Redakčný test: Opel Insignia GSi Grand Sport - Čerešnička na torte


Foto: Redakčný test: Opel Insignia GSi Grand Sport - Čerešnička na torte
Galéria: 55 fotiek

Model Insignia predstavuje v súčasnosti vlajkovú loď tradičného nemeckého výrobcu s bleskom v logu. Zároveň pre značku Opel predstavuje nová generácia modelového radu Insignia určitú dávku nostalgie. Ide totiž o posledný model Opel, ktorý vznikal ešte kompletne pod krídlami koncernu General Motors. V nedávnej minulosti sme už mali možnosť v našom teste preveriť verziu s karosériou typu liftback - Insignia Grand Sport, ako aj verziu kombi, ktorá dostala označenie Insignia Sports Tourer.

V oboch prípadoch v nás nová generácia modelu Insignia zanechala vyslovene pozitívne dojmy. Dovolím si dokonca povedať, že spolu s týmto modelom prišiel do dovtedy „pokojného“ D-čkového segmentu, vyslovene čerstvý vietor! Okrem už dvoch spomenutých karosárskych verzii si je možné nový Opel Insignia zadovážiť aj v outdoorovej verzii Country Tourer, resp. aj športovej verzii GSi. A práve „ostrú“ verziu sme vďaka našej spolupráci so žilinským zastúpením značky Opel, mali možnosť aktuálne podrobiť nášmu tradičnému testu.

Nový Opel Insignia GSi Grand Sport so špičkovou zážihovou motorizáciou 2,0 Turbo 4x4, v kombinácii s 8-st. manuálnou prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť Autotip spol. s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Opel v našom regióne.

V nedávnej minulosti bolo pri športových vozidlách značky Opel zaužívané označenie OPC, teda Opel Performance Center. Ako prvé preto padne do oka pri najnovšej generácii ostrého modelu Insignia jeho označenie, teda skratka GSi. Automobiloví znalci a nadšenci pritom vedia, že za skratkou GSi (Grand Sport injection), sa ukrýva minimálne rovnako legendárne označenie akým je OPC. Skratku GSi preslávil naposledy model Opel Kadett GSi. Opel sa teda pri aktuálnej generácii modelu Insignia vracia k označeniu GSi po viac ako 30 rokoch.

Technici z vývojového centra nemeckej automobilky si dali v tomto prípade mimoriadne záležať na tom, aby skratka GSi priniesla citeľne väčšiu porciu emócii z jazdy, ako dokáže poskytnúť „bežný“ model Insignia. Mnohí zainteresovaní síce môžu namietať, že minulá generácia s prívlastkom OPC disponovala vyšším výkonom a 6-valcovým motorom. Novinka s „len“ 4-valcom ju aj napriek tomu prekonáva. Najlepším dôkazom toho je výrazne lepší čas na jedno kolo, dosiahnutý na legendárnej severnej slučke okruhu Nürburgring!

V prospech nového modelu hovorí tiež o približne 170 kg nižšia hmotnosť a hlavne lepšia agilita a obratnosť. Pod ňu sa v nemalej miere podpísal unikátny pohon 4x4 s dvomi samostatnými spojkami na zadnej náprave. Oproti základnému modelu ponúka Insignia GSi taktiež výrazne prepracovaný podvozok. Mierne znížená je svetlá výška a samozrejmosťou sú v tomto prípade aj adaptívne tlmiče, ako aj mnoho ďalších detailov.

Mnohí z nás pritom ocenia, že verzia GSi je dostupná v oboch karosárskych prevedeniach. Okrem nami testovaného lifbacku môže emblémom GSi disponovať aj v praktická verzia kombi. Na našom trhu sú pre tento model ešte stále k dispozícii obe motorizácie. „Slabšou“ alternatívou je v tomto prípade turbodiesel 2,0 CDTI BiTurbo s výkonom 210 koní. Aj napriek jeho viac ako slušným parametrom má lepší cveng nami testovaná benzínová verzia. Tá pozostáva zo zážihovej pohonnej jednotky 2,0 Turbo s výkonom až 260 koní.

V oboch prevedeniach je štandardom spomínaný unikátny pohon všetkých 4 kolies, ako aj 8-st. automatická prevodovka, z dielne renomovaného japonského výrobcu Aisin. Záujemcovia o benzínový variant by sa však mali poponáhľať. Žiaľ aj tento špičkový motor sa zaradil do zoznamu „obetí“ aktuálne najprísnejšej emisnej normy.

Čo dokáže v praxi ponúknuť nový Opel Insignia s magickým prívlastkom GSi?

Decentný ale pritom už na pohľad dynamický 

Pri vonkajšom dizajne nového modelu Opel Insignia GSi upúta povestná nemecká striedmosť so zmyslom pre detail. Výkonná verzia nedostala žiadny obzvlášť „agresívny tuning“ a aj napriek tomu pôsobí veľmi dynamicky a športovo. Prednej časti dominuje pozmenený nárazník. Modul pre hmlové svetlá tu nahradili naznačené nasávacie otvory, ktoré však reálnu funkciu neplnia. Symbolickou aj naďalej ostáva typická maska chladiča a predovšetkým špičkové svetlomety s Matrix LED technológiou.

Galéria: 55 fotiek

Vďaka ich špičkovým svetelným účinkom Opel vytŕča nad konkurenciou. Dynamickú bočnú siluetu verzie GSi zdobia športové prahy a predovšetkým 20-palcové kolesá, obuté na renomovaných pneumatikách Michelin Pilot Sport. To že sa Opel nezameriava len na efekt, jasne dokazujú aj väčšie brzdové strmene, ktoré k tomu zdobí emblém značky Brembo! Nenápadne ale zároveň zásadne je pozmenená aj zadná časť. Odtrhovú hranu kufra zdobí v prípade verzie GSi decentné krídlo. Modifikovaný nárazník dostal po bokoch vertikálne plôšky s odrazovými svetielkami.

Najväčšiu pozornosť ale púta efektná dvojica koncoviek výfukového systému, ktorá je aj reálne funkčná! Celkový športový efekt ešte viac umocňuje znížená svetlá výška. Celkovo pôsobí Insignia GSi už opticky doslova ako prilepená k vozovke. Vonkajšie rozmery zostali v porovnaní so základným modelom bezo zmien. Nový Opel Insignia Grand Sport GSi meria 4897 mm, šírka vozidla dosahuje 1863 mm, výška atakuje 1455 mm a rázvor náprav má veľkorysých 2829 mm.

V prípade modelu GSi platí že aj výkonný liftback môže byť z hľadiska každodenného používania príjemne praktickým. Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní nezmenených 490 litrov. Kufor pôsobí na pohľad mierne plytkým dojmom. Všetko ale kompenzuje skutočne nadštandardná dĺžka ložnej plochy. Priestor pod podlahou vypĺňa subwoofer audio sústavy Bose. Z praktických riešení spomeňme možnosť sklápania zadných operadiel priamo z batožinového priestoru. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1450 litrov. Bonusom je určite aj optimálne rovná podlaha. Krycie plato je ale pri preprave nadmerných predmetov potrebné uskladniť mimo vozidla.

Galéria: 55 fotiek

Interiér s výnimočnou atmosférou

To že máme dočinenia s výkonnou verziou modelového radu Opel Insignia, odhalíte veľmi rýchlo aj po usadení sa do interiéru. Základná hierarchia ako aj proporcie palubnej dosky zostali logicky zachované. Pochváliť v tomto smere opäť musíme výber materiálov ako aj ich precízne dielenské opracovanie. Okrem detailu v podobe koberčekov s výšivkou emblému GSi, nachádzame v interiéri aj niekoľko vyslovene funkčných rozdielov oproti štandardnému modelu.

Za zmienku stojí rozhodne multifunkčný športový volant s mierne anatomicky sploštenou spodnou častou. Obšitý je z veľkej časti príjemnou perforovanou kožou. Unikátnu atmosféru modelu GSi je možné ešte viac precítiť vďaka špičkovo tvarovaným anatomickým sedačkám. Nejde pritom o vyslovene nekompromisné športové „korýtka“. Aj keď chrbtová časť s integrovanou opierkou hlavy sa vyznačuje veľmi dobrou fixáciou tela, sedacia časť je zároveň optimálne prispôsobená na každodenné používanie. Inými slovami, pri nastupovaní resp. vystupovaní nie je potrebná žiadna telesná gymnastika.


Špičkové sedačky sa dajú nastaviť podľa osobnej preferencie v skutočne veľmi širokej škále. Tradičnou špecialitou značky Opel je certifikát AGR - akcia zdravý chrbát. Ten značí že pri vývoji sedačiek sa spolupodieľal aj tím ortopédov. V neposlednom rade musíme spomenúť, že sedadlá disponujú okrem vyhrievania či ventilovania dokonca aj masážnou funkciou. Modelu Insignia GSi sa dá len ťažko niečo vytknúť aj po ergonomickej stránke. Prístrojový panel najvyššej rady je tvorený kombináciou veľkého 8-palcového displeja uprostred a analógových ukazovateľov po stranách. Grafickú podobu je možné prispôsobiť v dvoch režimoch.

Galéria: 55 fotiek

Okrem tzv. cestného vyobrazenia je k dispozícii aj športový mód s dominantným analógovým rýchlomerom v centre pozornosti. Prémiovú atmosféru evokuje farebný Head up displej, na ktorom si sa dajú meniť zobrazované údaje. Centrálny monitor infotaimentu IntelliLink s priemerom 8 palcov poznáme už z viacerých modelov značky Opel. Za širokým spektrom dostupných funkcii mierne zaostáva len 360 stupňový náhľad na okolie vozidla. Tu by sme určite privítali ešte o niečo lepšie rozlíšenie.

Vítanou špecialitou modelu GSi je možnosť individuálneho prispôsobenia športového režimu. Aj priestorové podmienky v druhom rade sú prakticky identické so základným modelom Insignia. V praxi sa tu aj napriek líniám s pozvoľne klesajúcou strechou bez problémov usadí aj dvojica nadpriemerne urastených pasažierov. Ich cestovný komfort okrem výduchov ventilácie zlepšujú aj dva USB sloty pre dobíjanie mobilných zariadení. Z hľadiska celkovej výbavy predstavuje model GSi pomyselný výbavový strop.

So zaujímavých prvkov nami testovaného vozidlo s niektorými prvkami v opcii spomeňme okrem Matrix full LED svetlometov či špičkových sedačiek, taktiež aj balík jazdných asistentov vrátane adaptívneho tempomatu a parkovacieho asistenta, špičkovú audio sústavu Bose či strešné okno a iné.

Jazda v znamení bezkonkurenčného kontaktu s vozovkou

Už pri nedávnom teste verzie Sports Tourer sme boli doslova unesení z jazdných vlastností novej generácie modelu Opel Insignia. Pod kožu sa nám dostala predovšetkým agilita spojená so špičkovou schopnosťou zatáčania do zákrut. Zdôrazňujeme pritom, že Insignia je už poriadny kus auta. V nemalej miere sa pod ňu podpísal práve unikátny pohon všetkých kolies, ktorý je štandardom aj pri všetkých verziách GSi. Pri štandardnej verzii s turbodieslom o výkone 170 koní v určitých situáciách akoby chýbalo ešte väčšie stádo koní pod prednou kapotou.

Galéria: 55 fotiek

Tento neduh pri testovanej verzii s prelínaným benzínovým 2-litrom a výkonom 260 koní rozhodne odpadá. A spomínanému výkonu nepovažujeme model Insignia GSi za vyslovene brutálne náčinie pri jazde v priamke. Silnou stránkou tohto modelu je predovšetkým pôsobivá schopnosť prechádzať zákrutami v skutočne vysokom tempe. Podvozok dokáže priam dokonalo priľnúť aj k vozovke s nie úplne najkvalitnejším povrchom. Podpísali sa pod to v nemalej miere kolesá s priemerom 20 palcov obuté na vynikajúcich „lepivých“ pneumatikách Michelin Pilot Sport.

Aj napriek týmto prednostiam je GSi až prekvapivo pohodlné aj pri bežnej jazde. V základnom režime resp. režime „Tour“ svojim celkovým charakterom pripomína skôr pohodlné GT-čko určené na zdolávanie obrovského množstva kilometrov. Odlišná situácia nastáva po aktivovaní režimu Sport. Citeľná je predovšetkým úplne iná odozva na plynový pedál ako aj výrazne ostrejšia reakcia 8-stupňovej automatickej prevodovky. Pri nej musíme pochváliť režim manuálneho radenia pádlami pod volantom resp. voličom prevodovky, kedy je GSi schopná podržať preferovaný prevodový stupeň prakticky až na obmedzovači.

To však stále nie je všetko. Ostrá Insignia ukrýva v sebe ešte jeden režim s názvom Competitive. Tento mód sa aktivuje pri deaktivácii ESP, ktoré je možné vypnúť dodatočne. Režim Competitove následne, predovšetkým na povrchoch s horšou adhéziou, pustí GSi aj do ľahučkého a efektného šmyku. K výkonnému vozidlu patria neodmysliteľne aj špičkové brzdy. V tomto parametri nesklamal ani model GSi, ktorý umožňuje efektné a presné dávkovanie brzdného účinku. Veľmi presné a citlivé je aj riadenie. K úplnej dokonalosti mu z nášho pohľadu chýba len ešte o niečo strmší prevod. Samozrejme aj v tomto prípade platí niečo za niečo. Opel Insignia GSi si za emócie z jazdného zážitku jednoducho vypýta viac paliva. Vzhľadom na celkový zážitok z jazdy sme mu ale vo finále radi prepáčili aj priemernú spotrebu, ktorá počas nášho testu presiahla 10 litrovú hranicu.

Galéria: 55 fotiek

A náš celkový dojem?

Nový Opel Insignia GSi Grand Sport je viac ako hodným nástupcom legendárneho OPC. V jednom balení získavate vozidlo vhodné na každodenné používanie, s ktorým budete naviac s radosťou a úsmevom na tvári zdolávať i vaše obľúbené a „zakrútené“ úseky našich ciest. V neposlednou rade v prospech tohto modelu hovorí určite aj zaujímavý pomer medzi obstarávacou cenou a reálne nadobudnutou hodnotou vozidla.

V Žiline si nový model Opel Insignia GSi Grand Sport môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Opel v našom regióne, spoločnosti Autotip spol. s.r.o., na ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Opel.

Plusy

  • Jazdné vlastnosti + zážitok z jazdy
  • Celkový pocit hodnoty
  • Priestor v interiéri

Mínusy

  • Spotreba paliva
  • Obraz kamerového systému

Výbava - Cena

  • Opel Insignia GSi Grand Sport 2,0 Turbo 4x4 (testovaný model) - od 37 490 € 
  • Opel Insignia GSi Grand Sport 2,0 CDTi Bi-Turbo 4x4 - od 38 390 €
  • Opel Insignia Grand Sport 1,5 Turbo Edition - od 24 790 €

Technické parametre

ModelOpel Insignia GSi Grand Sport 2,0 Turbo 4x4
Motorbenzín
Pohon4x4
Počet valcov4
Výkon kW / koní191 / 260
Krútiaci moment Nm400
Pohotovostná hmotnosť1608 kg
Maximálna rýchlosť250 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1007,3 s
Prevodovkaautomatická
Počet stupňov8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu8,6 l / 100 km
Spotreba počas testu10,2 l / 100 km
PneumatikyMichelin Pilot Sport 4s

 

 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu