Celkovo 51 kusov modernizovaných osobných vozňov 2. triedy určených pre diaľkovú dopravu dokáže jazdiť maximálnou rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Interiér odkazuje na národné kultúrne dedičstvo v podobe vzorov z Čičmian:
„Nový interiér vlakov v sebe spája moderné i tradičné prvky, funkčné prostredie i príjemnú atmosféru a cestujúci majú zasa o dôvod viac dať prednosť ekologickej doprave. Hlavným cieľom je predovšetkým zvýšenie kvality cestovania, ale nezanedbateľným je aj posilnenie pozitívneho vnímania značky národného dopravcu,“ povedal Roman Koreň, predseda predstavenstva ZSSK.
O modernizáciu sa postarala dizajnérska firma Aufeer Design, ktorá má dlhoročné skúsenosti v železničnom segmente – spolupracovala napríklad so spoločnosťami České dráhy, Stadler či Bombardier. Okrem ľudového motívu čičmianskeho vzoru na poťahoch sedadiel zvolil dopravca počas modernizácie i doteraz menej využívané materiály. Vo vlakoch ide napríklad o drevený dekor.
Modernizácia sa týka viacerých aspektov interiéru, osadené boli protišmykové podlahy, sklené výplne dverí a pod sedadlá doplnili ďalšie zásuvky 230v s USB portom. „Vymenené boli aj osvetlenia (dosadenie nového LED vnútorného a koncového osvetlenia) či nové vákuové toalety. Výhodami inovovaných vozňov je aj klimatizácia s reguláciou výkonu a systémom sledovania CO 2 v priestore pre cestujúcich v závislosti od obsadenia vozňa, wi-fi pripojenie na internet, systém detekcie požiaru či elektronický rezervačný systém,“ informuje národný dopravca.
Nové vozne typu kupé premávajú na medzinárodnej trase Žilina – Praha, ako aj na tratiach „šesťstovkových“ a „sedemstovkových“ rýchlikov (Bratislava – Žilina – Košice). 51 ks modernizovaných vozňov financoval národný dopravca z vlastných peňazí a celkový objem zákazky dosiahol hodnotu 37,8 milióna eur. Nasadzované budú na diaľkovú dopravu.
Cestujúci v okolí Žilinského kraja aktuálne využívajú nové jednotky Panter, odovzdané v plnom počte len pred dvoma týždňami. Flotila Panterov od konzorcia českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava premáva vďaka podpore z európskych štrukturálnych fondov.
Priemerná prevádzkyschopnosť týchto elektrických jednotiek je na úrovni 93,5 percent a cestujúci ich môžu stretávať na trasách Žilina - Trenčín, Žilina - Čadca, Čadca - Zwardoň či Žilina - Liptovský Mikuláš.