Vláda odobrila zrušenie diaľničných známok pre vozidlá do 3,5 tony, rozpočet by to stálo 60 miliónov


Foto: Vláda odobrila zrušenie diaľničných známok pre vozidlá do 3,5 tony, rozpočet by to stálo 60 miliónov Foto: ilustračné

Vláda dnes 12. februára 2020 odobrila návrh na zrušenie diaľničných poplatkov pri využívaní vymedzených úsekov ciest. Návrh na zrušenie zákona o diaľničnej známke, ktorý na rokovanie predložil predseda vlády Peter Pellegrini, zavádza účinnosť od 1. januára 2021.

Od tohto dátumu by tak motoristi mohli jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách bezplatne. Podľa predkladateľov je dôvodom na zrušenie poplatkov nedostatočná dostavanosť diaľničnej siete. Zákone ale ešte musí schváliť parlament a podpísať prezidentka. 

Navrhuje sa zrušiť povinnosť úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov ciest z dôvodu nedostavanej diaľničnej siete a zvýšenie disponibilného príjmu obyvateľstva. Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2021.“ spresňuje motiváciu predkladateľov dôvodová správa k predkladanému materiálu.

V prípade veta prezidentky zákon nemusia stihnúť schváliť do volieb

Ak by opatrenie vstúpilo do platnosti, zaťaží podľa odhadu predkladateľov štátny rozpočet sumou 60 miliónov eur ročne. Negatívny vplyv priameho výpadku príjmov vo výške 70 miliónov za úhradu by mal, čiastočne, kompenzovať vyšší daňový príjem o 10 miliónov eur.

Ako presne by zrušenie opatrenia prispelo k vyššiemu výberu, návrh nespresňuje: „Negatívny vplyv vo výške 70 miliónov predpokladáme z dôvodu zrušenia povinnosti úhrady diaľničnej známky, pričom z dôvodu odpadnutia tohto daňového výdavku, možno predpokladať pozitívny vplyv na daňové príjmy vo výške 10 miliónov.“

Sekcia doložky vybraných vplyvov, ktorá operuje s týmito číslami, ani len nespresňuje zdroje či analýzy, z ktorých je počítaný negatívny a pozitívny dopad opatrenia. Vláda rokovala o návrhu len 17 dní pred voľbami, zámer zrušiť diaľničné známky pre fyzické osoby a právnické osoby s vozidlom do 3,5 tony predstavil v utorok 11. februára predseda Národnej rady Andrej Danko.


Aj v prípade, že by tento a ďalšie sociálne balíčky schválil parlament, prezidentka Zuzana Čaputová má právo nepodpísať ich a návrhy vetovať. Na rozhodnutie má 15 dní od doručenia schváleného návrhu, v praxi to znamená, že pri využití plnej lehoty o návrhoch parlament nestihne opätovne rozhodnúť.

Diaľničiari s príjmami počítajú, tvrdia, že bez nich nebudú schopní zabezpečovať prevádzku

K schváleniu návrhu sa vyjadrila aj Národná diaľničná spoločnosť, ktorá tvrdí, že ak by zákon prešiel aj parlamentom a vstúpil do platnosti, nevie bez tohto príjmu zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, investície do diaľnic v prevádzke a splácanie existujúcich investičných úverov.

„V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi - prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť, bude ohrozená platobná schopnosť NDS a hrozí cross default od bánk,“ informovala krátko po schválení návrhu Národná diaľničná spoločnosť.

Príjem z úhrady elektronických diaľničných známok predstavoval v roku 2019 predstavoval viac ako 79 miliónov eur bez DPH, medziročne vzrástol o 4 percentá. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu