Redakčný test: Ford Focus Kombi - Návrat kráľa


Foto: Redakčný test: Ford Focus Kombi - Návrat kráľa
Galéria: 48 fotiek

Po nedávnej skúsenosti s modelom EcoSport, sme aktuálne mali možnosť vyskúšať ďalšiu horúcu novinku s modrým oválom v znaku. Konkrétne ide nový Ford Focus, ktorý si skutočne zaslúži pozornosť, preto vrele odporúčame návštevu nového žilinského showroomu značky, kde na vás čakajú aj ostatné modely.

Focus sa už od svojho vzniku radí k etalónu v kompaktnej triede. Nová generácia prichádza po dlhých siedmych rokoch. Môže sa pochváliť hneď niekoľkými zaujímavými riešeniami, ktoré si postupne predstavíme. Okrem klasického hatchbacku je už od zahájenia predaja k dispozícii aj praktické kombi, ktoré aktuálne testujeme.

Nový Ford Focus Kombi, s úplne novým prepĺňaným zážihovým motorom 1,5 EcoBoost (150 koní), v kombinácii so 6-st manuálnou prevodovkou a výbave Edition, nám na test zapožičala spoločnosť JR Cars, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Ford v našom regióne.

Model Focus sa ako nástupca modelového radu Escort, po prvý krát objavil už v roku 1998. Prvá generácia doslova šokovala nadčasovým dizajnom a do vienka dostala aj špičkové jazdné vlastnosti s bezkonkurenčným podvozkom. Na vysoko nastavenú latku sa podarilo plynule nadviazať druhej a následne i tretej generácii. Globálne sa z tohto modelového radu predalo doteraz už viac ako 16 miliónov kusov!

Podvozok z modelu Focus sa stal akýmsi merítkom, podľa ktorého sa mnohokrát hodnotí konkurencia. Nikoho tak zrejme neprekvapí, že príchod novej generácie s poradovým číslom 4, bol veľmi ostro sledovaný. Oficiálne predstavenie novinky s logom Ford sa uskutočnilo v apríli tohto roku. Na našom trhu sa novinka objavila len pred pár týždňami.

Nová generácia ja podľa očakávania postavená na úplne novej platforme s označením C2. Okrem iných výhod v podobe zvýšenej tuhosti karosérie, sa z nového technického základu podarilo dosiahnuť i medzigeneračný úbytok hmotnosti na úrovni takmer 90 kg. Samozrejmosťou je zvýšený dôraz kladený na bezpečnosť. S tým je úzko späté využívanie moderných asistenčných systémov.

Pod prednou kapotou pracujú moderné a zároveň úsporné motory, pri ktorých sa podrobnejšie ešte pristavíme. V porovnaní s predchádzajúcimi generáciami je novinkou aj paleta dostupných verzií. Podobne ako je tomu pri novom modeli Fiesta, tak aj v prípade modelu Focus, sa Ford snaží pokryť individuálne požiadavky každého z nás. Okrem verzie hatchback a rodinne orientovaného modelu Focus Kombi, je možné v oboch prípadoch siahnuť aj po atraktívnej športovej výbave ST Line. Toto ale stále nie je všetko. Ford na náš trh onedlho uvedie ďalšie dve už predstavené verzie.

Prvou je luxusne poňatá verzia s označením Vignale a druhou, v našich končinách pravdepodobne ešte zaujímavejšou, bude verzia Active. Oplastovaný Focus v štýle SUV modelov sa môže pochváliť vyšším podvozkom, či trakčnými systémami ktoré suplujú pohon všetkých kolies. S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou rozšíria v budúcnosti paletu verzií aj tradičné športové stvárnenia v štýle „hot hatch“, ktoré Ford intenzívne testuje a dolaďuje.

Galéria: 48 fotiek

Pomerne veľký rozruch vyvolala paleta motorov. V prípade benzínových verzií totiž Focus vsádza výhradne na 3-valce. V tomto smere však netreba mať žiadne obavy. Ford vďaka technológii EcoBoost získal pri prepĺňaných zážihových agregátoch už mnoho ocenení v ankete o medzinárodný motor roka. „Litrový“ EcoBoost s 3 valcami pritom poháňal už aj minulú generáciu tohto modelu. V rámci ďalšieho vývoja konštruktéri automobilky vybavili nové pohonné jednotky dokonca funkciou vypínania jedného valca pri nízkej záťaži, čo má za následok ešte lepšiu spotrebu paliva.

Základný agregát 1,0 EcoBoost je dostupný v dvoch výkonových verziách, 100 koní a 125 koní. Pre silnejšiu z nich je okrem 6-st. mechanickej prevodovky dostupný aj 8-st. automat. Nový a objemnejší agregát 1,5 EcoBoost, disponuje výkonom 150 koní, resp. pri verzii ST Line až 182 koňmi. Slabšia verzii je opäť k dispozícii aj s 8-st. automatom. Naopak silnejšia sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálom.

Okrem benzínu Ford nezanevrel ani na naftu. K dispozícii sú dva 4-valcové turbodiesle. Verzia 1,5 TDCi EcoBlue disponuje výkonom 95 resp.120 koní. Variant 2,0 TDCi EcoBlue následne ponúka výkon 150 koní. Štandardom je vo všetkých prípadoch 6-st. manuálna prevodovka. Výkonnejšie verzie je možne kombinovať opäť aj s 8-st. automatom.

Pohľadný dizajn vsádza na istotu

Kým pôvodný Ford Focus pôsobil po dizajnovej stránke vo svojej dobe veľmi odvážne, jeho nasledovník z roku 2018 už vsádza na istotu. Inými slovami, štvrtá generácia Ford Focus vzhľadovo nijako zvlášť nevytŕča z radu konkurenčných modelov. Predným partiám dominuje výrazná 6-uholníková maska chladiča. Testovaná verzia Edition ponúka vodorovné lamely a efektný chrómový dekór. Za originálny prvok možno označiť spodnú časť nárazníka s optickými vzájomne prepojenými svetlami do hmly. Hlavné svetlomety s moderným dizajnom denného LED svietenia výrazne zasahujú do bokov karosérie.

V našom prípade sme mali k dispozícii „len“ štandardnú halogénovú technológiu. Svetelný účinok za tmy napriek tomu nebol sklamaním. Pri karosárskej verzii Kombi je pri pohľade z profilu jasne badať dynamicky nádych. Páči sa nám predovšetkým pozvoľna stúpajúci prelis v spodnej časti, ktorý druhému páru dverí dodáva optické svaly. Atletickú siluetu optimálne dotvára i postupne klesajúca línia strechy ako aj smerom dozadu sa zužujúce okná. Naše 16-palcové kolesá predstavujú najmenší rozmer, s ktorými sa Focus dodáva. Disky s o palec či dva väčším priemerom by celkom iste vyzerali atraktívnejšie.

Bonusom menšieho priemeru je naopak „dostatočný podiel gumy“. V redakcii sme sa zhodli, že z hľadiska dizajnu nás na novom modeli Focus najviac upútali zadné partie. Za hatchbackom nezaostáva ani verzia Kombi. Silueta karosérie aj vďaka koncovým svetlám pôsobí vyslovene širokým dojmom, doslova ako prilepená k zemi. Zaujímavým detailom je výrazné označenie modelu vypĺňajúce priestor medzi koncovými svetlami.

Pri karosárskych verziách typu kombi patrí medzi ostro sledovaný parameter objem batožinového priestoru. Ford Focus Kombi v tomto prípade ponúka prepravnú kapacitu na úrovni 608 litrov, čím sa radí k špičke v danej triede. Čo sa ale reálne ukrýva za týmto navonok bežne pôsobiacim číslom?

Dobrá prístupnosť i nízka nakladacia hrana patria k podvedome očakávaným štandardom. Focus Kombi nad konkurenciou vyniká predovšetkým špičkovou šírkou batožinového priestoru. Veľmi prakticky sú nadimenzované bočné steny a to po celej dĺžke batožinového priestoru. V praxi to príde vhod predovšetkým pri preprave nadrozmerných predmetov. Okrem toho dávame palec hore aj niektorým praktickým a šikovným riešeniam. Napríklad demontáž krycej roletky je mimoriadne jednoduchá a intuitívna. Odložiť sa dá naviac aj do priestoru pod podlahou.

Vďaka dômyselne vymyslenému dvojitému dnu je možné batožinový priestor priečne predeliť, čo môže prísť vhod napríklad pri fixácii menších predmetov. Pod spodnou úrovňou podlahy sa našlo dokonca miesto na dojazdovú pneumatiku. Za to dávame novinke veľký palec hore. Samozrejmosťou je aj možnosť sklápania zadných operadiel priamo z batožinového priestoru. Výsledkom je podľa očakávania optimálne rovná podlaha.

Galéria: 48 fotiek

Interiér zaujme kvalitou a boduje priestrannosťou

Cestu overenej istoty si zvolil nový Ford Focus aj v interiéri. Ani v tomto prípade neprináša novinka žiadne neoverené módne výstrelky. Tvary palubnej dosky možno označiť skôr ako konzervatívne ale zároveň príkladne funkčné. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, Ford si dal mimoriadne záležať na výbere materiálov, ako aj celkovom dielenskom opracovaní. Mäkčené plasty či materiály s príjemnou povrchovou úpravou sa nachádzajú prakticky v celom interiéri.

Silnou stránkou aj naďalej zostáva ergonómia spojená s rozmiestneným jednotlivých ovládacích prvkov. Focus v najnovšej generácii prichádza s ideálnym kompromisom medzi dotykovým ovládaním a tradičnými tlačidlami. Všetko je naviac usporiadané do prehľadných modulov. Ako príklad poslúži panel klimatizácie, kde má každé tlačidlo svoju presne stanovenú funkciu. Obdobne sú na tom aj tlačidlá v okolí radiacej páky. Práve tu vodič podvedome očakáva napr. vypínanie systému štart/stop či tlačidlo určené na prepínanie jazdných režimov.


Dotyková obrazovka infotaimentu s priemerom 8 palcov, po vzore niektorých konkurentov, vytŕča štýlovo do priestoru. V našom prípade sme mali k dispozícii príplatkovú verziu SYNC3 so vstavanou navigáciou. Po grafickej stránke ako aj odozve na dotyk nemáme k rozhraniu žiadne výhrady. Menu pôsobí prehľadným dojmom. Naviac, systém nezamestnáva vodiča akýmsi podvedomým nutkaním neustále „ťukať“ do displeja.

Galéria: 48 fotiek

Aj panej autorádia tu má paralelne svoj samostatný ovládací modul. Množstvo funkcii je možné ovládať ako inak aj prostredníctvom multifunkčného volantu. Ford naviac prichádza s pomerne rozšírenou funkciou možnosti hlasového ovládania. To v praxi svojou funkciou prekonalo naše očakávania. Zvyknúť si ale treba na fakt, že systém komunikuje v českom jazyku.

Nový Focus musíme pochváliť aj za prehľadný prístrojový panel so športovo modrým podnietením „ručičiek“. Ide o prehľadnú kombináciu klasických budíkov s displejom palubného počítača. Za jeho výhodu považujeme možnosť vyobrazenia všetkých dôležitých údajov o jazde v jednom poli.

Zaujme aj posed za volantom. Autentickú šoférsku atmosféru navodzujú dostatočne dimenzované sedačky. Pokojne ich môžeme označiť za veľmi pohodlné, zároveň však disponujú naznačeným bočným vedením. To dokáže sympaticky fixovať telo aj pri dynamickom prejazde zákrutami. V počte dostupných odkladacích priečinkov resp. výliskov na drobnosti, Focus kopíruje zaužívané zvyklosti v kompaktnej triede. Pochváliť musíme povrchovú úpravu odkladacích boxov vo dverách, ktorá pripomína prémiové modely. Dômyselne premyslený je taktiež adaptívny systém určený na uchytenie obľúbeného nápoja. Priestorové pomery v druhom rade možno označiť za skutočne veľkorysé. V karosárskej verzii Kombi sa seba so značnou rezervou a pohodlne usadia aj osoby s výškou nad 180 cm.

Bohatá testovaná výbava Edition predstavuje pomyselný strop v triede „bežných“ modelov Ford Focus. Za všetky jej prvky spomeňme napríklad bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, dažďový senzor či ambientné podsvietenie interiéru. Jazdných asistentov ako je monitorovanie samovoľného vybočenia z jazdného pruhu či predkolízny asistent patria už k základnej výbave.

Jazdnými vlastnosťami patrí Focus opäť na špičku segmentu

Ako sme už naznačili vyššie, témou číslo jeden pri najnovšej generácii modelu Ford Focus, sa stávajú benzínové motorizácie. Naše dojmy z jazdy preto nemôžeme začať nikde inde než pri motore. Všetkým kritikom, ktorí už od stola odsudzujú trojvalce z rady EcoBoost, jednoznačne odporúčame zahodiť predsudky a prísť si nový model vyskúšať na vlastnej koží. Sme presvedčení o tom, že drvivá väčšina zainteresovaných zo spomínanej množiny, po osobnej skúsenosti celkom iste poopraví svoj názor. Inými slovami nové motory EcoBoost a predovšetkým testovaný 1,5 EcoBoost s výkonom 150 koní, fungujú v praxi veľmi dobre.

Testovaná motorizácia je veľmi kultivovaná. Jej exteriérový zvukový prejav síce prezradí, že pod prednou kapotou pracujú len 3 valce, no spoza volantu to bežný vodič odhalí len veľmi ťažko. Do interiéru sa totiž neprenášajú prakticky žiadne vibrácie. Testovaný agregát svojim prejavom s postupným nástupom výkonu a krútiaceho momentu dokonca veľmi pripomína atmosférické verzie. Motor sa vyznačuje energickým prejavom aj v hornej tretine otáčkomera, čo je doprevádzané až prekvapivo zaujímavým zvukom. Výkon 150 koní s rezervou postačuje aj pre pomerne veľké kombi.

Galéria: 48 fotiek

Okrem režimu Normal si vodič môže navoliť tiež jazdný režim Eco resp. Sport. Najväčší rozdiel medzi jednotlivými režimami jazdy je jednoznačne badať v citlivosti plynového pedálu. Vďaka optimálnemu sprevodovaniu veľmi presnej 6-stupňovej manuálnej prevodovky, pôsobí pohonná jednotka sviežo aj pri plne obsadenom vozidle. Pri záťaži si je ale potrebné strážiť otáčky a v ideálnom prípade držať ručičku otáčkomera nad hranicou 2000 otáčok za minútu.

V konečnom dôsledku náš ešte viac ako podvedome očakávaná solídna dynamika agregátu 1,5 EcoBoost, prekvapila jeho výsledná spotreba paliva. Focus Kombi sme počas nášho testu rozhodne nešetrili. Naopak snažili sme sa nasimulovať najrôznejšie jazdné situácie. Preto považujeme výsledný priemer na úrovni 6,4 litra na 100 km, podľa palubného počítača, za veľmi slušný! Podpísala sa pod to pravdepodobne aj funkcia vypínania jedného valca pri nízkej záťaži. Jej sofistikovaný nástup sme v praxi na vlastnej koži nijako nepociťovali.

Už vo všeobecnosti možno interiér nového modelu Focus označiť ako veľmi dobre odhlučnený. Smerom od podvozku či kolies nepreniká do kabíny takmer žiadny rušivý zvuk a to aj napriek zimnému obutiu testovaného exempláru.

Postupne sa dostávame k najväčšiemu tromfu nového modelu Ford Fosus. Tým je ako inak opäť podvozok. Najslabšie verzie s karosériou typu hatchbach vsádzajú prekvapivo na „jednoduchú“ zadnú nápravu. Kombi má ale za každých okolnosti viacprvkové zavesenie všetkých kolies. To v praxi funguje excelentne. Focus je aj pri dynamickej jazde všetkými štyrmi kolesami akoby prilepený k povrchu vozovky. Tlmiče verzie Títanium pravdepodobne aj s prispením len 16-palcových kolies predstavujú ideálny kompromis medzi jazdným komfortom a športovým naladením.

Galéria: 48 fotiek

Najväčším zážitkom ostáva schopnosť a presnosť, s akou dokáže Focus nasledovať povely od volantu a riadenia. Podvozok precízne drží jazdnú stopu prakticky na akomkoľvek povrchu. Podvedome očakávaná nedotáčavosť sa dostavuje oveľa neskôr ako to vodič očakáva. Za najväčšiu slabinu špičkových jazdných vlastností možno preto označiť riadenie. To je na jednej strane príjemne strmé ale zároveň svojim spôsobom aj umelé a z nášho pohľadu azda až zbytočne preposilované.

A náš celkový dojem?

Nový Ford Focus má opäť zacielené na absolútnu špičku v kompaktnom segmente. Jeho podvozok a nadanie pre jazdu bude pravdepodobne aj naďalej akýmsi merítkom, podľa ktorého budú posudzovaní ostatní. Skutočne príjemným prekvapením je aj nový agregát 1,5 EcoBoost. Testovaná verzia Focus Kombi je oproti hatchbacku drahšia o akceptovateľných 1000 eur. Zato však získavate rodinné orientované vozidlo s obrovským kufrom.

V Žiline si nový Ford Focus Kombi môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Ford v našom regióne, spoločnosti JR Cars, s. r. o. na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Ford.

Výbava - Cena

  • Ford Focus Kombi 1,5 EcoBoost Edition (testovaný model) - od 21 690 €   
  • Ford Focus Kombi 1,0 EcoBoost Edition Trend od - 15 990 €

Plusy

  • Jazdné vlastnosti na čele s podvozkom
  • Priestranný interiér
  • Motor 1,5 EcoBoost

Mínusy

  • Vyššia nadobúdacia cena
  • „Obyčajný“ a tuctový dizajn exteriéru

Technické parametre

Model Ford Focus Kombi 1,5 EcoBoost Edition
Motorbenzín
Pohonpredný
Počet valcov3
Výkon kW / koní110 / 150
Krútiaci moment240 Nm
Pohotovostná hmotnosť1 408 kg
Maximálna rýchlosť210 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1008,8 s
Prevodovkamanuálna
Počet stupňov6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu5,8 - 6,8 l / 100 km
Spotreba počas testu6,4 l / 100 km
PneumatikyMatador Sibir Snow





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik