Komunita dobrovoľníkov pod názvom Verejný_smog vyvíja v Žiline rôzne aktivity pre zlepšenie vizuálneho smogu v Žiline. Okrem organizácie diskusí na túto tému pripravili napríklad aj Manuál pouličnej reklamy, ktorý bol prezentovaný počas týždňového festivalu MestoINAK. Pravidelne na svojej Facebook stránke upozorňuje na prípady, v ktorých nevhodné umiestnená reklama zaťažuje všetkých.
Približne pred mesiacom zverejnili fotografiu bilboardu, ktorý bol umiestnený dlhú dobu v areáli Cirkevnej základnej školy Romualda Zaymusa. Ako trefne poznamenali, prianie k svadbe je síce milé, ale obťažuje aj tých, ktorých to vôbec nezaujíma. Podobne ako je tomu v prípade väčšiny outdoorovej reklamy v našom meste.
Koho by nepotešilo takéto prianie?! Nech všetci vidíme, že Peťa a Jožko sa vzali! Aj tí, ktorých to vôbec ale vôbec nezaujíma…
Posted by Verejny_Smog on 13. september 2016
Na konkrétny bilboard, ktorý patril pod správu spoločnosti GRYF, zareagovali aj viacerí občania mesta. Nepáči sa im, že reklamu musia vidieť aj napriek tomu, že o ňu záujem nemajú. Jeden z komentujúcich vyzýva na bojkot produktov spoločností, ktoré využívajú túto formu propagácie a vizuálnym smogom na billboardoch obťažujú.
Krátko po zverejnení dala škola bilboardy odstrániť, prispieva tak k znižovaniu verejného smogu
Na podnet zareagovala aj samotná škola, ktorá dala tento bilboard, spolu s ďalšími dvoma, odstrániť. Napriek tomu, že tieto plochy pre školu predstavovali príjem, ich negatívne dopady prevýšili prípadný ďalší zisk. “Cirkevná základná škola Romualda Zaymusa v Žiline dala vo svojom areáli na začiatku októbra odstrániť 3 bilboardy. Prišla tým síce o zaujímavý finančný príspevok, ale vedenie sa rozhodlo urobiť tak na základe viacerých faktorov,” uviedol riaditeľ CZŠ R.Zaymusa Radoslav Kačur.
Okrem obťažovania okolia vizuálnym smogom išlo aj o bezpečnosť detí, ktoré sa pod pútačmi pravidelne pohybovali. “Dve reklamné stavby boli na mieste voľného pohybu detí školskej družiny a predstavovali pre ne bezpečnostné riziko. Tretí stál na mieste parkovania áut zamestnancov a každý deň ich obmedzoval pri bezpečnom parkovaní,“ uviedol riaditeľ.
Svoju úlohu v odstránení reklamy zohral aj výchovný faktor. ”Škola má s týmito priestormi iné plány. Mali by slúžiť nie “komerčnému svetu”, ale “neziskovému svetu” formovania mladých ľudských osobností. Deti aj týmto krokom uvidia, že keď sa chce, dá sa pohnúť so všetkým!“ spresnil Radoslav Kačur.
Škola týmto krokom prispela aj k snahe o znižovanie objemu reklamy
Ďalším faktorom bola podľa slov riaditeľa aj snaha o podporu plánov mesta na znižovanie množstva vonkajšej reklamy. Tiež prispeli estetické dôvody. “Niekoľkokrát sa stalo, že na bilboardoch bol obsah, ktorý bol v rozpore so zmluvnými podmienkami, a aj keď reklamná agentúra vždy rýchlo vymenila reklamu - u mnohých ľudí zanechala nežiadúca reklama v spojení s našou školou zmiešané pocity. V snahe o znižovanie objemu reklamy v meste držíme mestu Žilina palce a aspoň malým dielom mu našim krokom pomáhame,” uzavrel riaditeľ CZŠ Romualda Zaymusa.
Odstránenie na základe podnetu ocenili aj dobrovoľníci z Verejného smogu, ďakujú za snahu zlepšiť situáciu v meste. Podobných prípadov by sa dali nájsť desiatky, možno stovky. Na začiatok boja za krajšie verejné priestory, nielen v centre Žiliny, je však tento krok skvelým príkladom.
Riaditeľ ZŠ Romualda Zaymusa tiež pochopil, že cena za verejný priestor bez vizuálneho smogu je pre psychické zdravie ná...
Posted by Verejny_Smog on 6. október 2016