Tunel Višňové a úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou skalou má dokončiť Skanska


Foto: Tunel Višňové a úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou skalou má dokončiť Skanska Foto: ilustračné - Ján Marosz

Najznámejší úsek nedostavanej diaľnice na Slovensku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové sa pokúsi dostavať v stanovenej lehote konzorcium združenia spoločností Skanska. Dnes to na mimoriadne vysielanom videu oznámil minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Skanska je víťazom podľa predpokladov, keďže už v decembri bolo známe, že najnižšiu cenu predložilo práve toto združenie. Dokončenie diaľničného úseku ponúklo za sumu približne 255 miliónov eur bez DPH a aj napriek tomu, že cena nebola jediným kritériom, ponuka vychádzala stále najvýhodnejšie.

„Cena mala váhu 45 percent, 35 percent bola lehota sprejazdnenia, 15 percent pripadá na environmentálne kritérium a zvyšok je kritérium na lehotu pre projektovú dokumentáciu. Najradšej by sme to podpísali zajtra, ale lehoty sú také, že teraz beží desať dní na možné odvolanie. Následne by mala prebehnúť kontrola ex-ante na Úrade pre verejné obstarávanie, čo je štandardný proces, keďže čerpáme eurofondy. Potom by už nemalo nič brániť podpisu zmluvy s víťazným uchádzačom,“ uviedol minister dopravy Andrej Doležal.

V najhoršom scenári by sa podľa jeho odhadov mohlo zdržať podpísanie zmluvy o maximálne tri mesiace. Doležal ocenil aj spôsob, akým bolo vykonané obstarávanie a verí, že k odvolaniu uchádzačov nedôjde. 

Spoločnosť Skanska vnímam ako zodpovedného zhotoviteľa s veľmi dobrou reputáciou, čiže nepredpokladám, že by sa uprostred zbalil a odišiel. Myslím, že aj pre nich je to určitá výzva takýto tunel dostavať. Poučení z minulosti sme už počas súťažného dialógu dohodli s uchádzačmi, že ak príde k dostavbe, tak zriadime stálu komisiu pre rozhodovanie sporov,“ dodal minister.


Lehotu môžu predĺžiť vďaka fázovaniu projektov medzi eurofondmi

Komisia má pomôcť rozhodovaniu sporov, zástupcov tam bude mať zhotoviteľ, obstarávateľ a tretí nezávislý pozorovateľ. Prípadné nezrovnalosti má riešiť priamo v čase. V zmluvnej cene je zahrnutá aj oprava problematických úsekov, ktoré vznikli po predošlom zhotoviteľovi a z dôvodu zastavenia prác.

To, či sa stihne sprejazdniť úsek do roku 2023, minister komentoval slovami o tom, že projekt je fázovaný medzi rôzne operačné programy, vďaka čomu je možné aj v prípade zdržania alebo problémov rozložiť čerpanie medzi rôzne štrukturálne programy. Práve pre spôsob súťažného dialógu, kedy uchádzači videli stavbu, by podľa Doležala malo aj víťazné konzorcium poznať stav tunelu.

„Každý zodpovedný tunelár, myslím v tom stavbárskom slova zmysle, vie, že v tuneli ho môže prekvapiť čokoľvek. Vieme, že tam je problém s vodou, ale preto bolo aj kritérium v hodnotení až s váhou až pätnásť percent. Verím, že zhotoviteľ vie, do čoho ide,“ uzavrel minister dopravy. 



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu