Súťaž na dopravu v Žilinskom kraji opäť zdržujú námietky. Riziko výpadku už nehrozí


Foto: Súťaž na dopravu v Žilinskom kraji opäť zdržujú námietky. Riziko výpadku už nehrozí Foto: ilustračné

Žilinský samosprávny kraj obstaráva dopravcu, ktorý bude zabezpečovať dopravné služby prostredníctvom spojov autobusovej prímestskej dopravy v regiónoch Liptov a Orava. Lehota na predkladanie ponúk sa musela niekoľkokrát posúvať a aj keď mal byť víťaz známy už tretieho mája, aktuálne nie je jasné, kto bude prepravovať obyvateľov Žilinského kraja v týchto dvoch regiónoch od októbra 2022. O obstarávaní opäť rozhoduje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) kvôli námietkam zo strany dopravcov.

„V týchto dňoch prebiehajú revízne postupy zo strany Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý vyhodnocuje podané námietky zo strany dopravcov. Je vydané predbežné oznámenie a v procesoch verejného obstarávania sa bude môcť pokračovať až po vydaní rozhodnutia UVO. Z tohto dôvodu sa lehoty na predkladanie ponúk budú posúvať. Možnosť účasti na otváraní ponúk bude umožnená iba subjektom, ktoré podali ponuku. Verejnosť po skončení súťaže bude mať možnosť nahliadať do výsledkov aj priebehu verejnej súťaže,“ potvrdila Lucia Lašová, hovorkyňa Žilinskej župy.

Žilinský samosprávny kraj sa už v minulosti pokúsil vysúťažiť dopravcov pre jednotlivé regióny, čiastočne sa to podarilo. Práve obštrukcie zo strany dopravcov ale spôsobili, že pre niektoré regióny museli byť podpísané dočasné zmluvy bez transparentného obstarania. Podstatnú rolu v predlžovaní lehôt, ktoré vo finále donútili samosprávu objednať dopravu bez súťaže, zohrávala Rada Úradu pre verejné obstarávanie, ktorá je čiastočne obsadená politickými nominantmi.

Napriek tomu, že zákon ukladá rade rozhodnúť o odvolaní do 45 dní odo dňa doručenia, orgán nerozhodol. Nielenže porušil zákon, ale prispel k zmareniu súťaže. Podľa predsedníčky ŽSK Eriky Jurinovej to mohlo byť účelové:

„Hnutie OĽANO začiatkom septembra na tlačovej konferencii hovorilo o vážnych indíciách, že Rada ÚVO chce transparentnú súťaž politicky pochovať. Členmi Rady ÚVO sú aj ľudia blízki Ivanovi Kmotríkovi. Konečným užívateľom výhod firiem, ktoré súťaž zdržovala námietkami, je človek dlho spolupracujúci s Kmotríkom. Hnutie OĽANO preto vyzvalo Radu ÚVO, aby rozhodla odborne a nie na základe politických tlakov.“


Pre niektoré regióny župa v dôsledku nedodržania časových lehôt zrušila súťaž a rokovala so súčasnými dopravcami o predĺžení platných zmlúv. Výhoda vo vyjednávaní sa tak vo veľkej miere presúvala stravu týchto dopravcov, pretože samospráva si nemohla dovoliť ponechať regióny bez prímestskej autobusovej dopravy. Vďaka nedávnej legislatívnej úprave by už takáto situácia nemala v budúcnosti nastať.

Mimoriadna situácia dostane nové mimoriadne možnosti

Parlament pred pár dňami schválil novelu zákona o cestnej doprave, ktorá začne platiť od júla a nový paragraf v znení zákona myslí aj na núdzové opatrenia na zamedzenie prerušenia poskytovania dopravných služieb. O ten žiadali kraje, keďže ŽSK nie je jediný, kto pripravuje súťaž na obstaranie dopravcov.

Ak by opäť hrozilo prerušenie alebo ukončenie poskytovania dopravných služieb, župy ako objednávatelia môžu na dobu nevyhnutnú uzatvoriť zmluvu priamym zadaním, doplniť uzatvorenú zmluvu bez verejnej súťaže alebo rozhodnúť o uložení poskytovania dopravných služieb dopravcovi, ktorý je spôsobilý na prevádzkovanie.

Medzi situáciami opísanými ako bezprostredne hroziace nebezpečenstvo je aj prípad, kedy bola vyhlásená verejná obchodná súťaž alebo verejné obstarávanie, avšak neboli ukončené a zmluvy uzatvorené. Identická situácia sa stala aj na kraji. V minulom roku aj s prispením pandémie narástli výdavky na prímestskú autobusovú dopravu o vyše 5 miliónov eur. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu