Majiteľ žilinskej taxislužby o tom, ako aktuálna situácia ovplyvnila prevádzku taxíkov


Foto: Majiteľ žilinskej taxislužby o tom, ako aktuálna situácia ovplyvnila prevádzku taxíkov

Takmer tritisíc prevádzkovateľov taxislužby na Slovensku dostalo v polovici marca pre nariadenie mimoriadnej situácie stopku a poskytovanie služieb museli firmy aj živnostníci dočasne pozastaviť. Prevádzku postupne obnovili po zmiernení opatrení na začiatku mája. 

Oproti stavu pred pandémiou však došlo k niekoľkým zmenám. O tom, ako fungujú taxíky dnes a čo všetko musia spĺňať, aby mohli vyraziť na cesty, sme sa zhovárali s majiteľom jednej z najväčších taxislužieb v Žiline. V mene Taxi Fantasia odpovedá na otázky Miroslav Kolenčiak.

Zmiernenie nariadení vrátilo taxíky späť na cesty v Žiline, ktoré opatrenia zostali v platnosti a realizovali ste z vlastnej iniciatívy ďalšie kroky?

V súčasnosti je povinné, aby mal vodič na tvári rúško, prípadne šatku, a aby cestujúci sedeli len v zadnej časti auta. Bariéra medzi prednou a zadnou časťou je už len odporúčaná, my sme ju však zachovali. Je to z dôvodu, aby sa naši vodiči aj zákazníci cítili bezpečnejšie. Zároveň sú viac chránení.  

Povinnosťou zostáva vykonanie dezinfekcie priestorov pre zákazníkov, a to po každom zákazníkovi - musí ísť o ošetrenie dezinfekčným prostriedkom s virucídnym účinkom. Naši vodiči vždy dezinfikujú kľučky z vonkajšej a vnútornej strany, madlá a plochy, ktorých sa zákazník mohol dotknúť.

Vždy v nedeľu máme sanitárny deň, kedy všetky vozidlá kompletne vyčistíme, vytepujeme a dezinfikujeme. Pri tejto činnosti používame značkové produkty a zariadenia s vysokou účinnosťou. Navyše, zakúpili sme si aj vlastný ozónový generátor, ktorým pravidelne dezinfikujeme celý vozový park. Z pohľadu hygieny a ochrany robíme viac, než káže zákon.

Zmenilo sa správanie pasažierov po uvoľnení protipandemických nariadení?

Väčšina našich zákazníkov pristupuje k situácii zodpovedne a aj teraz, po uvoľnení opatrení, sú naďalej opatrní. Používajú rúška, v mnohých prípadoch dokonca aj rukavice.

Pri vašom počte taxíkov ste zrejme prišli aj do konfliktných situácií so zákazníkmi?

Samozrejme. Ešte v čase, kedy boli opatrenia prísnejšie, sme mali viacerých zákazníkov, ktorí odmietali nosiť rúško. Poskytnutie prepravy sme u týchto ľudí, žiaľ, museli odmietnuť.

Dvakrát sa nám tiež stalo, že nás oslovil zákazník s podozrením na koronavírus a chcel, aby sme ho dopravili do nemocnice na otestovanie. Podobné situácie zažili naši vodiči s osobami v domácej karanténe, ktorí si zasa chceli ísť nakúpiť a podobne.

Začali ľudia využívať služby ihneď po uvoľnení opatrení?

Ten nábeh bol trochu pomalší, ľudia mali aj strach a rešpekt a pokiaľ nemuseli, tak zbytočne nikam necestovali. Veľa prevádzok bolo navyše zatvorených, preto sa nemali kam prepravovať.

Počas prvých dní od spustenia prevádzky sme poskytovali dopravu v centre mesta zadarmo, čo ocenili najmä starší ľudia a využili naše služby pri návšteve lekára a nemocnice. Od začiatku mája už počet prepravených osôb rastie.

Za roky nášho pôsobenia v Žiline máme už vybudovanú klientelu, ktorá vie, že vždy robíme maximum pre bezpečnosť a komfort. Títo zákazníci s postupným uvoľňovaním začali opäť využívať naše služby a prepravujú sa nielen v rámci mesta ale aj mimo neho.

Čo je ešte iné oproti stavu pred zdravotníckou krízou? 

Odhliadnuc od tržby a počtu zákazníkov sa zmenila už len premávka na cestách. V začiatkoch boli ulice takmer prázdne, preto bolo jednoduchšie zákazníkov dopraviť na miesto včas. Dnes už sa cesty zaplnili a opäť stojíme v kolónach, preto sa čakacia doba predlžuje.

Ako vnímajú vodiči a pasažieri oddelenie auta bariérou?

Vodiči a rovnako aj mnohí naši zákazníci toto riešenie vítajú a oceňujú jeho zachovanie, aj keď už nie je povinné. Bariéra dodáva väčšiu istotu a pocit bezpečia. Niektorým pasažierom bola zo začiatku nepríjemná. Postupne si ale zvykli. 

Pribudli povinnosti aj na strane samotných vodičov? 

Okrem dezinfekcie kľučiek, madiel a dotykových plôch po každom zákazníkovi sme stanovili našim vodičom povinnosť používať dezinfekciu na ruky a na volant. Pravidelná výmena rúška je ďalším z opatrení. Zákazníkom zas odporúčame využívanie bezkontaktných platieb kartou vždy, keď je to možné.

Ožíva z pohľadu prepravy osôb v meste nočný život v Žiline?

Kaviarne, reštaurácie a terasy už sú otvorené, tak na konci týždňa a cez víkendy vidieť, že sa všetko pomaly vracia do normálu. Intenzita ľudí však stále nie je taká veľká, ako sme v tomto období zvyknutí. V tomto som optimista, verím, že s príchodom stálejšieho letného počasia sa to rýchlo zmení.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: PR Taxi Fantasia