Redakčný TEST: Citroën C-Elysée - Dostupná „limuzína“


Foto: Redakčný TEST: Citroën C-Elysée - Dostupná „limuzína“
Galéria: 38 fotiek

Cenovo dostupných rodinne orientovaných sedanov nie je na našom trhu veľa. Značka Citroën taký model v ponuke má. Obľúbený model Citroën C-Elysée podstúpil len prednedávnom modernizáciu a aktuálne sa novinka začína predávať aj na našom trhu. Facelift so sebou priniesol podľa očakávania miernu dizajnovú retuš exteriéru, ako aj vylepšený interiér. Hlavnou prednosťou tohto modelu ostáva aj naďalej predovšetkým tzv. rodinný faktor. Teda veľkorysý vnútorný priestor spojený s priaznivým pomerom medzi obstarávacou cenou a následnou nadobudnutou hodnotou.

Vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Citroën, sme mali možnosť otestovať dotknutú novinku medzi prvými na domácej pôde. Nový Citroën C-Elysée s benzínovým motorom VTi 115, v kombinácii s 5-st. manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave Shine, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel Citroën v našom regióne.

Galéria: 38 fotiek

Model Citroën C-Elysée debutoval na európskom trhu už v roku 2012. V modelovom portfóliu francúzskej automobilky predstavuje spomínaný sedan nižšej strednej triedy dostupnejšiu alternatívu napr. k modelu Citroën C4. Po približne štyroch rokoch od zahájenia produkcie, dozrel logicky čas na očakávanú modernizáciu v podobe faceliftu. Od uvedenia na trh sa pre tento model rozhodlo už viac ako 400 000 zákazníkov. V tomto kontexte nemôže byť potom ani žiadnym prekvapením, že značka Citroën svoj model C-Elysée podporuje aj marketingovo. Zaujímavosťou je, že závodný derivát odvodený od modelu Citroën C-Elysée ovládol až trikrát po sebe majstrovstvá sveta cestných vozidiel FIA WTCC.

Za hlavné prednosti klasickej civilnej verzie je považovaná predovšetkým jednoduchosť, odolnosť resp. robustnosť. Citroën tento model ponúka okrem Európy aj na niekoľkých rozvojových trhoch s horšou kvalitou cestnej infraštruktúry. Tomu bol potom logicky prispôsobený aj zvýšený konštrukčný dôraz na celkovú odolnosť vozidla. Francúzi sa aj preto pri modeli C-Elysée nepúšťali do žiadnych experimentov. Namiesto toho vsádzajú na istotu v podobe už overených technických riešení, čomu zodpovedá napr. skladba osvedčených pohonných jednotiek. Pre úplnosť doplňme, že v rámci aktuálnej modernizácie nezaznamenala paleta motorov prakticky žiadne zmeny. Všetky dostupné pohonné jednotky už aj predtým spĺňali aktuálnu emisnú normu Euro6.

Galéria: 38 fotiek

Na našom trhu sa aktuálne nový Citroën C-Elysée ponúka s tromi motorizáciami a v dvoch stupňoch výbavy. Základom celého modelového radu je atmosférický benzínový 3-valec PureTech 82 s objemom 1,2 litra s výkonom 82 koní. Daná motorizácia sa kombinuje výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšiu zážihovú alternatívu predstavuje práve nami testovaná verzia VTi 115. Ide o osvedčený atmosférický 4-valec o objeme 1,6 litra a s výkonom 115 koní. Pre túto verziu je k dispozícii okrem 5-st. manuálnej prevodovky i komfortná 6-st. automatická prevodovka. Pre priaznivcov vznetových motorov zaradil Citroën do ponuky úsporný naftový štvorvalec BlueHDi 100, (výkon 100 koní, objem 1,6 litra). Táto verzia sa kombinuje taktiež len výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou.  

Naša úvodná otázka znie: Čo možno očakávať od vynoveného modelu Citroën C-Elysée v každodennej praxi?

Vzhľad a rozmery

Facelift so sebou priniesol najmarkantnejšie rozdiely predovšetkým v duchu „osvieženého“ dizajnu. Najzásadnejšie zmeny sa odohrali v prednej časti vozidla. Nový C-Elysée pôsobí teraz opticky o niečo širším dojmom ako pôvodná verzia. Zásluhu na tom majú napr. aj modifikované predné svetlomety. Tie sú teraz opticky prepojené novou maskou chladiča s dvoma výraznými pochromovanými lamelami a s typickým  fabrickým logom uprostred. Modifikovaný je i predný nárazník. V jeho spodnej časti si našlo svoje miesto efektné LED denné svietenie. Zároveň ide aj o najzásadnejšiu vizuálnu zmenu, vďaka ktorej je možne nový model rozpoznať už z diaľky. Novú svetelnú grafiku dostali taktiež i koncové svetlá. Ich moderný 3D efekt je inšpirovaný štýlom ďalších nových modelov značky Citroën.

Galéria: 38 fotiek

V rámci modernizácie pribudli do ponuky aj 2 nové laky karosérie, resp. nový dizajn zliatinových diskov. Mimochodom, nami testované vozidlo disponovalo klasickými oceľovými diskami, ktoré ale prekrývali efektné ozdobné puklice. V praxi ide o vtipné a jednoduché riešenie, ktoré  na prvý pohľad veľmi pripomína práve disky z ľahkých zliatin. Celkovo pôsobí vynovený Citroën C-Elysée veľmi elegantným dojmom. Vonkajšie rozmery vozidla zostali podľa očakávania totožné s predfaceliftovou verziou. To v reči čísel znamená, že nový Citroën C-Elysée meria 4419 mm, šírka vozidla je 1950 mm, výška atakuje 1466 mm a rázvor náprav má slušnú hodnotu 2652 mm. Z praktického hľadiska poteší veľkorysý batožinový priestor.

Galéria: 38 fotiek

V základnom usporiadaní ponúka solidnú prepravnú kapacitu na úrovni 506 litrov. Po sklopení delených zadných sedadiel je možné spomínaný objem dodatočne ešte navýšiť. Typickým neduhom karosérie typu sedan ostáva logicky menší nakladací otvor. Na veku batožinového priestoru absentuje mikrospínač. Jeho odistenie je preto možné vykonať buď tlačidlom z miesta vodiča, resp. na kľúčiku diaľkového ovládania. Naopak, z praktických riešení chceme vyzdvihnúť, v závislosti od verzie, prítomnosť plnohodnotného resp. aspoň dojazdového náhradného kolesa. 

Interiér a výbava

Modernizácia modelu C-Elysée priniesla so sebou aj niekoľko zmien v interiéri resp. kabíne vozidla. Citroën hovorí o využívaní hodnotnejších materiálov. Pozornému oku preto neunikne napr. vynovený prístrojový panej s novou grafikou analógových budíkov, resp. so zmenenou farebnou škálou podsvietenia digitálneho displeja palubného počítača. Palubná doska pôsobí aj naďalej značne konzervatívne, jednoducho ale zároveň aj prehľadne. Najzásadnejšiu zmenu predstavuje prítomnosť moderného 7 palcového dotykového displeja Citroën Connect. Monitor s jednoduchým a prehľadným ovládaním disponuje niekoľkými zaujímavými funkciami. Napríklad ovládaním rádia resp. multimédií, bluetooth pripojením telefónu, funkciou mirror link, resp. aplikáciami, ktoré zahŕňajú i prehľadné vyobrazenie údajov z palubného počítača.


V opcii je následne k dispozícii i vstavaný navigačný modul. Medzi silné stránky vynoveného modelu patrí aj naďalej vzdušný interiér. Z užívateľského hľadiska musíme pochváliť príjemný a pohodlný posed za volantom s dostatočne dimenzovanými sedačkami. Pocit elegancie v nami testovanom vozidle opticky znásobilo štýlové svetlé čalúnenie sedačiek. Konzervatívne orientovaní užívatelia pravdepodobne ocenia tiež jednoduché tvarovanie trojramenného volantu s absenciou akýchkoľvek ovládacích tlačidiel. Funkcie autorádia, resp. tempomatu s obmedzovačom rýchlosti sa tu ovládajú na dnešnú dobu pomerne netradične, a to prostredníctvom združených ovládacích modulov v priestore pod volantom.

Dostatočné priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Cestovný komfort zadných pasažierov na rozdiel od pôvodnej verzie, po novom, zvyšujú i plnohodnotné hlavové opierky. Napriek svojej atraktívnej cenovej politike nás modernizovaný Citroën C-Elysée v konečnom dôsledku nesklamal ani z hľadiska celkovej výbavy. Nami testovaný model vo vyššej výbave Shine disponoval napr. elektrickým ovládaním všetkých štyroch okien, manuálnou klimatizáciou, kožou potiahnutým volantom i hlavicou riadiacej páky, zadným parkovacím asistentom ako aj už spomínaným 7 palcovým dotykovým rozhraním. Bezpečnostná výbava vrátane ESP + ASR je podľa očakávania štandardom už pri základnej výbave. 

Jazda

Už viackrát spomínaný dôraz na odolnosť či robustnosť konštrukcie modelu Citroën C-Elysée sa najviac prejavil pri samotnej jazde. V praxi sa tak ani pri nechcenom prejazde veľkou nerovnosťou, z podvozka či náprav neozve nijaký rušivý zvuk. Podvozok nového modelu dokáže s istotou a prehľadom odfiltrovať aj pomerne hrubé nerovnosti našich ciest. Jazda je pritom stále príjemne pohodlná a komfortná. Nový model sa tým približuje k typickej francúzskej automobilovej škole, zameranej predovšetkým na pohodlie posádky.



Pohodlie na palube dotvára taktiež až prekvapivo dobre zvládnuté odhlučnenie kabíny. Odolnosť spojená s dlhou životnosťou je typická aj pre dnes už pomerne raritný atmosférický benzínový motor VTi 115. Agregát podľa očakávania citeľne ožíva spolu s rastúcimi otáčkami. Maximálny výkon 115 na rodinne orientovaný Citroën C-Elysée s prehľadom a rezervou postačuje. 

A náš celkový dojem ? 

Nový Citroën C-Elysée je v konečnom dôsledku veľmi príjemným a nenáročným spoločníkom. Zvýšený dôraz na robustnosť resp. odolnosť konštrukcie vozidla je cítiť predovšetkým spoza volantu. Príznačnú „jednoduchosť“ tohto vozidla dokážu v dobrom slova zmysle oceniť najviac predovšetkým konzervatívnejšie orientovaní záujemcovia. Z nášho pohľadu ale patrí medzi najväčšie prednosti nového modelu predovšetkým veľkorysý vnútorný priestor ako aj atraktívna cenová politika. V Žiline si nový Citroën C-Elysée môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Citroën v našom regióne, spoločnosti POINT a.s. ŽILINA, kde na vás čakajú i ďalšie modely značiek Citroën a Nissan.

Testovací diár:

ModelCitroën C-Elysée VTi 115 Shine
PalivoBenzín
Pohonpredný
Počet valcov4
Výkon kw / hp85/115
Krútiaci moment Nm
150
Pohotovostná hmotnosť
1181 kg
Maximálna rýchlosť km/h
188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
9,4 s
Prevodovka
Manuálna
Počet stupňov
5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu
6,4 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu
6,6 l / 100 km
Pneumatiky
Michelin Energy Saver

Základná cena modelu: Citroën C-Elysée PureTech 82 Feel od 9 990 €

Cena testovaného modelu: Citroën C-Elysée VTi 115 Shine od 11 790 €

 

   Konfigurátor Citroën C-Elysée

  Rezervujte si testovaciu jazdu


+ + +

  • Pomer cena vs. nadobudnutá hodnota
  • Vnútorný priestor
  • Odolná konštrukcia

- - -

  • Absencia palubného počítača na prístrojovom panely 
  • Poloha panelu elektrického ovládania okien
  • Chýbajúci mikrospínač na veku kufra 


Alternatívy z vlastnej stajne

Citroën C1 od 7 990 €

Najmenší model francúzskej značky je zároveň logicky aj tým cenovo najdostupnejším. Oproti modelu C-Elysée ponúka model C1 rozhodne väčšiu originalitu. Nevýhodou je podstatne menší vnútorný priestor. 


Citroën C3 od 8 990 €

Nová generácia modelu C3 sa vyrába v Trnavskom závode koncernu PSA. C3 ponuka hneď niekoľko zaujímavých a originálnych riešení čím na navrch v porovnaní s testovaným modelom C-Elysée.

 

Citroën C4 Cactus od 10 990 €

Azda najoriginálnejším modelom z logom značky Citroën je model C4 Cactus. Okrem zaujímavého vzhľadu ponuka toto vozidlo taktiež až prekvapivo veľa priestoru pre posádku.





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik