Zlepšiť situáciu s parkovaním v Žiline má niekoľko krokov, poslanci žiadajú plán spustenia parkovacej politiky


Foto: Zlepšiť situáciu s parkovaním v Žiline má niekoľko krokov, poslanci žiadajú plán spustenia parkovacej politiky Foto: ilustračné

Nedávny požiar na žilinskom sídlisku Hájik opäť otvoril tému nedostatku parkovacích miest v mestských častiach Žiliny, v dôsledku ktorého parkujú niektorí vodiči v nebezpečných úsekoch alebo na zeleni.

Na uplynulom zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Žiline rokovali mestskí poslanci aj o informatívnej správe prednostu k vypracovaniu koncepcie parkovacej politiky mesta.

Súčasťou materiálu je aj prehľad doteraz vykonaných analýz a krokov k zlepšeniu parkovania v Žiline. Ako vyplýva z analýzy obsadenosti parkovacích miest v meste Žilina zo záveru roku 2019, najviac firemných vozidiel parkuje v noci na sídlisku Vlčince (22 percent), Solinky a v centre (zhodne po 18 percent).

Najväčší rozdiel medzi počtom parkujúcich vozidiel a skutočným počtom dostupných parkovacích miest bez veľkoplošných parkovísk zaznamenali na sídlisku Hájik, kde parkovalo o 487 viac vozidiel ako bolo parkovacích miest, a sídlisku Hliny 5 až 7, kde ich bolo o 438 viac.

Zdroj: www.zilina.sk

Okrem analyzovania stavu situácie sa snaží mesto zmierňovať nápor na parkovacie plochy vyznačovaním parkovacích miest, kedy od roku 2019 začalo s pravidelnou realizáciou vodorovného dopravného značenia parkovacích miest na sídliskách.

„V rokoch 2019 a 2020 sa podarilo zrealizovať na Solinkách 492 PM, na Vlčincoch 560 PM a na Hájiku 823 PM. Vyznačovanie PM bude pokračovať aj v roku 2021 na sídlisku Hliny a následne aj na ďalších uliciach jednotlivých sídlisk, kde je vhodný (spevnený) povrch na aplikáciu značenia,“ informuje v materiáli prednosta úradu.


Mesto Žilina chce zároveň podporovať udržateľnú mobilitu a zatraktívniť aj iné formy dopravy ako je individuálna automobilová. Za týmto účelom pokračuje v rekonštrukcii zastávok, vybudovaná bola aj preferencia dopravy a od apríla mení podmienky tarify cestovania v MHD.

Pomôcť zlepšiť dostupnosť majú okrem plánov na vybudovanie parkovacích domov aj pružnejšie odťahy autovrakov a predchádzanie ich parkovaniu. Vďaka zmene zo záveru minulého roka je v Žiline drahšie parkovať vraky na sídliskách.

Uvoľniť parkovacie plochy majú aj projekty polozapustených kontajnerov a združovanie kontajnerových miest do uzamykateľných stojísk. Minulý rok boli boli zrealizované 4 kryté uzatvárateľné kontajnerové stojiská na sídlisku Hájik.

„Súčasne sa pripravujú projekty polozapustených podzemných kontajnerových stojísk. Z hľadiska statickej dopravy je účelom týchto projektov odstránenie kontajnerových stojísk z parkovacích plôch, aby spevnené plochy slúžili na parkovanie,“ informuje schválený materiál.

Okrem toho požiadali poslanci pozmeňovacím návrhom prednostu o vypracovanie a predloženie časového plánu krokov potrebných pre spustenie parkovacej politiky v meste. Jeho súčasťou má byť aj termín predpokladaného začiatku, poslanci si vyžiadali predloženie plánu v rámci ďalšej informatívnej správy. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu