Nepovolené cirkusové pútače opäť zaplavujú Žilinu, niektoré sú na stĺpoch aj vo výške tri metre


Foto: Nepovolené cirkusové pútače opäť zaplavujú Žilinu, niektoré sú na stĺpoch aj vo výške tri metre

Obyvatelia Žiliny nás opäť upozornili na znečistenie verejného priestranstva cirkusovými pútačmi. Situácia sa opakuje takmer pravidelne každý rok. Reklamy sa nachádzajú, ako obvykle, na stĺpoch verejného osvetlenia, zábradliach a tiež na zastávkach mestskej hromadnej dopravy.

V minulosti takto rozmiestnené nepovolené reklamy nielen že znečisťovali verejný priestor, ale prekážali aj vo výhľade motoristom, či obmedzovali cyklistov a chodcov, pretože zasahovali do chodníkov.

Niektorí obyvatelia zvyknú tieto nepovolené pútače odstraňovať vo voľnom čase a eliminovať tak vizuálny smog. Najnovšie však autori reklám zvolili inú taktiku a vešajú ich do výšky približne troch metrov nad zemou, čím komplikujú ich jednoduchú demontáž. 

Po odchode cirkusov z mesta vo väčšine prípadov zostávali papierové pútače pohodené v tráve. Na niektorých uliciach ich ľudia zložili a odhodili sami, inde ich zasa zničili vandali. Tie zvyšné obyčajne čakajú na rozklad vplyvom počasia alebo odstránenie zo strany samosprávy.

Podmienky vylepovania pútačov v Žiline upravuje všeobecne záväzné nariadenie mesta Žilina č. 3/2012 a VZN č. 8/2017, keďže bannery, či plagáty nie sú klasifikované ako reklamné stavby.


Tento problém je definovaný aj v zákone o priestupkoch, kde sa hovorí, že „priestupku sa dopustí ten, kto znečistí verejné priestranstvo, verejne prístupný objekt alebo znečistí verejnoprospešné zariadenie plagátovou výzdobou, komerčnými a reklamnými oznamami alebo zanedbá povinnosť upratovania verejného priestranstva.“

Mestská polícia môže udeliť blokovú pokutu osobe zodpovednej za vyvesenie plagátov do výšky 33 eur. Pri takomto postupe je však nutné určiť nie len majiteľa banneru, ale aj človeka, ktorý ho na mieste vyvesil.

Žilinská mestská polícia mala v minulosti problém identifikovať pôvodcov reklám. Usporiadatelia konkrétnej  propagovanej akcie, ktorí boli k veci vypočutí, uvádzali, že nevedia, kto má na starosti ich rozmiestnenie. Odhaliť skutočného vinníka bolo často takmer nemožné.

Reklamné pútače tak musí nakoniec odstrániť mesto na svoje náklady z dôvodu zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky a estetického vzhľadu okolia.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu