Výstavbu úseku D3 Žilina Strážov – Brodno výrazne predražili, tvrdí analytik INEKO Kovalčík


Foto: Výstavbu úseku D3 Žilina Strážov – Brodno výrazne predražili, tvrdí analytik INEKO Kovalčík Foto: ilustračné

Už od minulého víkendu sa môžu vodiči v Žilinskom kraji previezť po novootvorenom úseku D3 Žilina Strážov – Brodno, ktorý skráti cestu o 4 minúty. S celkovou dĺžkou 4 250 metrov tvorí časť skladačky diaľnice D3, ktorá začína v Hričovskom Podhradí a končí na hranici s Poľskom v obci Skalité. Jeho súčasťou je tunel Považský Chlmec s dĺžkou 2 218 metrov. Už teraz je jasné, že z hľadiska nákladov ide o náročnú investíciu.

Viac ako štvorkilometrový úsek stál podľa vyjadrenia analytika INEKO Jána Kovalčíka podľa odhadov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) približne 270 miliónom eur, čo v prepočte vychádza 63 miliónov eur na jeden kilometer. V takomto absolútnom vyjadrení sa jedná o rekord, nielen národný. „To je aj na Slovensku – v krajine mimoriadne drahých diaľnic – absolútny rekord. Inú podobne drahú diaľnicu by ste márne hľadali v celej strednej Európe,“ uvádza v blogu Kovalčík.

Úsek nepatrí medzi prioritné, napriek tomu ho dokončili medzi prvými


Analytik ďalej tvrdí, že úsek sa mal stavať ako posledný - keďže úsek D3 Strážov – Brodno využíva objemovo slabší tranzit, v porovnaní s D1 smerom na východ, ktorý smeruje na sever. „Zo všetkých diaľničných úsekov v okruhu najmenej 30 km od Žiliny bude preto práve jej severozápadný obchvat používať najmenej vozidiel. Napríklad úsek D3 nad Žilinou (po Kysucké Nové Mesto) by využilo trojnásobne viac áut, no doteraz nie je ani pripravený. V ostatných 10 rokoch tento i ďalšie kľúčové úseky na Kysuciach zbytočne zdržali najprv zlé rozhodnutia a neskôr i nečinnosť nominantov Smeru-SD vo vedení rezortu dopravy,“ uvádza Kovalčík.

V blogu poukazuje aj na to, že vláda zrušila výhodnú ponuku nadnárodnej spoločnosti Skanska za cenu 163 miliónov eur vrátane rezervy na nepredvídateľné náklady. Práve preto si mala vyslúžiť obvinenie z predloženia podhodnotených ponúk, ktoré predostreli zástupcovia konkurenčných stavebných spoločností. Komisia NDS, vedená súčasným primátorom Žiliny Igorom Chomom, z tendra nikoho pre nízku cenu nevylúčila.

A to aj napriek tomu, že cena sa im zdala nízka. „Cena je o dosť nižšia oproti štátnej expertíze. Z tohto dôvodu mala komisia otázky na všetkých zhotoviteľov, nielen na Skansku, či trvajú na cene, či započítali do ceny všetko, čo majú,“ uviedol v máji 2010 Choma s tým, že komisia bola ubezpečená o predložených cenách. Následne však Úrad pre verejné obstarávanie zrušil obstarávanie NDS pre pochybenia.


Úsek vysúťažili o tri roky neskôr za 255 miliónov eur

„Niežeby súťaž prebehla bez nedostatkov, tie sa dajú nájsť vo väčšine veľkých tendrov v rezorte dopravy. Ale je zarážajúce, že takto radikálne boli posúdené práve v prípade, keď sa v súťaži objavila nečakane nízka ponuka a nenašiel sa dôvod na jej vylúčenie. Skanska sa vtedy bránila súdnou cestou. S odstupom času rozhodnutie ÚVO zrušil súd ako nedostatočne odôvodnené „najmä v tom, ako mohli mať zistené porušenia zákona zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania.“ K oživeniu tendra však už nedošlo,“ spresňuje Kovalčík.

Úsek D3 Strážov – Brodno vyhrala v tendri v roku 2013 skupina Eurovia, Hochtief a Stavby mostov Slovakia a to za cenu 255 miliónov eur vrátane rezervy. Oproti ponuke Skansky z roku 2010 ide o navýšenie o 92 miliónov eur. Bližšie informácie k celému vývoju plánovania a realizácie úseku D3 Žilina Strážov - Brodno nájdete na blogu Jána Kovalčíka.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu