Na bezplatnú MHD vraj mesto Žilina peniaze má


Foto: Na bezplatnú MHD vraj mesto Žilina peniaze má

Po novom už Žilina nie je najzadĺženejšie mesto na Slovensku. K zníženiu dlhu prispelo odpustenie sumy 17,5 milióna eur za kórejskú dedinu, o ktorom sme informovali tu - Vláda škrtne Žiline dlh 17,5 milióna eur!. Už vtedy sa našlo mnoho politikov, osobností a blogerov, ktorí spochybňovali férovosť takéhoto rozhodnutia voči občanom Slovenska nežijúcim v Žiline. Imidž Žiliny v očiach Slovenska rozhodne nevylepšil ani návrh súčasného primátora Igora Chomu ohľadom bezplatnej MHD.

Primátor tvrdí, že opatrenie bezplatnej MHD nezasiahne iné oblasti. Dotknúť by sa nemalo ani miestnych daní a poplatkov: “Nie je to problém zohnať dva a pol milióna eur na MHD zadarmo. A radšej dáme dva a pol milióna ročne do projektu, ktorý slúži 40-tisíc Žilinčanom, ako milión eur do extraligového hokeja, na ktorý sa chodí pozrieť tisíc Žilinčanov,“ vyhlásil Choma.

Sumu 2 500 000 eur, ktorá by predstavovala výpadok tržieb, je podľa neho možné získať spojením viacerých opatrení. Tie by pozostávali z efektívnejšieho výberu miestnych daní, z väčšieho objemu podielových daní, z ušetrených prevádzkových nákladov využívaním nových hybridných autobusov a úspornejších trolejbusov a tiež z balíka peňazí, ktorý sa v roku 2017 mestu uvoľní splatením starých úverov.

Problémov s MHD v Žiline je v súčasnosti viac. Počet cestujúcich sa každý rok znižuje. Nové opatrenie má za cieľ zastaviť tento trend. Diskutabilným a negatívne príjmaným návrhom je opatrenie bezpatnej MHD, pri ktorej by mohli cestovať zadarmo len ľudia s trvalým pobytom v Žiline a zároveň tí, ktorí majú poplatené všetky miestne dane. Primátor počíta s tým, že časť z aktuálnych 2700 ľudí s prechodným pobytom ho zmení na trvalý a odhadol celkový prínos do mestskej kasy na 400-500 tisíc eur ročne.

Podmienka zaplatenia daní by mala jednorázovo priniesť milión eur na nedoplatkoch. A každoročne zvýšiť výber o 100-300 tisíc eur ročne. Ďalšie opatrenia predstavujú vládne zvýšenie podielových daní, splatenie starých úverov do roku 2017 a 40 percentné šetrenie elektriny a nafty pomocou nových trolejbusov nakúpených cez eurofondy.

Takéto opatrenia by mali zvýšiť príjem do mestskej pokladnice o 4 000 000 eur, pričom zvyšnú sumu po odpočítaní nákladov na bezplatnú MHD chce primátor prerozdeliť do iných potrebných oblastí. Výpočty opiera o príklady bezplatnej MHD, ktorá funguje napríklad vo Frýdku-Místku či estónskom Talline.

Tieto výpočty však oprávnene vyvolávajú nevôľu u nežilinčanov. Vláda najprv prezentuje odpustenie dlhu Žiline a v zápätí primátor deklaruje, že mesto Žilina má peniaze na bezplatnú MDH. Tá má podľa jeho plánov začať v roku 2017.

Čo si o tom myslíte? Zvýši sa zavedením bezplatnej MHD počet cestujúcich a tých, ktorí si prehlásia trvalé bydlisko do Žiliny?


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu