Klientske centrum v budove Europalace je rok v testovacej prevádzke, týka sa aj zdravia zamestnancov


Foto: Klientske centrum v budove Europalace je rok v testovacej prevádzke, týka sa aj zdravia zamestnancov

Dňa 30. októbra bolo v Žiline na sídlisku Vlčince otvorené nové Klientske centrum štátnej správy, ktorého cieľom bolo zjednotiť niekoľko inštitúcií a úradov pod jednu strechu. Centrum vzniklo v budove polyfunčkného domu Europalace v priestoroch, ktoré predtym patrili obchodným prevádzkam. Už samotný proces kúpy budovy sprevádzali pochybnosti a nejasnosti, náklady na otvorenie centra s dvanástimi odbormi dosiahli výšku takmer 7 miliónov eur.

O tom, že so sťahovaním úradov do novej budovy nebolo všetko v poriadku, informovala 5. decembra 2017 na 24. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Anna Verešová. Prevádzka budovy totiž prebieha v testovacej fáze na obdobie jedného roka, čím Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky obišlo štandardný a zdĺhavý postup pri zmene účelu užívania.


„Kompetentný stavebný úrad nevydal žiadne rozhodnutie. Ani rozhodnutie o zmene využitia stavby, ani kolaudačné rozhodnutie. V odpovedi písomnej mi však uviedli, že mestu Žilina ako dotknutej obci bol doručený akýsi súhlas k dočasnému využitiu stavby, ktorý vydalo ministerstvo vnútra. Nie rozhodnutie, list, súhlas. Pozoruhodné je, že tento súhlas bol Mestu Žilina z ministerstva vnútra doručený až skoro po mesiaci od otvorenia klientskeho centra. V tých dňoch, keď som sa aj ja na to dotazovala. Sú namieste teda otázky, prečo boli miestne inštitúcie kompetentné vo vydávaní posudkov a stanovísk k zmene účelu využitia stavby pri tomto Klientskom centre v Žiline z tohto procesu vylúčené,“ uviedla na pôde parlamentu Verešová.

Práve jej stranícki kolegovia Igor Matovič a Veronika Remišová (Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti) upozorňovali na podozrenia pri kúpe priestorov v budove Europalace zo strany Ministerstva vnútra. Podľa ich informácií mala celú budovu kúpiť spoločnosť blízka strane SMER-SD za sumu 5,75 milióna eur, následne odpredať priestory pre klientske centrum za 7 miliónov eur.



Prevádzku testujú na stovkách zamestnancov, poslankyňa to označila za nehumánne

To, že sa momentálne centrum nachádza v skúšobnej prevádzke, potvrdilo aj ministerstvo. Súčasťou procesu je aj testovanie pracovného prostredia, ktoré podľa našich informácií zamestnancom nevyhovuje. „Momentálne prebiehajú merania teplôt, vzduchotechniky a svetlotechniky - predpokladané ukončenie testovania je stanovené na február 2018,“ spresnil riaditeľ tlačového odboru kancelárie ministra vnútra SR Ivan Netík.

Skúšobná prevádzka v Klientskom centre v Žiline je stanovená do 31. októbra 2018, čiže na obdobie jendého roka od otvorenia. Počas nej by mali byť overené nastavenia technologických zariadení a ich správnosť, svetlotechnika aj vzduchotechnika. Poslankyňa však takéto testy na zamestnancoch považuje za neľudské.



„Toto je cynizmus najhrubšieho zrna a hrubé obchádzanie zákonov. Skúšobná prevádzka sa totiž povoľuje pri takých stavbách, kde je potrebné overiť, či nainštalované výrobné, či prevádzkové zariadenie bude pracovať správne. Prípadne sa počas nej robia korekcie a zásahy na vyladenie správnosti chodu prevádzky. Napríklad výrobného pásu v automobilke, či chodu turbíny v elektrárni. Je absolútne neprípustné, aby sa v skúšobnej prevádzke overoval chod napríklad kuchyne v školskej jedálni, či v závodnej jedálni alebo chod školy, kde sú deti, materskej škôlky, novej reštaurácie, obchodného, či kultúrneho centra, kde sa vykonávajú špecifické činnosti s možnými dopadmi na zdravie ľudí a kde sa spravidla stretáva veľké množstvo ľudí,“ dodala Verešová s tým, že takýto postup je nehumánny voči zamestnancom aj návštevníkom.

Ministerstvo nepredpokladá, že by priestory po skúšobnej prevádzke nevyhovovali

Od ministerstva sme chceli zistiť aj to, ako bude postupovať v prípade, že by priestory nevyhovovali súčasnému zaťaženiu zo strany zamestnancov a pracovníkov, pričom v odpovedi sa obmedzilo na strohé konštatovanie toho, že takúto situáciu po skončení testovacej prevádzky nepredpokladá. „Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky nepredpokladá, že by takáto situácia mohla nastať,“ dodal riaditeľ tlačového odboru.

„Kde berie sekcia hnuteľného a nehnuteľného majetku ministerstva vnútra, pod vedením ministra Kaliňáka istotu, že tzv. vyhodnotenie skúšobnej prevádzky na ľuďoch dopadne dobre. A kto bude zodpovedný za to, ak tzv. skúšobná prevádzka v Klientskom centre v Žiline na zdraví zamestnancov a verejnosti občanov nedopadne dobre? A zanechá na ich zdraví nezmazateľné škodlivé následky? Kto bude za to zodpovedný?“ pýta sa Verešová.


Podľa vyjadrení tlačového odboru však k dnešnému dňu neeviduje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky žiadne sťažnosti na kvalitu pracovného prostredia ani iné sťažnosti. Upozornenia týkajúce sa teplotných rozdielov sa podľa vyjadrení Ivana Netíka snažia riešiť operatívne nastavovaním vzduchotechniky. Zamestnanci, ktorých je v budove takmer tristo, majú k dispozícii desať toaliet.

„Celkový počet toaliet je tridsať, z toho na 1. nadzemnom podlaží je pre klientov k dispozícii 7 a 1 pre imobilných klientov a 10 pre zamestnancov. Na druhom nadzemnom podlaží je 12 toaliet,“ uzavrel riaditeľ tlačového odboru kancelárie ministra vnútra SR.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu