Na Kysuciach stále chýba približne 23-kilometrový úsek diaľnice D3. Stavba medzi žilinskou mestskou časťou Brodno a Čadcou má byť podľa optimistických vyhliadok dokončená najskôr okolo roku 2030. Najnovším krokom, ktorý priblíži výstavbu, bolo verejné prerokovanie štúdie realizovateľnosti, ktoré sa uskutočnilo vo štvrtok 30. marca. O jeho výsledkoch informoval Žilinský samosprávny kraj.
Vedenie župy malo k vypracovanej štúdii množstvo pripomienok. Hlavným problémom dokumentu má byť nezohľadnenie rôznych vplyvom v regióne, ale aj v Poľsku či Česku. V susedných krajinách totiž postupne dokončujú úseky rýchlostných ciest, ktoré smerujú na Slovensko. Štúdia realizovateľnosti predmetného úseku diaľnice D3 však v najbližších 10 rokoch nepočíta s takmer žiadnym nárastom dopravy z poľskej strany.
„Na stretnutie sme prišli s vlastným analytickým materiálom ÚHP ŽSK k štúdii, v ktorom upozorňujeme na nezrovnalosti, týkajúce sa použitých dát pri výpočtoch, kde sa mnohé špecifiká regiónu a jeho pripojenia na Poľsko a Česko, kde žije takmer 10 miliónov obyvateľov, takmer nebrali do úvahy. Tiež máme pochybnosti o údajoch ktoré vstupovali do dopravného modelu,“ uviedla županka Erika Jurinová.
Predsedníčka kraja taktiež trvala na tom, aby diaľničiari a rezort dopravy vyhodnotili všetky pripomienky zo štvrtkového stretnutia a následne upravili metodiku analýzy realizovateľnosti diaľnice. Model považuje za umelo podhodnotený aj Matej Fabšík, aktivista D3 pre Kysuce a člen komisie dopravy ŽSK. Je preto rozhodnutý vyzvať Poľsko aj Česko na overenie použitých dát.
„Našou snahou je, aby v štúdii boli čísla, ktoré odzrkadľujú realitu a aby sme sa pripravili na to, čo nás skutočne čaká. D3 je diaľnica, ktorá sa síce bude nachádzať na Kysuciach, ale ovplyvní aj celé Slovensko a prihraničie. V nasledujúcom období budeme rozporovať dané zistenia u objednávateľa, ktorým je NDS a taktiež u spracovateľa štúdie – spoločnosťou AFRY CZ, s.r.o.,“ doplnil Matej Fabšík.