V Žiline založili bezobalový obchod špajZA: Pri ukladaní tovaru využívame aj skúsenosti z Tetrisu


Foto: V Žiline založili bezobalový obchod špajZA: Pri ukladaní tovaru využívame aj skúsenosti z Tetrisu

Pred dvoma mesiacmi otvorili Jakub a Zdenka v poradí už tretí bezobalový obchod v Žiline, špajZA stavia na lokálnych potravinách aj možnosti objednávať cez internet.

Po týždňoch prevádzky sme ich oslovili, aby nám prezradili aj to, čo ich motivovalo otvoriť obchod s takýmto konceptom a či veria, že Žilinčania postupne prejdú na trvalo udržateľný spôsob života. 

Čo vás inšpirovalo k otvoreniu špajZA bezobalového obchodu a je počiatočná motivácia stále prítomná?  

Zdenka: Motivovala nás frustrácia z toľkého plastu všade okolo. Iste, nie všade sa dá plast nahradiť- napríklad izolácia elektrického vedenia, ale v potravinách to v drvivej väčšine prípadov možné je. Baví nás to :)

Jakub: Za mňa, keď vidím niekedy ako je balené ovocie či zelenina v obchodoch, často úplne nelogicky, dvíha mi to žlč. No najväčší impulz prišiel až vtedy, keď u nás, v Bánovej, zaviedli vrecový zber separovaného odpadu. Každý týždeň berú niečo iné. Jeden plast, druhý papier, tretí sklo, štvrtý kov a tetrapaky. 

Pred tým sme separovali, ale aj tak sme sulo nádobu vynášali zhruba každé 2 týždne. Teraz, keď separujeme všetko, vynášame sulo nádobu približne každých 6 až 8 týždňov. Je len veľká škoda, že mesto nedáva možnosť ušetriť, pokiaľ človek zodpovedne separuje.

Lebo je rozdiel vyniesť veľkú sulo nádobu z rodinného domu pomaly každý týždeň a raz za dva mesiace. Pokiaľ mesto myslí separovanie vážne, malo by na to prihliadať pri poplatkoch za komunálny odpad. 

Ktoré produkty si zatiaľ Žilinčania najviac obľúbili? 

Žilinčania sú maškrtní, záujmu sa tešia zdravšie alternatívy sladkostí- lyofilizované smoothie, sušené ovocie, orechy v čokoláde a raw tyčinky. A často nás navštevujú kváskujúci zákazníci, ktorým okrem kváskovacích múk ponúkame aj ošatky, narezávadlá, koreniace zmesi na chlebík a ľanové vrecká na uchovanie pečiva. 

Návštevníci si zároveň obľúbili možnosť slovenských podstieľkových vajec kalibru L s možnosťou objednania vopred, sušené zeleninové zmesy/vegety, slovenskú papriku sladkú, údenú i štipľavú – ale čo budeme písať, príďte ovoňať. 

Galéria: 20 fotiek

S akými predsudkami mylnými predstavami sa najčastejšie stretávate? 

Najčastejší predsudok sa týka cien. Samozrejme, sú položky, ktoré sú finančne náročnejšie, no gro tovaru je porovnateľné s tovarom v bežných potravinách. Navyše, ak chce zákazník vyskúšať novú potravinu, je výhodou nechať si odvážiť len malé množstvo. Ak mu zachutí, môže si kúpiť viac, ak nie, nezaplatil zbytočne veľké balenie, ktoré nespotrebuje. 

Čo motivuje ľudí k tomu, aby nakupovali bezobalovo? 

Zdenka: Veríme, že rovnako ako nás, záujem o čistejší svet a zdravšie prostredie pre všetkých. Ďalšiu planétu nemáme. 

Jakub: Iná motivácia môže byť aj taká, že človek si prinesie svoju nádobu, ktorú používa, a vie si ju dať naplniť. Lebo nie pri každej potravine je možné kúpiť v bežnom obchode množstvo také, aby pasovalo. Buď je moc, alebo málo. Možnosť ochutnávok, prípadne ako spomenula Zdenka, možnosť odvážiť „na ochutnávku“. 


Existuje ideálna frekvencia nákupov, v ktorej vás navštevujú zákazníci?   

Prelínajú sa dva modely. Viac zákazníkov dopoludnia a popoludní, v rámci nich je to každý deň mierne odlišné, a o to zaujímavejšie. A frekvencia? To je veľmi individuálne, od zákazníka ku zákazníkovi. Niektorí chodia aj dvakrát do týždňa na menšie nákupy, iní raz za 1 až 2 týždne, na väčšie zásoby. 

Trvá nákup v bezobalovom obchode dlhšie v porovnaní so supermarketmi? 

Áno, trvá to o niečo dlhšie, pretože tovar sa musí odvážiť, zabaliť a nablokovať. Výhodou však je bližšia komunikácia medzi zákazníkom a personálom. Vzájomne si vymieňame grify ohľadom kváskovania, recepty a aj vtipné príhody. 

Osobne hodnotím možnosť rozhovoru ako veľkú výhodu, našim cieľom je vytvorenie stabilnej, priateľskej komunity, kde je vzájomná dôvera medzi nami a zákazníkmi. Lebo mať zákazníka, ktorému dôverujem, napríklad že pri pokazenom tovare a reklamácii dodržal skladovanie, je dôležité. 

A zároveň je dôležité, aby nám naši zákazníci verili, že im chceme ponúknuť len tovar najvyššej kvality, za ktorým si stojíme. Samozrejme, ide o potraviny a vždy je riziko, že sa niečo môže pokaziť, preto apelujeme na zákazníkov, aby si odnášali svoje bločky, pre prípad problému.  

Čo sú najväčšie výzvy pri prevádzkovaní bezobalového obchodu? 

Ako naukladať toľko tovaru, aby bol výsledok prehľadný, zaujímavý a zároveň mala každá položka dosť miesta. Využívame skúsenosti z hrania Tetrisu :) 

Galéria: 20 fotiek

Trúfnete si odhadnúť, koľko kilogramov obalov mohli vaši zákazníci od otvorenia ušetriť? 

Na kusy by sme to vedeli odhadnúť lepšie, plast je ľahký. Teda asi 700 kusov plastového obalu. 

Máte aj elektronický obchod špajza.online, aký je pomer nákupov cez internet a v predajni? 

Zatiaľ prevažujú návštevy kamennej predajne, veľa ľudí chce najprv ochutnať a ovoňať, než sa rozhodne pre nákup väčšieho množstva.  

Veríte, že s časom sa pretransformujú aj Žilinčania na trvalo udržateľný spôsob života? 

Veríme, že postupne prestane byť bezobal v očiach verejnosti výstrelkom alebo módnou vlnou, a stane sa prirodzenou súčasťou nášho nákupného správania. Chce to hlavne vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a malú úpravu v osobných návykoch - napríklad nosiť si na nákup vrecká, nepoužívať slamky, kde to nie je potrebné, mať svoju fľašu na vodu. Hlavné je chcieť.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu