvoj-spojkovú prevodovku DSG. Aj v tomto prípade sa nám zdal jej chod o niečo precíznejší ako tomu bolo v minulosti. Podpísal sa pod to pravdepodobne vylepšený software.

Záverečný pohľad do cenníka

Z hľadiska cenovej politiky boduje najatraktívnejšou cenovkou Nissan X-Trail. Japonské SUV je dostupné s pohonom predných kolies ako aj vo verziách 4x4. V ponuke má celkovo 3 motorizácie (1 benzín + 2 x diesel) a štyri výbavové stupne. K dispozícii je okrem automatu aj manuálna prevodovka. V rámci popísaných variácii je na tom obdobne aj Škoda Kodiaq. Aj tento model môžete mať vo verziách 4x2 resp. 4x4. Aj keď momentálne oficiálne cenníky automobilky obsahujú len dieslové motorizácie. Okrem automatu DSG sú aj v pri modeli Kodiaq k dispozícii tiež manuálne prevodovky. V ponuke sú ďalej 3 výbavy pre základný model ako aj dva samostatne postavené modely Scout a Sportline. Zdanlivo najvyššiu cenníkovú cenu ponúka model Kia Sorento. Aj v tomto prípade ale platí staré známe niečo za niečo. Sorento je totiž dostupné len s jedinou motorizáciou a len s pohonom všetkých kolies. Aj orientácia v cenníku je najjednoduchšia práve pri modeli Kia. Zákazník si vyberá medzi manuálnou prevodovkou s jednou výbavou resp. automatom s troma výbavami.

Galéria: 9 fotiek

Prehľad najdostupnejších modelov


Kia Sorento 2,2 CRDi GoldNissan X-Trail DIG-T 160 VisiaŠkoda Kodiaq 2,0 TDI Active
MotorVznetový (2,2 l)Zážihový (1,6 l)Vznetový (2,0 l)
Pohon4x44x24x2
Výkon147 kW / 200 koní120 kW / 163 koní110 kW / 150 koní
Krútiaci moment441 Nm240 Nm340 Nm
Hmotnosť1821 - 1965 kg1460 - 1570 kg1667 - 1710 kg
Max. rýchlosť205 km/h200 km/h199 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h9,0 s9,7 s10,1 s
PrevodovkaManuálne - 6 st.Manuálne - 6 st.Automatická - 7 st.
Priemerná spotreba5,7-6,0 l/100 km6,2 l/100 km4,9-5,0 l/100 km
Cena32 990 €20 500 €28 140 €

Prehľad porovnávaných modelov


Kia Sorento 2,2 CRDi GT LineNissan X-Trail 2,0 dCi 177 Tekna Xtronic All-Mode 4x4Škoda Kodiaq Sportline 2,0 TDI 
MotorVznetový (2,2 l)Vznetový (2,0 l)Vznetový (2,0 l)
Pohon4x44x44x4
Výkon147 kW / 200 koní130 kW / 177 koní140 kW / 190 koní
Krútiaci moment441 Nm380 Nm400 Nm
Hmotnosť1842 - 1991 kg1675 - 1770 kg1752 - 1795 kg
Max. rýchlosť205 km/h196 km/h210 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h9,4 s10,0 s8,9 s
PrevodovkaAutomatická - 8 st.Automatická - XtronicAutomatická - 7 st.
Priemerná spotreba6,2 - 6,5 l/100 km6,0 l/100 km5,7 l/100 km
Cena45 590 €38 900 €41 290 €

Oplatí sa investícia do tretieho radu sedadiel?

Všetky naše tri SUV si je možné na želanie zaobstarať aj s tretím radom na sedenie, teda v 7-miestnej konfigurácii. Výhodou je, že takáto konfigurácia v zloženom stave prakticky nijako zásadne neobmedzuje batožinový priestor. Na druhej strane stále platí, že tretí rad je vo všetkých prípadoch reálne najlepšie využiteľný na prepravu detí. Ak chcete pravidelne využívať viac ako 5-miest na sedenie, odporúčame vám zvážiť aj iný typ vozidla. Do úvahy prichádza napríklad niektorá z už pestrej ponuky „osobných dodávok“. Ak však potrebujete len pár krát do roka previezť na kratšiu vzdialenosť viac ako 5 pasažierov, riešenie určite predstavujú aj SUV z nášho výberu. Inak nám investícia do 7-miestnej verzie nedáva príliš veľký zmysel.


Kia SorentoNissan X-TrailŠkoda Kodiaq
Príplatok za tretí rad1 000 eur1 600 eur (N-Connecta)
1 000 eur (Tekna)

990 eur (Sport Line)
1 364 eur (Kodiaq Active)

PoznámkaNie je možné kombinovať s výbavou GT LineNie je k dispozícii v dvoch najnižších výbavách

V konečnom dôsledku sa aj v tomto prípade potvrdilo, že aj keď sú už dnešné autá do značnej miery veľmi podobné, stále sa medzi nimi nájdu aj určité rozdiely spojené s prednosťami typickými pre tú či onú automobilku. Konečné rozhodnutie ohľadne najlepšej voľby rodinne orientovaného SUV s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies preto nechávame na vás.

Na záver by sme chceli poďakovať našim partnerom Auto Becchi, s.r.o, Point a.s. Žilina a IMPA Žilina, s.r.o. ako aj nášmu fanúšikovi a čitateľovi Jozefovi.




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik