Útvar hodnoty za peniaze: Predpokladané náklady na výstavbu tunelu Višňové sú vo výške 515 miliónov


Foto: Útvar hodnoty za peniaze: Predpokladané náklady na výstavbu tunelu Višňové sú vo výške 515 miliónov

Analytici projektu Hodnota za peniaze, ktorého cieľom je posudzovať pripravované verejné investície z hľadiska ekonomickej výhodnosti, pripravili a zverejnili analýzu k dostavbe úseku D1 Višňové – Dubná Skala. Na približne 13,5 kilometrový úsek diaľnice pripravuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tendre pre výber zhotoviteľa. 

Súčasťou úseku je tunel Višňové v celkovej dĺžke 7,5 km. Pôvodný zhotoviteľ, konzorcium spoločností Salini Impregilo a DÚHA, ukončil zmluvu s diaľničiarmi dohodou. Podľa štátnej spoločnosti nebolo konzorcium schopné úsek dostavať bez dodatočnej platby nad rámec zmluvy o dielo. 

V januári začala riešiť spory medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a bývalým zhotoviteľom úseku trojčlenná medzinárodná Komisia pre riešenie sporov. Tá rozhodla v 209 stranovom rozhodnutí o tom, že NDS má doplatiť niekoľko miliónov eur. 

Štátna spoločnosť ale zareagovala stanoviskom, podľa ktorého predpokladá, že po vzájomnom započítaní záväzkov bude doplácať konzorcium. Len za nesplnenie časových termínov prerazenia tunelových rúr by mohol vzniknúť nárok na 12 miliónov eur.  

Výsledné predpokladané náklady na výstavbu úseku sú podľa analytikov útvaru Hodnota za peniaze na úrovni 515 miliónov eur bez DPH. Odhad je o viac ako sto miliónov eur vyšší oproti hodnote uzatvorenej zmluvy s pôvodným dodávateľom. 

„Kontrakt so zhotoviteľom s pôvodnou hodnotou 409 mil. eur bez DPH uzavretý v roku 2014 bol v roku 2019 ukončený. Zhotoviteľovi bolo zatiaľ vyplatených okolo 170 mil. eur,“ dodali analytici s tým, že vyplatená suma je už započítaná v celkovom odhade viac ako pol miliardy eur. 


Silným kritériom súťaže by mala byť aj lehota na sprejazdnenie

Samotná stavba úseku by mala vyvolať náklady na úrovni 260 miliónov eur, vybavenie tunela technológiou ďalších 45 miliónov eur. Ďalšie náklady vyvolajú vybudovanie odpočívadla Turie (15 miliónov eur) a strediska údržby diaľnic vrátane centrálneho operátorského pracoviska pre západné Slovensko (25 miliónov eur).


Projekt označil útvar za spoločensky vysoko návratný, jeho dokončenie je nevyhnutné na sprejazdnenie južného diaľničného obchvatu Žiliny. Zároveň obsahuje správa aj odporúčania pred spustením súťaže, jedným z nich je aj použitie kvalitatívnych kritérií s overiteľnou hodnotou za peniaze: 

„Okrem ceny je príkladom takého kritéria lehota na sprejazdnenie. Odôvodniť váhu environmentálnych kritérií vzhľadom na ich spoločenskú návratnosť. Zvoliť váhy kritérií s ohľadom na ich spoločenskú hodnotu a vo vzťahu k cene zákazky. Zvoliť len také kvalitatívne kritériá, ktoré priamo ovplyvní dodávateľ.“

Nárast intenzity dopravy v úseku o viac ako 100 percent

Sankcie za nedodržanie by mala NDS v súťaži stanoviť tak, aby, obzvlášť pri lehote na sprejazdnenie úseku, reflektovali stratu na spoločenskej návratnosti. Podľa analýzy prínosov a nákladov z roku 2014 by mal na úseku medzi Strečnom a Dubnou Skalou narásť v roku 2040 počet vozidiel až na 59 tisíc denne.

Oproti roku 2010 by išlo o nárast o 130 % pre osobné automobily a o 100 % pre nákladné vozidlá. Predpokladané ukončenie projektu je v roku 2023, ktorý je zároveň posledný možný - úsek je totiž financovaný z programového obdobia eurofondov 2014-2020.  

zdroj: www.mfsr.sk


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu