Žilina má z pozemkov pod bilbordmi príjem 11-tisíc ročne, časť firiem s množstvom reklám má evidovaných pár kusov


Foto: Žilina má z pozemkov pod bilbordmi príjem 11-tisíc ročne, časť firiem s množstvom reklám má evidovaných pár kusov Foto: ilustračné

Na území mesta Žilina sa nachádza niekoľko tisíc reklamných stavieb, na portáli elektronickej verejnej správy je zaevidovaných 2200 objektov. Ďalší počet funguje v Žiline bez evidencie, presné číslo ani bližší odhad celkového počtu stavieb nie sú dostupné. Zmeniť to má navrhovaná pasportizácia.

Pred deviatimi rokmi uvádzala žilinská radnica celkovo vyše 2700 billboardov na mestských pozemkoch, z nich len 17 bolo legálnych. Po dlhých rokoch nečinnosti v tejto oblasti podal mestám a obciam pomocnú ruku parlament, ktorý nedávno odobril nové pravidlá pre boj s vizuálnym smogom a nelegálnymi reklamami.

Nové znenie zákona dáva samosprávam možnosť oprieť sa o vyššie pokuty, obmedzenie lehôt pre povolenia a efektívnejší proces odstránenia nepovolených reklamných stavieb.

Obyvatelia Žiliny vnímajú, že celkový počet reklamných stavieb v meste je neúnosný, a to nielen tých nelegálnych. V našej ankete realizovanej pred necelým rokom sa vyjadrilo 84 percent čitateľov súhlasne s tvrdením, aby mesto Žilina a všetky mestské organizácie a akcie podporené z rozpočtu nesmeli využívať reklamu prispievajúcu k vizuálnemu smogu.

Zrýchliť implementáciu novely zákona zo strany mesta Žilina sa pokúsi na najbližšom zasadnutí mestského zastupiteľstva poslanecký klub za ZA, ktorého členovia predkladajú materiál s cieľom zabezpečiť pasportizáciu a následné odstránenie vybraných reklamných stavieb. Netýka sa to len nelegálnych bilbordov, poslanci chcú poznať aj možnosti výpovede zmlúv majiteľom legálnych reklamných zariadení.

Znížiť počet nelegálnych aj legálnych plôch

Preto vyzývajú na spoluprácu s Útvarom hlavného architekta, ten by mal v prípade schválenia predložiť do konca roka návrh legálnych reklamných stavieb, ktorým bude odobraté povolenie.

„Vizuálny smog predstavuje na Slovensku dlhodobo neriešený problém. Negatívne vplýva na bezpečnosť cestnej premávky, na vzhľad miest a obcí ako aj scenériu krajiny. Doterajšia snaha o riešenie problematiky vizuálneho smogu narážala na tri základné legislatívne problémy,“ informujú v dôvodovej správe predkladatelia.

Následné spresnili dva dôvody - nedostatok systémových nástrojov na efektívnu reguláciu reklamných stavieb a zložitý administratívny proces odstraňovania. Žilina je presýtená reklamnými stavby, čo nielenže zhoršuje kvalitu života obyvateľov, ale negatívne vplýva aj na estetiku mesta z pohľadu návštevníkov.

V minulosti dokonca došlo prípadom, kedy neznámy páchateľ zrezal zeleň pre lepšiu viditeľnosť bilbordov. Stalo sa tak na Vlčincoch a Nemocničnej ulici, kde došlo k poškodeniu zelene priamo pred bilbordom spoločnosti Lidl, hrdiacej sa ekologickými inováciami a šetrným prístupom k životnému prostrediu. Diskontný reťazec prispieva napríklad k sadeniu stromov na území krajiny.


Z pohľadu celkového počtu reklamných zariadení je zaujímavý príjem mesta Žilina, ktoré má z prenájmu pozemkov pod nimi. Aj keď pre chýbajúcu pasportizáciu nie je verejne známe, koľko pozemkov, kde a o akej rozlohe prenajíma radnica prevádzkovateľom pre umiestnenie bilbordov či bigboardov, príjem na úrovni niečo málo vyše 11 tisíc eur je zanedbateľnou položkou mestského rozpočtu v uplynulom roku.

Pre porovnanie z hľadiska výnosov, suma 11 288,74 eur zo záverečného účtu mesta za rok 2020, predstavuje približne tržbu z dvanástich celoročne obsadených billboardov. Nie všetky povolené bilbordy však stoja na mestských pozemkoch, veľká časť je na súkromnej pôde alebo pozemkoch štátnych organizácií, ktoré stav verejného priestranstva netrápi.

Aj v takom prípade ale potrebujú stavebné povolenie. Ďalší príjem z nájmu plochy môžu mať niektoré mestské organizácie ako sú napríklad školy v blízkosti frekventovaných cestných ťahov.

Nie všetky veľké firmy v Žiline sú veľké aj z pohľadu evidovaných reklamných zariadení

Pri pohľade do sekcie reklamné zariadenia na elektronickom portáli verejnej správy mesta Žilina je zrejmé, že najviac zaevidovaných reklamných stavieb v Žiline prevádzkuje spoločnosť euroAWK (421), nasleduje Akzent media, Arton a Gryf. Niektoré veľké spoločnosti na trhu vonkajšej reklamy v Žiline sa síce hrdia desiatkami až stovkami plôch, no v evidencii majú pri svojom mene len zopár kusov.

Boj s bilbordmi je ťažký aj preto, lebo politici ich sami využívajú na kampane. Na fotografii súčasný minister životného prostredia. Zdroj: egov.zilina.sk

Viac ako 90 percent evidovaných reklamných zariadení je umiestnených na nosníku, zvyšné sú na oplotení alebo stavbe. Suverénne najviac reklamných zariadení musia Žilinčania znášať na ulici Košická, kde je 289 kusov.

Nasleduje ulica Vysokoškolákov s 210 reklamami a Obvodová, kde ich je 147. Trojciferný počet reklamných zariadení je aj na ulici na Horevaží. K týmto číslam je nutné pripočítať aj nelegálne osadené reklamné zariadenia mimo evidencie.

Šťastie na nízku mieru vizuálneho smogu z pohľadu reklamných zariadení majú obyvatelia ulíc Andreja Kmeťa a Sasinkova, kde je len evidovaná len jedna reklamná plocha. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu