Žilinská univerzita v Žiline (UNIZA) má nové Laboratórium umelej unteligencie (LUIZA). V novobudovanej školiacej miestnosti LUIZA prebiehajú prezenčne i dištančne vzdelávacie kurzy, ktoré vzdelávajú mnohých študentov, výskumníkov aj učiteľov v oblasti umelej inteligencie, strojového učenia a kybernetiky. Študenti riešia pomocou nových technológií aj zložité výpočtové úlohy.
„Podarilo sa nám vytvoriť zázemie s kvalitným hardvérovým vybavením, ktoré splní aj náročné požiadavky výskumníckych skupín a doktorandov. Študenti, ktorí potrebujú riešiť úlohy vo veľkej výpočtovej sile, si môžu rezervovať počítač od štvrtka do nedele, “ vysvetľuje profesor Róbert Hudec z fakulty elektrotechniky a informačných technológií UNIZA.
V laboratóriu LUIZA môžu využívať výpočtovú techniku s grafickými kartami RTX3060, ktorá obsahuje 3584 CUDA jadier využiteľných pre náročné výpočty či simulácie. Súčasťou laboratória sú aj dve výkonnejšie karty RTX3080, každá s 8704 jadrami, takže laboratórium s 21 počítačmi ponúka viac než 90 000 GPU jadier.
Slávnostné otvorenie laboratória LUIZA sa uskutočnilo 11. novembra 2022 v Univerzitnom vedeckom parku Žilinskej univerzity. Nová školiaca miestnosť vznikla vďaka rozvojovému projektu Hybridné vzdelávanie v oblasti umelej inteligencie, strojového učenia a kybernetiky na UNIZA, financovanému z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Laboratórium LUIZA sa taktiež tri dni v týždni využíva aj na výučbu v oblasti počítačovej grafiky a programovania, pričom študenti riešia i zložitejšie výpočtové a kreatívne úlohy. Ďalšie dni ju môžu využívať doktorandi alebo výskumníci pri riešení svojich doktorských prác alebo vedeckovýskumnej činnosti. Na výkonnejšie počítače sa môžu prihlásiť zo svojho počítača z domu a využívať tak výpočtový hardvér laboratória LUIZA vzdialene.
„Mať k dispozícii kvalitné technické zázemie a podporu odborníkov je pre všetkých, ktorí chcú napredovať v nových technológiách, veľkým benefitom,“ dodáva profesor Róbert Hudec, pričom vyzvihuje aj prínos hybridnej formy vzdelávania. Tá je podľa neho najmä o časovom manažmente - študenti sa učia vtedy, keď to potrebujú a majú na výuku čas.