Slovenská správa ciest (SSC) si dala vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti (ŠU) pre modernizáciu 105 kilometrov ciest prvej triedy I/64 medzi Topoľčanmi a Žilinou a ciest I/18 a I/60 (mestský okruh) v meste Žilina. Štúdia hodnotí minimálne varianty s nákladmi 188 miliónov eur a preložky s nákladmi najviac 505 miliónov eur.
„Účelom a cieľom štúdie realizovateľnosti je na základe všetkých dostupných údajov, výsledkov smerového dopravného prieskumu zhodnotenie súčasného stavu jestvujúcej cestnej siete, zadefinovanie súčasných problémov na dopravnej sieti a variantné návrhy čo najefektívnejšieho spôsobu riešenia súčasných dopravných problémov v záujmovom území. Štúdia má posúdiť technicko-ekonomické parametre a environmentálnu priechodnosť navrhnutých variantov a určiť postupnosť výstavby, modernizácie a rekonštrukcie úsekov ciest,“ uvádza SSC.
Projekt je rozdelený na 9 samostatných úsekov v rôznych štádiách prípravy. Na niektorých je navrhnutých viac stavieb, ktoré je možné realizovať a pripravovať samostatne.
Na území okresu Žilina hodnotí táto štúdia celkom päť dôležitých úsekov. Z nich je podľa zverejneného stanoviska najbližšie k realizácii práve obchvat Porúbky a Lietavskej Lúčky (privádzač k D1), ktorý má vypracovanú dokumentáciu na realizáciu stavby.
Ďalšími kľúčovými úsekmi sú prepojenie novovybudovaného diaľničného privádzača s cestou prvej triedy I/18 na Šibeniciach a následné prepojenie až na cestu II/583 pri závode KIA Motors Slovakia pri Strečne. Štúdia hovorí aj o úprave frekventovanej križovatky Košická na mimoúrovňovú.
Na základe výsledkov kapacitného posúdenia jednotlivých úsekov cesty I/64 v rámci štúdie realizovateľnosti je navrhnutá nasledovná časová etapizácia jednotlivých stavieb:
Úsek | Uvedenie do prevádzky | Poznámka |
---|---|---|
Žilina - Juhovýchod | 2024 | Križovatka HyperTesco pri spustení D1 vyhovuje aj pre rok 2050. V prípade ak D1 bude odstavená križovatka nevyhovuje. Križovatka nevyhovuje ani v súčasnosti. |
Žilina - Juhozápad | 2026 | Križovatka HyperTesco pri spustení D1 vyhovuje aj pre rok 2050. V prípade ak D1 bude odstavená križovatka nevyhovuje. Križovatka nevyhovuje ani v súčasnosti.
Križovatka Bosco nevyhovuje už v súčasnosti Križovatka Metro nevyhovuje už v súčasnosti |
Obchvat Porúbky | 2040 | Medzikrižovatkový úsek cesty I/64 Lietavská Lúčka nevyhovuje v roku 2050 |
Obchvat Rajca | 2050 | Kapacitne vyhovuje, cesta nezodpovedá kategóriou ceste I. triedy |