Žilinská župa prišla s návrhom na odbremenenie cestnej dopravy, ktorá je na mnohých úsekoch v kraji kritická. Výstavba diaľnic a ich dokončenie potrvá ešte niekoľko rokov, počas ktorých je nutné riešiť prehustenú dopravu na viacerých úsekoch. Jedným z nich je aj cesta I/11 medzi Kysuckým Novým Mestom a Čadcou. Diaľnica D3, ktorá by mohla súčasné trasy odľahčiť, bude podľa odhadov dokončená až v roku 2025.
Vodiči, ktorí trasu využívajú na dochádzanie do práce oboma smermi, dôverne poznajú každodenné zápchy a časté dopravné nehody. V úseku medzi týmito dvoma mestami na Kysuciach prejde denne takmer 22-tisíc osobných automobilov a ďalších 5-tisíc kamiónov. Od začiatku roka sa na ceste stalo 40 dopravných nehôd, vyžiadali si jednu obeť a deväť ťažko zranených motoristov.
Aj preto chce županka Erika Jurinová spolu s odborníkmi Žilinského samosprávneho kraja presunuť časť dopravy na železnicu, čím by sa mohla cesta odbremeniť. „Máme plán, ako zlepšiť vlakové aj autobusové spoje tak, aby na seba nadväzovali a najmä, aby jazdili vtedy, keď to cestujúci najviac potrebujú. Našim cieľom je, aby boli vlaky najlepším dopravným prostriedkom pre ľudí, ktorí sa potrebujú dostať do práce, do školy a domov,“ uviedla Jurinová.
Medzi Čadcou a Žilinou sa podľa župy presúva verejnou osobnou dopravou cca 3500 ľudí, z toho už počas rannej špičky takmer 2 200. Len k jednému zo zamestnávateľov v regióne, konkrétne firmy Schaeffler dochádza do rannej zmeny vyše 450 ľudí, ktorí nemajú k dispozícii železničnú dopravu.
„Vlaky im žiaľ idú tak, že z nich nestíhajú na ranné zmeny a preto idú radšej autom, ktorým sa popoludní aj vracajú domov. Je to alarmujúce, pretože ide o stovky áut,“ povedal Jiří Kubáček, člen komisie dopravy ŽSK a expert na železničnú dopravu.
Vlaky by mohli v špičke jazdiť každú polhodinu, podobne riešia situáciu ďalšie veľké mestá
V súčasnosti chodia vlaky v rannej a popoludňajšej špičke iba raz za hodinu s jediným zahusťujúcim párom vlakov počas pracovných dní, čo je nepostačujúce. Kapacita tejto trate je však postačujúca na to, aby po nej jazdilo viac vlakov.
„Považujeme za potrebné poznamenať, že identifikovanému prúdu cestujúcich prináleží v Juhomoravskom kraji počas prepravnej špičky štandardná frekvencia spojov 15 minút. Náš tím dopravných expertov navrhol zahustenie vlakov na trati medzi Čadcou a Žilinou tak, aby v čase špičiek jazdili vlaky každú polhodinu. V tejto chvíli by to znamenalo pridanie šiestich párov vlakov. Podľa našich výpočtov by takto mohli do vlakov prestúpiť z áut ďalšie cca dve tisícky ľudí, čo by výrazne odľahčilo túto denne upchatú cestu a kolóny by sa mohli skrátiť o 5 až 10 minút,“ dodal Kubáček.
Podľa župy rovnaké kroky postupne pomáhajú riešiť situáciu nielen v okolí Bratislavy, ale aj Košíc a Prešova. „Župa preto bude v najbližších dňoch rokovať s ministerstvom dopravy, aby podobne ako v iných regiónoch Slovenska, aj tu navýšili objednávku a železnice by mohli na túto trať pridať vlaky už od polovice decembra. Na rozdiel od ciest je infraštruktúra už hotová. Netreba nič stavať. Jediné čo chceme, je naplno využiť hotovú železničnú trať, ktorá je v dobrom stave a môže pomôcť obyvateľom regiónu,“ dodala Jurinová.
Žilinská župa týmto krokom nekončí. Pripravuje kompletnú integráciu dopravy. To znamená, že bude postupne zavádzať kroky nielen na lepšie prestupy medzi autobusmi a vlakmi, ale aj cestovanie na jeden lístok. „Na to však potrebujeme, aby štát zahusťoval železničné spojenia, keďže železnica by mala tvoriť chrbticu celého systému,“ uzavrela županka.