Štrajk autodopravcov závod Kia pri Žiline zásadne neohrozil, menili trasovanie niektorých dodávok


Foto: Štrajk autodopravcov závod Kia pri Žiline zásadne neohrozil, menili trasovanie niektorých dodávok Foto: ilustračné

Počas 7 dní blokovali autodopravcovia striedavo na celom území Slovenska dôležité dopravné úseky a hraničné priechody, štrajkom poukazovali na neprimerané daňové zaťaženie kamiónovej dopravy na Slovensku aj zistenia kontrolórov Najvyššieho kontrolného úradu vo veci výberu mýta.

Počas dní blokády zablokovali pre nákladnú dopravu aj ulicu Košická v Žiline. Požiadavky šrtajku formulovala Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), patrilo medzi ne aj päťdesiat percentné zníženie cestnej dane pre kamióny. Štrajkujúci púšťali osobnú dopravu, nákladné vozidla museli čakať na skončenie striedavých protestných akcií.

Do situácie sa po niekoľkých dňoch vložil aj premiér Peter Pellegrini, ktorý vyzval dopravcov na uvoľnenie hraničných priechodov a rokovanie. V pondelok 13. januára tak zainteresované strany rokovali a došlo k ukončeniu štrajku spolu s uvoľnením ciest.

„Cestná daň bude znížená na úroveň krajín V4, čo činí približne 50 percent, ktoré sme požadovali. Bude vyhlásený nový tender na výber mýta a budeme v komisii, ktorá bude dohliadať na spravodlivý výber. My platíme, tak budeme vedieť komu, a za čo. Dohodlo sa zníženie ceny za prejazdený kilometer pre slovenských dopravcov od prvého prejazdeného kilometra približne vo výške 15 percent,“ informovali zástupcovia UNAS s tým, že presná výška bude ešte predmetom rokovaní v najbližších dňoch.

Dopravcovia ale zostali v štrajkovej pohotovosti pre prípad, že by neboli spokojní s výsledkom rokovania. Na tlačovej besede pred rokovaniami, počas ktorých premiér vyzýval autodopravcov na spoločnú diskusiu za stolom, im zároveň pohrozil.

S dodatkom, že nikto nebude vydierať Slovenskú republiku odkázal štrajkujúcim, že vláda má evidenciu všetkých blokujúcich vozidiel aj so šoférmi a bude ich ochotná poskytnúť firmám pre nárokovanie prípadných škôd.


V Kia Motors Slovakia museli zmeniť trasy niektorých dodávok a autobusov so zamestnancami

Ekonomické dopady štrajku postupne vyhodnocovali veľkí zamestnávatelia, ktorí väčšinou fungujú na princípe just-in-time s cieľom minimalizovať skladové zásoby a jednotlivé komponentny dovážať v čase a mieste spotreby. Závod Kia Motors Slovakia musel pre štrajk urobiť niektoré organizačné zmeny, ktorými vznikli dodatočné náklady. Výpadok v dodávkach zásob nenastal:

„V tejto súvislosti nebolo potrebné zásadným spôsobom meniť naše fungovanie. Menilo sa trasovanie niektorých dodávok, oneskorené neboli. Vznikli nám zvýšené náklady napríklad aj v súvislosti s pretrasovaním autobusovej dopravy zamestnancov,“ potvrdil hovorca Kia Motors Slovakia Ján Žgravčák.

Dopravcovia síce blokovali priechody a cesty len v určitých časových úsekoch, pri neriešení situácie ale deklarovali postupné zvyšovanie intenzity a rozsahu akcií. V praxi tak mohlo dôjsť k úplným blokáciam ciest, ktoré sú dôležité pre slovenské hospodárstvo. Intenzívnejší štrajk by podľa Žgravčáka už mohol ohroziť bežný chod závodu pri Žiline:

„Záleží od konkrétnej lokality, kde by sa blokácie konali a v ktorý deň. Ak by sa uzavreli všetky hraničné priechody, ďalší pracovný deň po ich uzavretí by už pre nás mohol znamenať komplikácie.“ Spoločnosť Kia Motors Slovakia nešpecifikovala, či boli v štrajku zapojení aj niektorí z dodávateľov závodu.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu