Komisia RPR rozhodla: Reklama, ktorá sa objavila v Žiline, využila modelku ako sexuálnu atrakciu


Foto: Komisia RPR rozhodla: Reklama, ktorá sa objavila v Žiline, využila modelku ako sexuálnu atrakciu

Nevšedná reklama na upratovacie služby rozprúdila diskusiu prvýkrát počas letných mesiacov, kedy sa objavila na viacerých billboardoch v Žiline. Teraz sa k nej opäť vracia Rada pre reklamu (RPR), ktorá podnety od sťažovateľov považuje za opodstatnené a reklamu uznala za sexistickú.

Zobrazenie modelky, spôsobom, ktorý si zvolil zadávateľ je neopodstatnené, účelové a sexistické, nemá žiaden súvis s predmetom činnosti subjektu, ktorý prostredníctvom reklamy propaguje svoje služby na trhu upratovacích služieb. Modelka je v reklame vyobrazená len za účelom pritiahnutia pozornosti ako sexuálna atrakcia,“ uvádza sa v náleze Komisie RPR.

RPR taktiež apeluje na zadávateľa posúdenej reklamy, ktorou je spoločnosť UMYJEME TOP, aby došlo k jej zmene alebo úprave a zároveň k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia. Dôvodom nemá byť pritom len nesúvisiace vyobrazenie ženy, ale aj ceduľky, ktoré drží modelka v rukách.

Na tých sa píše: „PRVÝ MESIAC ZADARMO“. Takýto dvojzmyselný text podľa RPR mení posolstvo reklamy a vytvára významovú rovinu, ktorá je voči ženám urážlivá a degraduje ich na úroveň ponúkanej služby. Reklama pritom nesmie obsahovať prvky, ktoré znižujú ľudskú dôstojnosť, a preto tak podľa Komisie ide aj v spojitosti so sexuálnym podtextom o neetické vyobrazenie ženy.


K sťažnostiam sa vyjadrila aj strana zadávateľa reklamy, podľa ktorého má byť modelka na výsledok fotenia spolu s rodinou hrdá. Zadávateľ reklamy zároveň argumentuje tým, že modelka mala na fotení plavky, a preto nie je možné povedať, že ide o nahú ženu, ale len o vyobrazenie bežných ženských kriviek. S týmto názorom Komisia RPR nesúhlasí.

Zadávateľ si ako dominantný výrazový prostriedok zvolil modelku, ktorá síce nemá priamo odhalené poprsie alebo intímne časti tela, avšak jej celkové zobrazenie nepovažuje Komisia za súladné s požiadavkami, ktoré v tomto smere Kódex na zobrazenie ľudského tela vo vzťahu k propagovanej službe a reklamnému posolstvu kladie,“ zdôraznila RPR.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu