Redakčný test: Jeep Wrangler - Legenda pokračuje


Foto: Redakčný test: Jeep Wrangler - Legenda pokračuje
Galéria: 52 fotiek

Už viac než 100 rokov trvajúca epocha automobilov so spaľovacími motormi dala motoristom veľké množstvo ikonických a legendárnych modelov. Ale len hŕstka z nich „prežila“ naprieč všetkými generačnými obmenami v nezmenenej podobe až do dnešnej modernej doby. Nepriateľom legiend sú nielen neustále sa sprísňujúce emisné normy či prechod na alternatívne pohony, ale napríklad aj stále sa spisujúce bezpečnostné kritéria. Generačná obmena niektorej z automobilových ikon, predstavuje pre jej tvorcov vždy obrovskú výzvu.

Práve vyššie spomenuté sa dokonale hodí aj na novú generáciu modelu Jeep Wrangler. Po našej osobnej skúsenosti spojenej s redakčným testom, môžeme s radosťou hneď na začiatok skonštatovať, že Wranler zostáva aj naďalej pravou legendou!

Nový Jeep Wrangler v krátkom karosárskom prevedení a s novým turbodieslom 2,2 CRD skombinovanom s 8 st. automatickou prevodovkou, ako aj v najdrsnejšej verzii Rubicon, nám na test zapožičala spoločnosť Motor-Car Žilina, s.r.o, autorizovaný predajca vozidiel Jeep v našom regióne.

Keď sa povie slovo Jeep, väčšine z nás ako prvý prebehne mysľou práve Wrangler. Tento model možno považovať za duchovného nástupcu modelu Willys, ktorý  stál pri zrode dnes jedného z najprogresívnejšie sa vyvíjajúcich automobilových výrobcov. Prvá generácia modelu Wrangler debutovala už v roku 1986. Aktuálna štvrtá generácia, predstavená koncom minulého roka, vystriedala svojho predchodcu s poradovým číslom 3 po dlhých desiatich rokoch. Pred pár týždňami sa nový model začal predávať už aj na slovenskom trhu.  

Ako sme už naznačili v úvode, s veľkým potešením konštatujeme, že Wrangler aj v najnovšom vydaní ostal sám sebou. Nezameniteľný dizajn dostal „zahladenie vrások“, modernizáciou prešla paleta motorov a prevodoviek a na palube pribudli mnohé moderné technológie. To úplne najpodstatnejšie sa ale nezmenilo.

Aj nový Wrangler vďaka rebrinovému rámu a tuhým nápravám nestratil vôbec nič zo svojich bezkonkurenčných schopností v ťažkom teréne. Aj naďalej preto patrí medzi najschopnejšie „offroady“, ktoré si je možné v sériovej podobe a bez dodatočných úprav u nás zadovážiť.

V ponuke zostávajú oba karosárske varianty. Nami testovanú „krátku“ verziu dopĺňa ešte 4 dverový variant, s označením Unlimited. A Jeep dokonca už stihol predstaviť novú verziu v podobe praktického pickupu. K dispozícii sú taktiež 3 verzie vzájomne odlíšené terénnou výbavou. Pohon všetkých kolies je ale samozrejmosťou pri každej z nich.

Na vybraných trhoch bude legenda aj naďalej k dispozícii so 6 resp. 8 valcovými motormi. V Európe si minimálne nateraz musíme vystačiť s úplne novými 4-valcami. Benzín v ponuke reprezentuje zážihový agregát 2,0T GME s výkonom 270 koní. Naftovou alternatívou nami testovaný turbodiesel 2,2 CRD s výkonom 200 koní. Obe pohonné jednotky sa v našom priestore kombinujú výhradne s novou 8 st. automatickou prevodovkou.

Ikonický dizajn dostal moderné detaily

Práve neopakovateľný vzhľad je jedným z hlavných pilierov modelu Wrangler. S odmyslením si často nevydarených kópii, najčastejšie od ázijských automobiliek, nenájdeme v súčasnosti žiadny iný model, ktorý by vyzeral ako „džíp“, teda ako Wrangler.

Prednej časti opäť dominuje maska chladiča so siedmimi „prieduchmi“. Práve tie symbolizujú značku Jeep a jej historický odkaz. Ďalšou typickou črtou sú veľké okrúhle svetlá. V najnovšom vydaní už ale môžu disponovať účinnou full LED technológiou. V minulosti okrúhle smerovky sa pri novom modeli presťahovali do predných blatníkov, čím sa logicky zmenil aj ich tvar. Archaicky, ale zároveň prísne funkčne, pôsobí mechanické istenie prednej kapoty po jej stranách.

Obrovský offroad potenciál jasne znázorňujú nájazdové resp. prejazdové uhly. Nový Jeep všeobecne pôsobí vyslovene „železným“ a odolným dojmom. Už tu je jasne cítiť, že novinka je stále skonštruovaná predovšetkým do podmienok náročného terénu.

Výrazne vystúpené blatníky a kolesá v rohoch karosérie, sú jedným z tradičných symbolov tohto modelu. Bočnej siluete naďalej dominujú masívne dvere. Pri letnej prestavbe ich je stále možné zvesiť. Za oldschool a veľké retro možno považovať obrovskú prútovú anténu rádia. Takéto riešenie sa už dnes pri moderných autách prakticky vôbec nevyskytuje. Jej sekundárny zmysel som dokonale pochopil pri vjazde do podzemnej garáže. Miestami som skutočne tŕpol, či sa sem takmer 1,9 metra vysoký Wrangler skutočne zmestí. V tomto smere môže v neznámom priestore anténa trčiaca nad strechu poslúžiť aj ako výšková mierka vozidla.

Galéria: 52 fotiek

Zadnej časti dominuje rezervná pneumatika upevnená na veku batožinového priestoru. Táto, častokrát nenahraditeľná výbavová pomôcka, stále odráža imidž modelu Wrangler. Aj tu ale možno nájsť modernú a užitočnú pomôcku. Uprostred krytu rezervy si svoje miesto našla parkovacia kamera. Tá zásadne uľahčuje tesné manévrovanie s týmto offroadom. Moderne a zároveň štýlovo pôsobia aj koncové svetla tradičného tvaru s efektným LED svetelným podpisom.

Americké automobilky si vždy budovali svoj imidž na základe prepracovaných detailov. Jeep Wrangler to v tomto prípade robí pomerne „nenápadne“. Okrem nápisu Rubicon na kapote motora či štítkoch na karosérii, pôsobí štýlovo i vyobrazenie legendárneho Jeep-u na zliatinových diskoch kolies alebo na čelnom skle. Identický motív nachádzame následne aj v interiéri. 

Jedným z hlavných faktorov prejazdnosti v ťažkom teréne sú vo všeobecnosti pneumatiky. Ani tu Wrangler nenecháva nič na náhodu. Testovaná verzia Rubicon ponúka už v sérii terénne plášte od renomovanej značky BF Goodrich! Kúpou modelu Wrangler získava jeho majiteľ hneď dve vozidlá v jednom balení. Okrem verzie na našich fotografiách, si je totiž možné Jeep dementovaním strechy, pomerne jednoducho prestavať na letnú verziu v štýle cabrio.

V interiéri aj napriek moderným prvkom ostala ta pravá atmosféra

Podobne ako pri exteriéri, tak aj kabína novej generácie modelu Wrangler, neprišla o svoju jedinečnú „atmosféru“. Zároveň však platí, že takmer všetko je tu teraz iné, lepšie a krajšie. Inými slovami, aj Wrangler musí kráčať s dobou.

Kompletne prestavaná palubná doska ponúka oveľa lepšie materiály a výrazne kvalitnejšie dielenské opracovanie. Imidž ešte viac znásobuje lakovanie vo farbe karosérie. Z užívateľského hľadiska je najvýraznejšou zmenou moderný prístrojový panel s dvomi analógovými budíkmi a pekným TFT displejom uprostred. Táto inšpirácia pochádza od ostatných modelov z rodiny Jeep.

Športovejším dojmom pôsobí nový volant, ktorému aj naďalej zostala príjemná hrúbka venca. Nadšenci moderných technológii pravdepodobne ocenia vkusné zabudovanie obrazovky infotaimentu Uconnect. V našom prípade disponoval priemerom až 8,4 palca, množstvom funkcii, ako aj navigačným modulom. Pri jazde v terénne sme najviac ocenili offroad aplikáciu, ktorá v atraktívnej grafickej podobe zobrazuje množstvo zaujímavých ale aj užitočných údajov.

Galéria: 52 fotiek

A čo zostalo v kabíne po starom? Predovšetkým spomínaná autentická atmosféra. Už samotné usadenie za volant tu má skrátka svoje čaro. Posed za volantom nemožno považovať za vyvýšený ale za skutočne vysoký. Podpísal sa pod to predovšetkým rebrinový rám. Nižší z nás sa pri vstupe na palubu pravdepodobne nezaobídu bez určitej dávky akrobacie. Wrangler totiž nedisponuje žiadnymi nášľapnými prahmi, ktoré by mohli zhoršiť prejazdové uhly v teréne.

Autentickú atmosféru tu navodzuje čelné sklo v minimálnej vzdialenosti od vrchnej časti palubnej dosky. Z hľadiská celkového životného priestoru prekvapuje len minimálna rezerva v parametri vnútorná šírka. Na druhej strane, dostatočne dimenzované sedadlá sú z užívateľského hľadiska veľmi príjemné a pohodlné. V konečnom dôsledku platí, že posádka sa modelom Wrangler cíti akoby obopnutá. A to môže byť veľká výhoda napríklad pri jazde v extrémnych náklonoch. Zadná lavica je určená len pre dvoch pasažierov. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, dostatok priestoru, nielen na hlavu ale aj pre nohy, majú v druhom rade aj priemerne urastení dospelí.


Nakoniec sa pristavme pri dostupnej offroad výbave testovanej verzie Rubicom. Okrem tradičného voliča automatickej prevodovky, ponúkajú všetky modely Wrangler aj volič prídavnej prevodovky. Pohon len zadnej nápravy (2H) dopĺňa už aj režim rýchlej „štvorkolky“ (4H Auto). Ten je možné využívať napríklad pri rýchlej jazde po zasneženej diaľnici. Do obzvlášť náročných podmienok je následne určený režim 4L, teda redukcia. Okrem medzinápravového diferenciálu sa dá pri verzii Rubicon napevno uzamknúť buď samostatne diferenciál na zadnej náprave, alebo súčasne oba diferenciály na prednej i zadnej náprave!

Skutočnú chuťovku, s ktorou som sa ešte pri inom sériovom vozidle nestretol, je tlačidlo „sway bar“. Po jeho aktivovaní sa v obzvlášť náročných podmienkach odpojí stabilizátor prednej nápravy, čo následne umožňuje kolesám ešte väčšie možnosti prepruženia.

Nový Jeep Wrangler nesklamal ani po praktickej stránke. Neodmysliteľné boxy na nápoje dopĺňa priehradka pred spolujazdcom a predovšetkým rozmerný odkladací priečinok v lakťovej opierke. Zopár drobnosti si môžete odložiť aj vo sieťovej priehradke vo dverách. So zaujímavým riešením prichádza batožinový priestor krátkej verzie. Pri plnom obsadení vozidla možno kufor označiť ako diétny, určený skôr na drobnosti. Pri cestovaní osamote či vo dvojici, je môžete zadnú lavicu jednoduchým úkonom nielen sklopiť ale aj preklopiť. Tým sa dosiahne nielen praktická rovina ale už aj veľmi slušná prepravná kapacita.

Galéria: 52 fotiek

Z hľadiska celkovej výbavy testovanej verzie Rubicon, s niektorými prvkami v opcii, vypichnime okrem už spomenutých LED svetlometov taktiež: bezkľúčový prístup a štartovanie, kožené čalúnenie, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievanie volantu, sledovanie mŕtveho uhla, parkovacie senzory, cúvaciu kameru, audio značky Alpine a mnoho iného.

Milovník offroadu volí Rubicon

Jeep Wrangler je jednoznačne v prvom rade o zážitkoch. Na druhej strane platí, že nikdy z neho nebude automobil úplne pre každého. Ak s modelom Wrangler plánujete väčšinu života stráviť v meste či presunom po asfaltových komunikáciách, verzia Rubicon je pre vás zbytočná. V tomto prípade platí, že okrem iných modelov značky Jeep, požiadavky drvivej väčšiny z nás spojené s jazdou po poľných či lesných cestách, budú s veľkou rezervou postačovať verzie Sport či Sahara. Tie sa štandardne obúvajú na „obyčajné“ cestné pneumatiky.

Galéria: 52 fotiek

Testovaná verzia Rubicon naopak predstavuje úplný extrém. Prvé kilometre za jej volantom po klasických cestách boli pre mňa veľkým prekvapením. Jeho šoférovanie má jednoducho osobité špecifiká, s ktorými treba počítať. Zároveň to má aj svoje neopakovateľné čaro. Na pomery nových vozidiel treba počítať s o niečo väčšou intenzitou prenikajúceho hluku. Odvaľovanie terénnych pneumatík dopĺňa vo vyšších rýchlostiach aj aerodynamický hluk. V nemalej miere sa pod to podpísal aj fakt, že Wrangler je akýsi „obojživelník“ v podobe už spomínanej prestavby na verziu s vetrom vo vlasoch.

Legendárny Jeep nie je rozhodne stavaný ani na zážitky vo vysokých rýchlostiach. Počas času strávených za jeho volantom, mi prakticky ani raz nenapadlo podľahnúť pokušeniu v podobe prekračovania maximálne povolených rýchlostných limitov. Oveľa viac ako diaľničné tempo, tejto offroad legende vyhovuje pokojná a rozvážna jazda. Tu sa ale zároveň končia všetky pomyselné negatíva spojené s používaním tohto modelu.

Do kategórie pozitívnych prekvapení sa radí špičková obratnosť, spojená s možnosťou maximálneho natočenia predných kolies. Táto vlastnosť je užitočná nielen v teréne ale aj v hustej mestskej premávke. Vďaka krátkemu rázvoru je šoférovanie modelu Wrangler veľmi zaujímavé až zábavné. Jeep je v praxi pomerne citlivý aj na jemné natočenie volantu. Toto napríklad na zasneženej ceste, v kombinácii s aktivovaným pohonom „len“ zadnej nápravy, sľubuje veľkú porciu zábavy. Ibaže v tomto prípade treba mať stále na zreteli, že sedíte „meter“ nad úrovňou vozovky a volantom ovládate približne 2,5 tony vážiacu masu.

Galéria: 52 fotiek

Len chválu si zaslúži nový 4-valcový turbodiesel s objemom 2,2 litra. Jeho výkon 200 koní je plne postačujúci ako na ceste, tak aj v teréne. V nemalej miere k tomuto dobrému pocitu prispela taktiež nová 8-stupňová automatická prevodovka. Zmeny jednotlivých prevodových stupňov prebiehajú za každých podmienok veľmi hladko a prirodzene. Pohonný reťazec si za svoje služby pritom nevypýta ani prehnane veľa paliva. Náš výsledný priemer, ustálený tesne pod hranicou 10 litrov a spojený s hojným využívaným v náročných terénnych podmienkach, preto pokladám za veľmi dobrý výsledok.

Pomaly sa dostávame k tomu najpodstatnejšiemu. Talent modelu Jeep Wrangler Rubicon sa naplno prejaví až v pomerne extrémnych podmienkach. Na začiatok som si vyskúšal jazdu po poľnej ceste s rozbitým povrchom. Tam kde väčšina SUV-čiek musí isť krokom, dokáže isť Rubicon vysoké tempo bez toho, aby mal vodič akýkoľvek nepríjemný pocit, že z podvozka čí náprav musí skôr či neskôr niečo odpadnúť.

Práve odolnosť a robustnosť sú najväčšie devízy tohto modelu. Už len pri samotnom procese zaradenia redukovaného prevodu, ktorý si mimochodom vyžaduje určitú dávku sily, sa dostaví príjemný pocit konštrukčnej a mechanickej „poctivosti“. Extrémne kríženie náprav, prudké stúpanie v hlbokých koľajach plných blata, či prejazd cez dravý horský potôčik? Nič z toho nepredstavuje pre Wrangler Rubicon neriešiteľný problém.

Galéria: 52 fotiek

Svetlá výška cca 260 mm, špičkové nájazdové a prejazdové uhly, ako aj masívna ochrana dôležitých komponentov na podvozku, sú spolu s ostatnými offroad pomocníkmi zárukou toho, že s týmto modelom dokážete zdolať aj ten najnáročnejší terén. V praxi som s modelom Wrangler s ľahkosťou zdolal všetky pripravené terénne nástrahy. Dostal som sa s ním dokonca aj na miesta, kde sa nám to doposiaľ nepodarilo so žiadnym iným vozidlom! V tomto prípade skutočné platí, že terénne limity modelu Wrangler Rubicon sú oveľa ďalej, ako je pomyselný pud sebazáchovy u väčšiny z nás.

Zmysel mi v tomto prípade dávajú aj moderné elektronické hračky. Veď nakoniec, práve vďaka špičkovo fungujúcemu zjazdovému asistentovi, som si s modelom Wrangler trúfol bezpečne zísť prudký svah s nestabilným povrchom, pokrytý z veľkej časti silnou námrazou.

A náš celkový dojem?

Nový Jeep Wrangler zostáva aj vo svojom najnovšom vydaní tou pravovernou legendou. Do výbavy pribudli mnohé prvky uľahčujúce každodenný život, no zároveň zostali plne zachované jeho špičkové schopnosti spojené s jazdou v ťažkom teréne.

V Žiline si nový Jeep Wrangler môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Jeep v našom regióne, spoločnosti Motor-Car Žilina, s.r.o., na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Jeep.

Výbava - Cena

  • Jeep Wrangler 2,2 CRD Rubicon (testovaný model) - od 53 780 €
  • Jeep Wrangler 2,2 CRD Sport - od 47 180 €

Plusy

  • Kultový dizajn
  • Terénne schopnosti
  • Motor a prevodovka

Mínusy

  • Odhlučnenie interiéru
  • Menej priestranná kabína

Technické parametre

ModelJeep Wrangler 2,2 CRD Rubicon 
Motordiesel
Pohon4x4
Počet valcov4
Výkon kW / koní147 / 200
Krútiaci moment450 Nm
Pohotovostná hmotnosť1995 - 2404 kg
Maximálna rýchlosť- km/h
Zrýchlenie z 0 na 100- s
Prevodovkaautomatická
Počet stupňov8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu7,4 l / 100 km
Spotreba počas testu9,8 l / 100 km
PneumatikyBF Goodrich Mud-Terrain





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik