Škoda 105/120 oslavuje jubileum 40 rokov


Foto: Škoda 105/120 oslavuje jubileum 40 rokov
Galéria: 3 fotky
Foto: Škoda auto

Písal sa september 1976, keď bol československej verejnosti po prvý krát predstavený nový model domácej automobilky, Škoda 105/120. Nástupca modelu Škoda 100/110 vznikal v komplikovaných časoch. Zahraničné automobilky už v drvivej väčšine upúšťali od koncepcie všetkého vzadu, (hnaná zadná náprava, ako aj motor umiestnený vzadu). Samotná Škodovka pracovala už v tých časoch na vozidle s modernejšou koncepciou a motorom vpredu.

Vzniklo dokonca aj niekoľko pojazdných prototypov modelu s interným označením Škoda 760. Do sériovej výroby sa aj napriek tomu dostala práve legendárna „sto dvadsiatka“. Aj keď sa na prvý pohľad môže tento model javiť ako rozsiahly facelift modelu Škoda 100, nie je tomu tak. Novinka z roku 1976 prináša so sebou oproti predchodcovi množstvo významných inovácii. Bezpečnosť vylepšilo umiestnenie palivovej nádrže pod zadnými sedadlami, ako aj stĺpik riadenia s dvomi kĺbmi. Pribudli deformačné zóny a typické kvílenie motora bolo eliminované chladičom umiestneným v prednej časti a podobne. Vozidlo sa postupne modernizovalo prakticky počas celého výrobného cyklu.

Významná zmena prichádza v roku 1983. Rozsiahla modernizácia prináša nový dizajn s plastovými nárazníkmi, modernou maskou chladiča s integrovanými svetlami a smerovkami. Nová zadná náprava dostala väčší rozchod a na prednej náprave je dostupné hrebeňové riadenie. Vo výrobe vydržal tento model až do roku 1990, teda úctyhodných 14 rokov.

Celkovo sa z neho predali približne 2 milióny kusov, okrem domáceho Československa smerovala významná časť produkcie na export vrátane západných trhov. Posledná séria vyrobených kusov Škoda 135 už disponovala motorom z nástupného modelu, ktorým bola túžobne očakávaná „moderná“ Škoda Favorit.

Škoda 120 je mnohými milovaná a inými zase nenávidená. Faktom ale je, že u mnohých z nás vyvoláva nostalgiu. Najmä pre starších je toto auto symbolom šoférskych začiatkov. A aké sú tie vaše spomienky na tento model ?




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik