Redakčný TEST: Citroën C3 PureTech 82 Feel - štýlovka z Trnavy


Foto: Redakčný TEST: Citroën C3 PureTech 82 Feel - štýlovka z Trnavy
Galéria: 24 fotiek

Horúcou novinkou v triede malých automobilov je nový Citroën C3. Jeho predaj sa naplno rozbieha aj na našom trhu. Ako automobilovú veľmoc nás môže v tomto kontexte tešiť, že aj tento model má v rodnom liste uvedené Slovensko, konkrétne trnavský výrobný závod koncernu PSA.

V celkovom poradí tretia generácia modelu Citroën C3 prichádza s pestrou škálou zaujímavých riešení, ktoré si postupne podrobnejšie predstavíme. Nový Citroën C3 so zážihovou motorizáciou PureTech 82 v kombinácii s 6-st. manuálnou prevodovkou a v prostrednom výbavovom stupni Feel, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel CITROËN v našom regióne. 


Citroën C3 prvej generácie, ako nástupca modelu Saxo, debutoval v roku 2002. Malý automobil sa veľmi rýchlo zaradil medzi absolútne najžiadanejšie modely francúzskeho výrobcu. V aktuálnom roku uzrela svetlo sveta spomínaná tretia generácia. Atraktívna novinka sa dokonale prispôsobuje súčasným automobilovým trendom. Kvality nového modelu neunikli ani novinárskej porote v ankete o Európske auto roka 2017, kde sa  novému modelu C3 ušla nominácia do finálovej sedmičky. Citroën vždy patril medzi výrobcov, ktorí sa nebáli experimentovať.

Automobilová história si pamätá práve značku Citroën, ako autora mnohých pokrokových riešení, resp. inovácií. Medzi technologických priekopníkov sa trochu prekvapujúco radí práve aj nová generácia cenovo dostupného modelu Citroën C3. Veľmi veľa sa hovorí najme o technológii Citroën ConnectedCAM. V praxi ide o prvý sériový automobil s integrovaným fotoaparátom, resp. presnejšie FULL HD kamerou.

Technológia je k dispozícii spolu s ďalšími zaujímavými prvkami v balíku nadštandardnej výbavy. Záznam z kamery umiestnenej v priestore čelného skla pred vnútorným spätným zrkadlom, môže okrem zábavnej funkcie poslúžiť prípadne aj ako dôkazový materiál pri nehode. Tu sa automaticky uloží záznam s dĺžkou 30 sekúnd pred nehodou a minutú po nehode. Zaujímavú fotografiu, resp. video je možné samozrejme zadokumentovať kedykoľvek počas jazdy. „Spúšť“ sa ovláda prostredníctvom tlačidla v priestore pred vnútorným spätným zrkadlom. Záznamy sú ukladané do integrovanej pamäte s kapacitou 16 GB.


K dátam sa dá jednoducho a intuitívne dostať prostredníctvom wi-fi pripojenia a bezplatnej mobilnej aplikácie Citroën ConnectedCAM. V krajnom prípade tiež cez samostatný USB vstup situovaný hneď vedľa tlačidla spúšte. Prostredníctvom smartfónu je možné dáta ďalej zdieľať na sociálnych sieťach, resp. inak upravovať. Spomínanú funkciu sme si samozrejme vyskúšali aj v praxi. Funguje bezproblémovo a intuitívne.

Prekvapila nás veľmi dobrá kvalita zdokumentovaného materiálu. Citroën ConnectedCAM ku každému záznamu uloží zároveň presnú lokalitu, kde bol vyhotovený. Technológiu je možné využívať aj pri nepriaznivom počasí, keďže o optimálne čistý priezor kamery sa postarajú stierače čelného skla. 

Nový Citroën C3 je k dispozícii v troch samostatných výbavách, s benzínovými i naftovými motorizáciami. Zážihové verzie poháňa trojvalec s objemom 1,2 litra. Úplný základ predstavuje atmosférická verzia PureTech 68 s výkonom 68 koní. My sme testovali výkonnejší, rovnako atmosférický variant PureTech 82 (82 koní). Začiatkom budúceho roka ponuku rozšíri tiež identická motorizácia (PureTech 82 LPG), s fabrickou prestavbou prispôsobenou na spaľovanie LPG. Výkonovým vrchom modelového radu C3 bude turbodúchadlom prepĺňaná verzia PureTech 110, s výkonom 110 koní.

V ponuke nechýbajú ani dve osvedčené a mimoriadne úsporné vznetové motorizácie, so štvorvalcom o objeme 1,6 litra. Slabšia (BlueHDi 75) ponúka výkon 75 koní a silnejšia (BlueHDi 100) rovných 100 koní. Všetky motorizácie sa kombinujú s 5 st. manuálnou prevodovkou. Výnimku bude predstavovať len najvýkonnejšia verzia PureTech 110, ktorá bude dostupná so 6-st. automatickou prevodovkou klasickej koncepcie. 


Čo teda v praxi ponúka nová generácia modelu Citroën C3?

Vzhľad a rozmery - Drsný nádych a široké možnosti personalizácie.

Pri dizajne exteriéru môžeme hneď na úvod konštatovať, že v porovnaní s predchodcom tu neostal kameň na kameni. Nový Citroën C3 sa citeľne inšpiroval populárnym modelom Citroën C4 Cactus. Jemné a oblé línie pri novej generácii nahrádzajú robustne pôsobiace tvary, ktoré u niektorých z nás môžu evokovať dokonca crossover. Predná časť ponúka už tradičné minimalistické pásiky denného LED svietenia. Tie sú vzájomne opticky prepojené pochrómovanými lamelami s integrovaným fabrickým logom uprostred.

Pod denným svietením sa nachádzajú hlavné svetlomety. Vo výrazne oplastovanom nárazníku sa nachádzajú kontrastné panely s hmlovými svetlami. Pri dvojfarebnom lakovaní majú rovnaký odtieň ako strecha resp. kryt spätných zrkadiel. Možnosti individualizácie dovoľujú v praxi celkovo až 36 rôznych variácií lakovania karosérie. Vo vyšších výbavách môže nová C3 disponovať unikátnymi vzduchovými ochrannými panelmi Airbump. Plastové plochy tu ale nie sú až tak výrazné, ako je tomu pri modeli C4 Cactus.

Čisto z funkčného hľadiska Airbump rozhodne odporúčame. V praxi skutočne dokážu ochrániť lak karosérie pred škrabancami či drobnými odermi, ktoré hrozia najmä pri parkovaní v úzkych parkovacích boxoch. Že v jednoduchosti je krása dokazuje aj ďalšie vtipné riešenie z dielne tejto francúzskej značky. Podobne ako napr. model C3 Picasso, môže mať aj nový Citroën C3 efektne vyrezané plechové disky kolies.

Spolu so špeciálne tvarovanými puklicami sú na prvý pohľad na nerozoznanie od diskov z ľahkých zliatin. Výrazne oplastovaný nárazník nachádzame aj vzadu. Pomerne luxusný nádych dodáva zadnej časti naopak pútavá grafika koncových svetiel. Ako celok sa z nášho pohľadu nový Citroën C3 rozhodne podaril. Do triedy malých vozidiel prináša rozhodne svieži vietor.


To že nový model nie je crossover, ale typický zástupca zo segmentu B, najlepšie odzrkadľujú celkové rozmery vozidla. Pre zaujímavosť sme ich porovnali s minulou generáciou. Nový Citroën C3 meria 3990 mm (+49 mm), jeho šírka dosahuje 1750 mm (+22 mm), výška atakuje 1470 mm (-54 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2540 mm (74 mm). Batožinový priestor disponuje v základnom usporiadaní, na danú triedu celkom slušnou kapacitou, na úrovni 300 litrov. Kufor ponúka symetrické tvarovanie. Miernou nevýhodou môže byť nanajvýš vyššia nakladacia hrana. Chválime naopak  prítomnosť rezervnej pneumatiky. Po sklopení delených zadných sedadiel je možné využiť maximálnu prepravnú kapacitu na úrovni 922 litrov. 

Interiér a výbava – kabína ponúka špeciálnu atmosféru

Veľmi hravo a kreatívne pristúpili v Citroëne aj ku koncepcii interiéru nového modelu C3. Aj v kabíne nového modelu je cítiť určitá inšpirácia modelom C4 Cactus. Typickým príkladom sú napr. originálne rukoväte dverí v tvare koženého remeňa. Celkovo ale pôsobí interiér modelu C3 o niečo dospelejším dojmom. Palubná doska nás zaujala svojím veľmi precíznym dielenským opracovaním.

Originálnym prvkom sú napr. výduchy ventilácie. V zornom poli vodiča sa nachádza tradičný prístrojový panel s analógovými ukazovateľmi. Nechýba ani teplomer chladiacej kvapaliny, či displej palubného počítača uprostred. V strede palubnej dosky je umiestnený 7 palcový multifunkčný dotykový displej. Podobne ako pri ďalších modeloch koncernu PSA, aj tu sa prostredníctvom neho ovládajú všetky dôležite funkcie, vrátane automatickej klimatizácie. Toto riešenie pravdepodobne s nadšením privítajú fanúšikovia aktuálnej digitálnej éry.


K samotnej funkcii rozhrania, ako aj k rýchlej odozve na dotyk, nemáme po našej osobnej skúsenosti žiadne výhrady. Ovládanie Full HD kamery ako aj funkciu rozhrania Citroën ConnectedCAM sme si už podrobnejšie predstavili v úvode. Nový Citroën C3 nás ďalej príjemne prekvapil aj po stránke jazdného komfortu. Z vozidla je veľmi dobrý výhľad. Predné sedadla sú až prekvapivo pohodlné. V prednej časti kabíny panujú podľa očakávania veľkorysé priestorové pomery.


Priestor v druhom rade zodpovedá štandardom daného segmentu, medzigeneračne si ale mierne polepšil. Pochvalu si zaslúži dostatočné množstvo odkladacích priestorov. Páči sa nám hlboká schránka pred spolujazdcom. Sympatické je že Citroën pri novom modely C3 nešetrí ani na výbave. Dôkazom toho je i nami testované vozidlo v prostrednom výbavovom stupni Feel s niektorými prvkami v opcii.

Ponúka napr.: automatickú klimatizáciu, automatické svetlá, dažďový senzor, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat a obmedzovač rýchlosti, Airbump, zadný parkovací asistent, monitorovanie samovoľného opustenia jazdného pruhu, či už viackrát spomínaný Citroën ConnectedCAM.


Jazda

Nový Citroën C3 na nás urobil dobrý dojem aj po stránke jazdných vlastností. Ako prvé musíme znova vyzdvihnúť jazdný komfort. Novinka dokáže až prekvapivo precízne a suverénne filtrovať nerovnosti, čo určite mnohí z nás v praxi dokážu oceniť. Medzigeneračne sa zlepšila aj akustická pohoda na palube. Atmosférický trojvalec PureTech 82 ponúka na dnešnú dobu až prekvapivý objem 1,2 litra.

Typický trojvalcový chod je mierne cítiť len pri voľnobežných otáčkach. Vo všeobecnosti ale neváhame tento motor zaradiť k najlepším vo svojej kategórii. Aj keď výkon 82 koní papierovo veľmi neohúri, v praxi si s pomerne ľahkou novinkou bez problémov dokáže poradiť. Motor vo vyšších otáčkach citeľne ožíva. K čomu sa pridáva i sympatický zvukový prejav. Mechanická prevodovka s 5 stupňami jazdný dojem nekazí. Práve naopak, z nášho pohľadu ideálne zapadá do mozaiky tohto malého automobilu. 

A náš celkový dojem?

Nový Citroën C3 sa vezie na aktuálnej módnej vlne. Vďaka originálnemu dizajnu so širokou škálou osobnej personalizácie dokáže osloviť širokú zákaznícku základňu. Predovšetkým mladí ľudia dokážu určite oceniť aj „revolučné“ riešenie zastúpene funkciou Citroën ConnectedCAM. Konzervatívnejšie ladených záujemcov dokáže presvedčiť zase po stránke jazdného komfortu. Za zmienku stojí v neposlednom rade určite tiež atraktívne nastavená cenová politika. 


Testovací diár

ModelCitroën C3 PureTech 82 Feel
PalivoBenzín
Pohonpredný
Počet valcov3 (1,2 l)
Výkon kw / hp60 / 82
Krútiaci moment Nm
118
Pohotovostná hmotnosť
1112 kg
Maximálna rýchlosť km/h
168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
14,9 s
Prevodovka
Manuálna
Počet stupňov
5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu
4,7 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu
5,6 l / 100 km
Pneumatiky
Firestone Winterhawk 3

Základná cena modelu: Citroën C3 PureTech 68 Live od 8 990 €

Cena testovaného modelu: Citroën C3 PureTech 82 Feel od 9 990 €

  Konfigurátor Citroën C3

  Rezervujte si testovaciu jazdu


+ + +

  • Nápaditosť, originalita
  • Široké možnosti individualizácie  
  • Jazdné vlastnosti

- - -

  • Komplikovanejšie ovládanie modulu klimatizácie
  • Dlhšie dráhy radiacej páky manuálnej prevodovky

Alternatívy z vlastnej stajne

Citroën C3 Picasso od 12 890 €

Silnou stránkou francúzskeho výrobcu sú už od nepamäti rodinne orientované vozidla. Vstupnú bránu do segmentu MPV reprezentuje práve model C3 Picasso, ktorý ma v hľadáčiku predovšetkým mladé rodiny.

Citroën C4 Cactus od 12 420 €

Úspešný model C4 Cactus spôsobil svojom príchode veľký rozruch. Kto hľadá originálny crossover je tu rozhodne na správnej adrese. Práve tento model poslúžil čiastočne aj ako inšpirácia pri vzniku novej generácie modelu C3.  

Citroën C4 od 12 590 €

O triedu väčšiu alternatívu ako je model Citroën C3, predstavuje kompaktný model Citroën C4, ktorý v minulom roku zaznamenal decentný facelift. 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik