Takmer polovicu vybraného mýta získava súkromná firma, zmluvu podpísal bývalý primátor Žiliny Choma


Foto: Takmer polovicu vybraného mýta získava súkromná firma, zmluvu podpísal bývalý primátor Žiliny Choma Foto: ilustračné

Elektronický mýtny systém je v súčasnosti na Slovensku prevádzkovaný súkromnou spoločnosťou a zabezpečuje výber poplatkov za prejazd nákladných áut a autobusov po diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách prvej triedy.

Pri zavádzaní bol jedným z proklamovaných cieľov aj výber poplatkov, ktoré mali následne slúžiť na opravu a údržbu existujúcej cestnej infraštruktúry v správe NDS, ale aj na financovanie výstavby nových úsekov rýchlostných ciest či diaľnic.

Pred niekoľkými dňami ale upozornil Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) na to, že z jedného zaplateného eura putuje na výstavbu nových diaľnic len desať centov. Diaľničiari dostávajú z vybranej sumy 45 percent, sedem získavajú ďalší dodávatelia a najviac, až 48 percent, putuje na účet prevádzkovateľa - spoločnosti SkyToll. 


Výber mýtnych poplatkov cez spoločnosť SkyToll začal na Slovensku v roku 2010, zmluvu podpísal vtedajší šéf Národnej diaľničnej spoločnosti a bývalý primátor Žiliny Igor Choma. Kontrolóri dnes tvrdia, že systém je nastavený neefektívne a nehospodárne. Samotná súkromná firma si za roky prevádzky prišla na sumu 760 miliónov eur:

„Platby mýta za deväť rokov dosiahli sumu viac ako 1,576 mld. eur. Z tejto sumy odišlo za uvedené roky na účet spoločnosti SkyToll až 48 %, t. j. 760 mil. eur.  Táto suma bola už v roku 2018 vyššia o 44 mil. eur ako bola stanovená cena za komplexné služby výberu mýta za roky 2010-2022. Na účty iných zmluvných partnerov odišlo z výberu mýta 108 mil. eur a zvyšnú sumu 709 mil. eur získala NDS. NKÚ v tejto súvislosti upozorní vládu SR, že takmer polovica výnosu mýta na základe Zmluvy a jej dodatkov smeruje do spoločnosti SkyToll,“ uviedol NKÚ vo svojej správe. 


Zaplatili sme za vybudovanie mýtneho systému, vlastní ho ale súkromná spoločnosť 

Súčasná zmluva by mala skončiť v roku 2022, diaľničiarom ale vzniká problém pri výbere nového prevádzkovateľa. Zmluva so spoločnosťou SkyToll po uvedenom roku síce skončí, no celé technické zázemie pre výber mýta jej patrí.

Štát, ktorý prostredníctvom NDS zaplatil za vybudovanie mýtneho systému sumu až 256 miliónov eur, nevlastní nielen technické zariadenia, ale ani systém ako taký. Kontrolóri skonštatovali, že mýto je neefektívne:

„Národná kontrolná inštitúcia na základe kontrolných zistení konštatuje, že systém distribúcie elektronického výberu mýta neplní svoj základný cieľ a len minimálne prispieva k výstavbe nových diaľnic a rýchlostných ciest. Primárnym zdrojom financovania výstavby nových diaľnic a rýchlostných ciest naďalej ostávajú eurofondy s finančným príspevkom zo štátneho rozpočtu.“ 

Zistenia súvisiace s účelnosťou a efektívnosťou mýtneho systému sú podľa vyjadrenia NKÚ tak závažné, že Záverečnú správu z kontrolnej akcie predloží predseda NKÚ SR Karol Mitrík na jedno z nadchádzajúcich rokovaní vlády.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) žiada ministra dopravy a výstavby o urýchlenú nápravu v systéme elektronického výberu mýta. Zároveň hrozí celoštátnym štrajkom autodopravcov a dopravnou blokádou.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu